1 777 läst ·
10 svar
2k läst
10 svar
Llvp eller fläktkonvektor i garage?
Hej på er alla!
Bor idag på 170 m2 hus och garaget som sitter ihop med huset är på 52 m2. Isolerad betongplatta. Vattenburet golvvärme. Huset är byggt 2018. Frånluftvärmepump till huset är Nibe F730 och ingen värme i garaget. Fullt isolerat är garaget dock.
Nu till min fråga: Vilket värmekälla hade ni valt? Vi har en bil som går varje dag. Tänker mest på vintern när man tar in snö och kyler ner. Även när det regnar och kör in bilen så blir det fuktigt. Har idag direktverkande element, men blir dyrt i längden och vill få bättre klimat i garaget. Bor i västra Götaland så inte direkt kalla vintrar under en längre period. Men vill nog ha runt 16 grader så man kan förvara grejer i garaget också.
Bor idag på 170 m2 hus och garaget som sitter ihop med huset är på 52 m2. Isolerad betongplatta. Vattenburet golvvärme. Huset är byggt 2018. Frånluftvärmepump till huset är Nibe F730 och ingen värme i garaget. Fullt isolerat är garaget dock.
Nu till min fråga: Vilket värmekälla hade ni valt? Vi har en bil som går varje dag. Tänker mest på vintern när man tar in snö och kyler ner. Även när det regnar och kör in bilen så blir det fuktigt. Har idag direktverkande element, men blir dyrt i längden och vill få bättre klimat i garaget. Bor i västra Götaland så inte direkt kalla vintrar under en längre period. Men vill nog ha runt 16 grader så man kan förvara grejer i garaget också.
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Har man en blöt bil full av snö eller tvättar bilen i garget så allt är plaskvått så passar t.ex. följande avfuktare om det ska hinna torka tills nästa dag: https://woods.se/sv/shop/avfuktare/woods-sw59fx-silent-made-in-sweden/
16-17 kommer jag hålla hela vintern. Men bor i västra Götaland, brukar inte vara så mycket snö eller kallt en längre period. Men klart, mycket regn istället. Tvättar ej bilen inne i garaget. Vart sätter man avfuktaren på bästa plats? Mitt i rummet, jämte bilarna?
Jag byggde en kraftig hylla så avfuktaren nästan når upp till taket och sedan drog jag en 3/4" slang för kondensen ner till avloppet under utslagsvasken. Då får den ett fritt luftflöde utan massa hinder och står inte i vägen på golvet. Satte också ett par små reglar så den inte kan glida av hyllan.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 198 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 198 inlägg
Tror att den högsta luftfuktigheten befinner sig nära golvet + rikta luftflödet mot / mellan bilarna . Kör själv med en fläkt mot vedtraven och avfuktaren i dess närhet .J Jajos93 skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
