De flesta med 3-månaderslån binder har brytpunkt 1:a jan, 1:a april, 1:a juli, 1:a okt.

Att ny riksbanken sänker styrräntan som påverkar boräntan den 4:e juli, gör att jag är kvar med den gamla räntan tills 1:a okt.

Så, hade jag otur denna gång eller är det systematiskt?

Sänkningar kommer precis efter en brytpunkt och höjningar precis innan.

Ja, jag vet inte för jag orkar inte forska i det.

Var finns informationen om när styrräntorna ändrats?

Här kan man se datum för ändringar och åt vilket håll räntan ändrats:
http://www.riksbank.se/sv/Rantor-och-valutakurser/Reporanta-tabell/2014/

Lägg märke till att dagens sänkning gäller f.o.m. 2014-07-09
Den senaste höjningen tycks ha varit 2011-07-06.

Jag tror att din misstanke är lite paranoid ;)

Felskrivning: Skall naturligt vis vara dagens sänkning och senaste höjningen :o

Redigerat:
  • Gilla
nimhed
  • Laddar…
ullberg
KnockOnWood skrev:
Lägg märke till att dagens höjning gäller f.o.m. 2014-07-09
...?

Nu är det ju inte reporäntan som styr bolåneräntorna...

ullberg skrev:
...?
Ville bara kolla uppmärksamheten.

Bra att du läser noggrant :)

PCLarsson skrev:
Nu är det ju inte reporäntan som styr bolåneräntorna...

Inte helt men den påverkar till viss del eftersom en del av pengarna som bankerna lånar ut till bolån är från Riksbanken.

huggan skrev:
Inte helt men den påverkar till viss del eftersom en del av pengarna som bankerna lånar ut till bolån är från Riksbanken.
Reporäntan är bara över natten lån och just nu med en reporänta som i går på 0,75 % och ett tillägg om 0,75 % så skulle det kosta banken 1,5 % att låna hos RB över natten. Skulle de där emot vända sig till någon annan bank över STIBOR T/N skulle de per igår kunnat låna till 0,785 %. Vilket skulle te sig som ett klart bättre alternativ...

I övrigt så lånar bankerna upp på mycket längre löptider (vilket de är tvingade till regelmässigt) än över natten för att kunna finansiera sina bolån.

Stämmer, men ändå lånar dom hos Riksbanken till och från och då sjunker deras omkostnader vilket leder till att dom sänker sina räntor.

Dock inte i den grad som reporäntan sjunker.

PCLarsson skrev:
Reporäntan är bara över natten lån och just nu med en reporänta som i går på 0,75 % och ett tillägg om 0,75 % så skulle det kosta banken 1,5 % att låna hos RB över natten. Skulle de där emot vända sig till någon annan bank över STIBOR T/N skulle de per igår kunnat låna till 0,785 %. Vilket skulle te sig som ett klart bättre alternativ...

I övrigt så lånar bankerna upp på mycket längre löptider (vilket de är tvingade till regelmässigt) än över natten för att kunna finansiera sina bolån.
Precis, jag fattar inte grejen med att reporäntan bevakas så hårt när dess koppling till bolånen som sagt är så lös, för att inte säga obefintlig. Då bolåneobligationerna handlas internationellt till stor del kan ju saker som växelkurs och liknande ha minst lika stor betydelse för vanligt folks räntor.

Folk vill ha den uppfattningen för att den är enkel. Reporänta ner bolån ner, reporäntan upp bolån upp.

Dock finns det många variabler som påverkar olika mycket.

Reporäntan är en av dess men den är inte det som påverkar mest.

20/8 har jag ett 3månaders som ska bindas om, men jag har även ett som ska bindas om 1/9

P
Om inte reporäntan påverkar bolåneräntorna åtminstone på sikt har vi nog en ny penningpolitisk ordning som inte ens Riksbanken vet om gissar jag.

huggan skrev:
Reporäntan har en påverkan på korta marknadsräntor, även om andra faktorer också påverkar. Ju längre räntebindning desto mindre effekt har reporäntendringar.

Att reporäntan har en effekt beror dock inte på att bankerna lånar pengar av Riksbanken till reporäntan för att låna ut till bolåntagare.

Det var en gång i tiden så att bankerna kunde låna pengar av Riksbanken till reporäntan på en veckas sikt. Idag är det istället så att bankerna kan placera pengar hos Riksbanken till reporäntan på en veckas sikt genom köp av riksbankscertifikat, eller till reporäntan minus 0,10% över natten via finjusterande operationer.

Vad gäller ursprungsfrågan så började min nya räntebindningsperiod (1 mån) den 15 juli.

Våra lån är uppdelade i tre delar. Men alla har olika datum då de sätts om. De två större delarna har en månads skillnad i när de sägs om. Men jag tror att datumen beror på när man påbörjar lånet, eller gör en villkorsändring. Men ändå får jag samma känsla som TS att räntan sänks några dagar efter ny period :) det är väl en variant på Murphy...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.