I källaren(hyreshus) finns det flera eldosor utan lock, de sitter uppe vid taket och sladdarna har toppklämmor så bara ett riktigt grottmongo skulle kunna bli elektrifierad av det men juridiskt, är det ok att eldosorna saknar lock eller inte?

Mvh en som funderar på att ta lite fotografier och skicka till hyresgästföreningen inför årets hyresförhandling.

Självklart ska dom ha ett lock - det bryter mot grundläggande principer för skydd mot elchock.
Och ett lock kostar ingenting heller så det finns inga skäl att inte sätta dit ett.

Men framförallt så är det ju av estetiska skäl man vill ha doslock.

//Patrik

Patrik_Hed skrev:
Men framförallt så är det ju av estetiska skäl man vill ha doslock.

//Patrik

Hur f*n tänker du nu??
Du sätter väl inte det estetiska i en elinstallation före föreskrifter och framför allt säkerhet?
Då vill jag inte ha dig som elektriker;)

Doslock ska dessutom vara fastsatta med skruv i sådana utrymmen, så att de inte kan demonteras utan verktyg.

Sitter dom uppe i taket (över 2 m) finns inget krav på att dom skall vara skruvfastsatta (och under 2 m finns bara en rekommendation om det i 412.2.2.1).

Och visst blir det snyggare med ett doslock !

Så egentligen kan man ha löst hängande sladdar över 2 meter från golv?
Spelar inte mer dum än jag är, jag bara undrar för frågan anser jag vara intressant.
I mitt gamla 50-talshus är alla kopplingsdosor i vägg över den nivån.

tjaboo skrev:
Mvh en som funderar på att ta lite fotografier och skicka till hyresgästföreningen inför årets hyresförhandling.
Det där tyckte jag var rätt löjligt, och troligtvis helt meningslöst...

Om du nu tycker/tror det är en fara för elchock så ska du givetvis omedelbart kontakta fastighetsskötaren.

sven s skrev:
Doslock ska dessutom vara fastsatta med skruv i sådana utrymmen, så att de inte kan demonteras utan verktyg.
Ifall det finns krav på skruv så hade det aldrig varit tillåtet med vanliga doslock för infällda kopplingsdosor med snäppfästen.

Blindnit skrev:
Så egentligen kan man ha löst hängande sladdar över 2 meter från golv?
Nej! Det var huruvida doslocket måste skruvas fast eller inte som det handlade om.

Daniel78 skrev:
Det där tyckte jag var rätt löjligt, och troligtvis helt meningslöst...
Löjligt vore att böja sig framåt som du...om huset inte underhålls så ska hyresvärden inte kunna kräva hyreshöjning för det och kalla det löjligt är inget annat än ren och skär idioti..

Jag Jag tror att dom sätter dit några lyxiga lock och hävdar att dom utfört en standardhöjning och därmed höjer hyran ett extra snäpp. Så du bör nog ha nått "tyngre" i bakfickan när du ska förhandla.

Nån standardhöjning kan det aldrig bli tal om med lock men elsystemet skulle behöva ses över, bl.a trasig strömbrytare till tvättmaskin, taklampor utan skyddshölje och andra småsaker.

sven s skrev:
Hur f*n tänker du nu??
Du sätter väl inte det estetiska i en elinstallation före föreskrifter och framför allt säkerhet?
Då vill jag inte ha dig som elektriker;)

En kopplingsdosa sitter allt som oftast 200 mm från taket och är det korrekt kopplat så krävs det "stora" ingrepp för att få en elchock.

Ska man få sig en jäkel då så går man verkligen in för att få det och då kan man lika gärna plocka bort doslocket. Därför anser jag att det inte direkt farligt att inte ha doslock, utan att det främst är för det estetiska man vill ha det.

I de flesta äldre kåkar finns det inga fasta lamputtag utan där hänger 2-3 trådar ut ur taket ihopkopplat med en honkontakt.

//Patrik

Redigerat:
Bo.Siltberg skrev:
Nej! Det var huruvida doslocket måste skruvas fast eller inte som det handlade om.
Rent praktiskt ser jag ingen skillnad.
Tänker mig scenariot där nån bär omkring på en aluminiumstege och råkar dra ner kablarna lite sådär lagom lyckat så det får kontakt.
Tveksamt om bäraren bryr sig om ifall trådarna kommer från en takkopplingsdosa eller bara hänger där.

Har du påpekat bristerna för hyresvärden?

//Patrik

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.