S stalf skrev:
Hej!

Förmodligen en helt onödig fråga men vad är det för skillnad på dessa båda lamputtag och vilken är att föredra?

[länk]

[länk]

Den övre ger ett fast uttag medan i den andra drar man bara ut trådarna som sedan ansluts i sockerbitarna som brukar finnas i armaturerna?
Det beror på vilken armatur du valt. Observera att den övre är ojordad. Den övre är den vanligaste varianten.
 
Med "vilken armatur" menar du jordad/ojordad armatur eller anslutningen till armaturen?
 
S stalf skrev:
Med "vilken armatur" menar du jordad/ojordad armatur eller anslutningen till armaturen?
Om du skall ha jordad eller ojordad beror på vilket du har i taket. Två eller tre trådar. Om du har valt en armatur, tex plafond, som du ansluter direkt med armaturens sockerbit så väljer du den med bara hål. En taklampa med lamppropp väljer du den med kontakt i.
 
Då var det precis som jag trodde, därav "onödig fråga" i inledande inlägg.

Om man monterar en krok med uttag. Räknas det som fast installation?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.