Har en LLVP från Bauhaus /Panasonic ( en av två ) som installerades för två år sedan, har funkat ok , men under hösten orsakat elavbrott 6 ggr , ( den har löst JFB för hela huset , dvs måste koppla på alla el radiatorer för att undvika frysskador )
Installatören , Kylslaget , har varit där men inte hittat något fel ( de var de som satte LLVP ) som säger att de inte hittat något fel , de säger också att de inte har elbehörighet , otroligt hur kan de då installera något alls ? det kan de eller inte Bauhaus inte svara på . OK en kylteniker kanske inte har behörighet ??
Mitt förslag var att dra en egen kabel mellan centralen och LLVP med en egen JFB , egen säkring 10 A och egen Brytare på fasaden utanför ( med el och kommunikation till innedelen )
Bauhaus svarade goddag yx skaft, varvid jag såg till att det fixades ändå
l
NU till frågan , eftersom vi ville att denna JFB skule lösa innan den centrala JFB o ch därmed undvika ett totalt avbrott testade vi att lägga jord och nolla till den befintliga centralen ( 20 år gammal med porslinssäkringar , trolligen samma jord och nolla ? ) och fas till en av de tre inkomannde faserna , alltså efter huvudbrytaren men innan den centrala JFB för att få en ( egen ? ) grupp och därmed undvika totalt avbrott, det funka INTE , båda JFB löste direkt , lade sedan den egna gruppen på en ledig porslinssäkring ihop med den nya automatsäkringen / JFB ) . det går bra nu.
MEN varför löste den centrala JFB när vi gick på en av faserna ( nr 2 ) och hade direkt förbindelse men jord och nolla via skenorna i centralen ?? Tack för svar eller kommentarer.
Installatören , Kylslaget , har varit där men inte hittat något fel ( de var de som satte LLVP ) som säger att de inte hittat något fel , de säger också att de inte har elbehörighet , otroligt hur kan de då installera något alls ? det kan de eller inte Bauhaus inte svara på . OK en kylteniker kanske inte har behörighet ??
Mitt förslag var att dra en egen kabel mellan centralen och LLVP med en egen JFB , egen säkring 10 A och egen Brytare på fasaden utanför ( med el och kommunikation till innedelen )
l
NU till frågan , eftersom vi ville att denna JFB skule lösa innan den centrala JFB o ch därmed undvika ett totalt avbrott testade vi att lägga jord och nolla till den befintliga centralen ( 20 år gammal med porslinssäkringar , trolligen samma jord och nolla ? ) och fas till en av de tre inkomannde faserna , alltså efter huvudbrytaren men innan den centrala JFB för att få en ( egen ? ) grupp och därmed undvika totalt avbrott, det funka INTE , båda JFB löste direkt , lade sedan den egna gruppen på en ledig porslinssäkring ihop med den nya automatsäkringen / JFB ) . det går bra nu.
MEN varför löste den centrala JFB när vi gick på en av faserna ( nr 2 ) och hade direkt förbindelse men jord och nolla via skenorna i centralen ?? Tack för svar eller kommentarer.
Det låter som ni lagt nollan på centralen efter den befintliga jordfelsbrytaren. I såna här fall rekommenderar jag att en elektriker kopplar in, svar på ett forum är inte mycket värt om ni orsakar något allvarligt.
Om man pillar med jordfelsbrytare i en central måste man veta vad man sysslar med.
Om man pillar med jordfelsbrytare i en central måste man veta vad man sysslar med.
Jag kan inte få ihop från beskrivningen precis hur du kopplat. Med lite bilder eller ett schema går det nog lättare.
Med jordfelsbrytare måste man hålla reda på att strömmen genom jordfelsbrytaren och endast jordfelsbrytaren. I en central med gängsäkringar kan man normalt inte dela upp den på flera jordfelsbrytare. Vill du ha en enskild grupp skyddad av en separat jordfelsbrytare går det att sätta en personskyddsautomat i en separat kapsling och koppla helt utanför centralens ordinarie jordfelsbrytare.
Om jag förstått rätt vad du gjort nu är diazedcentralen skyddad av en jordfelsbrytare. Från en av säkringarna i centralen har du dragit en ledare genom ytterligare en dvärgbrytare och jordfelsbrytare. Det fungerar som du märkt. Men högst troligt kommer båda jordfelsbrytarna att lösa vid ett jordfel.
Med jordfelsbrytare måste man hålla reda på att strömmen genom jordfelsbrytaren och endast jordfelsbrytaren. I en central med gängsäkringar kan man normalt inte dela upp den på flera jordfelsbrytare. Vill du ha en enskild grupp skyddad av en separat jordfelsbrytare går det att sätta en personskyddsautomat i en separat kapsling och koppla helt utanför centralens ordinarie jordfelsbrytare.
Om jag förstått rätt vad du gjort nu är diazedcentralen skyddad av en jordfelsbrytare. Från en av säkringarna i centralen har du dragit en ledare genom ytterligare en dvärgbrytare och jordfelsbrytare. Det fungerar som du märkt. Men högst troligt kommer båda jordfelsbrytarna att lösa vid ett jordfel.
Man måste använda en jordfelsbrytare som är tidsfördröjd eller annan märkutlösningsström för att skapa selektivitet. Samma felström går ju förbi alla jfb.
Alternativt och som brukligt är, inte ha flera jordfelsbrytare under varandra.
Annars är alltid det första man bör börja med att läsa manualen till värmepumpen. Vad står där? Har tillverkaren föreskrivit användning av jfb? Vilken typ?
En värmepump är inte något som behöver skyddas av jfb men det är ju inte fel att ändå göra det.
Ja, att installera en elektrisk värmepump är ett elinstallationsarbete som kräver auktorisation eller att ingå under ett företags egenkontrollprogramm.
Det är ju bara elinstallationsföretag som får utföra arbete på annans anläggning.
Men kanske var de som kom och kikade inte samma folk som utförde arbetet?
Alternativt och som brukligt är, inte ha flera jordfelsbrytare under varandra.
Annars är alltid det första man bör börja med att läsa manualen till värmepumpen. Vad står där? Har tillverkaren föreskrivit användning av jfb? Vilken typ?
En värmepump är inte något som behöver skyddas av jfb men det är ju inte fel att ändå göra det.
Ja, att installera en elektrisk värmepump är ett elinstallationsarbete som kräver auktorisation eller att ingå under ett företags egenkontrollprogramm.
Det är ju bara elinstallationsföretag som får utföra arbete på annans anläggning.
Men kanske var de som kom och kikade inte samma folk som utförde arbetet?
Redigerat:
Sätt den på PSA eller utanförH henrymeck skrev:Har en LLVP från Bauhaus /Panasonic ( en av två ) som installerades för två år sedan, har funkat ok , men under hösten orsakat elavbrott 6 ggr , ( den har löst JFB för hela huset , dvs måste koppla på alla el radiatorer för att undvika frysskador )
l
Jag läser igen och tycker mig förstå. Du har alltså en separat kapsling med en tvåpolig jordfelsbrytare och en dvärgbrytare. Stämmer följande antaganden om inkopplingen?H henrymeck skrev:
1. Fasen till den nya kapslingen tas direkt efter huvudbrytaren och alltså utanför jordfelsbrytaren.
2. Nollan till den nya kapslingen tas från nollskenan i den gamla centralen och alltså efter jordfelsbrytaren.
Den här inkopplingen kommer att leda till att jordfelsbrytaren som skyddar den gamla centralen löser omedelbart vid belastning av den nya gruppen. Nollan som matas till den nya kapslingen måste också ligga utanför jordfelsbrytaren.
Du kan läsa följande artikelserie,
https://www.byggahus.se/el/svenska-elsystemet
Du kan även läsa följande tråd,
https://www.byggahus.se/forum/threads/inkoppling-av-jordfelsbrytare.259658/
https://www.byggahus.se/el/svenska-elsystemet
Du kan även läsa följande tråd,
https://www.byggahus.se/forum/threads/inkoppling-av-jordfelsbrytare.259658/
Jag är absolut ingen paragrafryttare och hjälper mer än gärna till men jag tycker gränsen går vid jordfelsbrytare i en central. Då måste man verkligen ha koll på hur allt fungerar inkl. noll- och jordskenor. Man kan orsaka riktigt allvarliga fel utan att veta om det.
För övrigt tycker jag man kan se mellan fingrarna många gånger om man kanske vill göra något man egentligen inte får enligt dagens regler men låt bli centralen.
För övrigt tycker jag man kan se mellan fingrarna många gånger om man kanske vill göra något man egentligen inte får enligt dagens regler men låt bli centralen.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 806 inlägg
Så borde ha varit gjort från början. Man ska aldrig anlita installationstjänster i butiken.H henrymeck skrev:
Då finns även möjlighet att ge pumpen en JFB med 300 mA märkutlösningstid för att få både jordfelsskydd och lite driftsäkerhet.
Du har fortfarande ett jordfel i pumpen som behöver lokaliseras, troligen i utedelen, kanske i avisningen om det finns sådan. En rejäl rengöring kanske hjälper.
Tack för svar, vi får se hur det går ...den ligger nu på egen kabel med dvärgbrytare och JFB ( 30 mA ) under centralen och den centrala JFB på egen porslinssäkring. Hittade även två st grillade möss i centralen , kanske har bidragit till att JFB löst ut.Bo.Siltberg skrev:
Så borde ha varit gjort från början. Man ska aldrig anlita installationstjänster i butiken.
Då finns även möjlighet att ge pumpen en JFB med 300 mA märkutlösningstid för att få både jordfelsskydd och lite driftsäkerhet.
Du har fortfarande ett jordfel i pumpen som behöver lokaliseras, troligen i utedelen, kanske i avisningen om det finns sådan. En rejäl rengöring kanske hjälper.
Kanske missförstår jag hur du kopplat. Men om diazedcentralen är skyddad av en jordfelsbrytare och du sedan har en jordfelsbrytare till som ligger efter en av säkringarna i centralen så har du inte uppnått selektiviteten som du eftersträvade. Mest troligt kommer båda jordfelsbrytarna att lösa vid ett jordfel på gruppen till värmepumpen. Och om mot förmodan bara den ena löser så är det troligast den som skyddar hela centralen.H henrymeck skrev:
Nummer två stämmer, LLVP ligger nu på en outnyttjad grupp i den gamla centralen ( som går till några vägguttag som inte används ) , pumpen är nu enda förbrukaren på denna grupp. Jag får avvakta om detta eliminerar att JFB löser ut, tidigare var pumpen ansluten till ett vanligt vägguttag och inte med egen matning.A Avemo skrev:Jag läser igen och tycker mig förstå. Du har alltså en separat kapsling med en tvåpolig jordfelsbrytare och en dvärgbrytare. Stämmer följande antaganden om inkopplingen?
1. Fasen till den nya kapslingen tas direkt efter huvudbrytaren och alltså utanför jordfelsbrytaren.
2. Nollan till den nya kapslingen tas från nollskenan i den gamla centralen och alltså efter jordfelsbrytaren.
Den här inkopplingen kommer att leda till att jordfelsbrytaren som skyddar den gamla centralen löser omedelbart vid belastning av den nya gruppen. Nollan som matas till den nya kapslingen måste också ligga utanför jordfelsbrytaren.
Det stämmer, det är nu lite tårta på tårta, om den nya JFB skulle ha kortare tid att lösa , säg någon millisekund så skulle det nog funka , med den är på 30 miliisekunder , tror den andra var på samma tid varvid man egentligen inte uppnått någon selektivitet eftersom som du säger, båda löser samtidigt. Låter en elektriker titta på detta så småningomA Avemo skrev:Kanske missförstår jag hur du kopplat. Men om diazedcentralen är skyddad av en jordfelsbrytare och du sedan har en jordfelsbrytare till som ligger efter en av säkringarna i centralen så har du inte uppnått selektiviteten som du eftersträvade. Mest troligt kommer båda jordfelsbrytarna att lösa vid ett jordfel på gruppen till värmepumpen. Och om mot förmodan bara den ena löser så är det troligast den som skyddar hela centralen.