4 017 läst ·
28 svar
4k läst
28 svar
locklösa eldosor?
Sida 1 av 2
I källaren(hyreshus) finns det flera eldosor utan lock, de sitter uppe vid taket och sladdarna har toppklämmor så bara ett riktigt grottmongo skulle kunna bli elektrifierad av det men juridiskt, är det ok att eldosorna saknar lock eller inte?
Mvh en som funderar på att ta lite fotografier och skicka till hyresgästföreningen inför årets hyresförhandling.
Mvh en som funderar på att ta lite fotografier och skicka till hyresgästföreningen inför årets hyresförhandling.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 001 inlägg
Självklart ska dom ha ett lock - det bryter mot grundläggande principer för skydd mot elchock.
Och ett lock kostar ingenting heller så det finns inga skäl att inte sätta dit ett.
Och ett lock kostar ingenting heller så det finns inga skäl att inte sätta dit ett.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Men framförallt så är det ju av estetiska skäl man vill ha doslock.
//Patrik
//Patrik
Patrik_Hed skrev:
Hur f*n tänker du nu??
Du sätter väl inte det estetiska i en elinstallation före föreskrifter och framför allt säkerhet?
Då vill jag inte ha dig som elektriker
Doslock ska dessutom vara fastsatta med skruv i sådana utrymmen, så att de inte kan demonteras utan verktyg.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 001 inlägg
Sitter dom uppe i taket (över 2 m) finns inget krav på att dom skall vara skruvfastsatta (och under 2 m finns bara en rekommendation om det i 412.2.2.1).
Och visst blir det snyggare med ett doslock !
Och visst blir det snyggare med ett doslock !
Så egentligen kan man ha löst hängande sladdar över 2 meter från golv?
Spelar inte mer dum än jag är, jag bara undrar för frågan anser jag vara intressant.
I mitt gamla 50-talshus är alla kopplingsdosor i vägg över den nivån.
Spelar inte mer dum än jag är, jag bara undrar för frågan anser jag vara intressant.
I mitt gamla 50-talshus är alla kopplingsdosor i vägg över den nivån.
Det där tyckte jag var rätt löjligt, och troligtvis helt meningslöst...tjaboo skrev:
Om du nu tycker/tror det är en fara för elchock så ska du givetvis omedelbart kontakta fastighetsskötaren.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 001 inlägg
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
En kopplingsdosa sitter allt som oftast 200 mm från taket och är det korrekt kopplat så krävs det "stora" ingrepp för att få en elchock.sven s skrev:
Ska man få sig en jäkel då så går man verkligen in för att få det och då kan man lika gärna plocka bort doslocket. Därför anser jag att det inte direkt farligt att inte ha doslock, utan att det främst är för det estetiska man vill ha det.
I de flesta äldre kåkar finns det inga fasta lamputtag utan där hänger 2-3 trådar ut ur taket ihopkopplat med en honkontakt.
//Patrik
Redigerat:
Rent praktiskt ser jag ingen skillnad.Bo.Siltberg skrev:
Tänker mig scenariot där nån bär omkring på en aluminiumstege och råkar dra ner kablarna lite sådär lagom lyckat så det får kontakt.
Tveksamt om bäraren bryr sig om ifall trådarna kommer från en takkopplingsdosa eller bara hänger där.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Har du påpekat bristerna för hyresvärden?
//Patrik
//Patrik