Vi bygger nytt badrum på övervåningen i vårt hus, av olika skäl blir det inte golvvärme. Har haft el-golvvärme i våra två senaste badrum och inte använt den en enda gång de senaste 15 åren. Visst skulle vi kunna ha vattenburen golvvärme, men det har rationaliserats bort. I dagsläget finns det ett element där badrummet ska placeras, och detta ska tas bort. Det ska finnas en handdukstork som detta vatten ska snurra i istället.

Däremot har jag funderat på att också sätta en fläktkonvektor, enligt nedan modell, under kommoden för tvättstället, enligt nedan bild. Utrymmet mellan kommoden och golvet kommer vara 20cm. Fläktkonvektorn skulle placeras på en höjd om 10cm från golvet och vara halvt infälld i väggen och komma in i rummet ca. 20cm, och kommoden är ca 40cm djuk. Den skulle alltså i princip inte synas om man inte böjer sig ner. Tanken är att den ska vara tidsstyrd och att man med knapp ska kunna slå på den i boost-läge om man tar en dusch. Kan också göra den styrd av luftfuktigheten. El-mässigt finns den i 12v utförande som är godkänd för badrum (enligt tillverkaren), dock osäker på om det behövs, ska prata med elektriken, den känns ju väldigt skyddad där den skulle sitta.

Tanken är att den ska ge en behaglig varmluft framför kommoden i vart fall vintertid när det är värme i element-systemet -- och övrig tid god ventilation framför spegeln för att undvika imma.

Vad tror ni, skulle detta vara en bra idé? Eller har jag knarkat till det?
3D-ritning av ett modernt badrum med dubbelhandfat, tvättmaskin och markerad plats för fläktkonvektor under kommoden framför spegeln.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fläktkonvektor modell Eveco Spacesaver SS7, designad för infällning, med metallgaller och röranslutningar för vattenburen värme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.vvsochbad.se/eveco-spacesaver-ss7-flaktkonvektor-790741

Det golvet lär ju bli iskallt och personligen avskyr jag allt som blåser. Jag har lite svårt att förstå hur du menar med att golvvärmen inte användes.

Vi har vår på relativt låg effekt men den torkar upp golvet och fogarna på bara några minuter och värmer fötterna utan att kännas varm. Badrummet känns aldrig fuktigt och luften är torr och behaglig. Lär väl också minska risken att fukt finns kvar under golvplattorna och med tiden luktar.

• Gilla
Messier1994
  • Laddar…
S Småbrukaren skrev:
Det golvet lär ju bli iskallt och personligen avskyr jag allt som blåser. Jag har lite svårt att förstå hur du menar med att golvvärmen inte användes.

Vi har vår på relativt låg effekt men den torkar upp golvet och fogarna på bara några minuter och värmer fötterna utan att kännas varm. Badrummet känns aldrig fuktigt och luften är torr och behaglig. Lär väl också minska risken att fukt finns kvar under golvplattorna och med tiden luktar.
Möjligtvis, men har aldrig slagit på golvvärmen och har helt ärligt aldrig tänkt på att golvet skulle vara kallt.

Vi har källare och två våningar, möjligtvis blir det kallare på platta?

Är det någon som har erfarenhet av fläktkonvektor? Låter de mycket? Hur bra temperatur blir det?

Har ni haft klinker eller våtrumsmatta?

• Gilla
Messier1994
  • Laddar…
S Småbrukaren skrev:
Har ni haft klinker eller våtrumsmatta?
Klinkers.

Jag tycker det är intressant att ta med sig, tror det är en väldig vanesak. Att man själv klarar sig är en sak — men andra förväntar sig nog att det ska vara en skön värme på golvet i badrummet.

Sen skiljer det sig så klart från byggnad till byggnad. Senaste lägenheten vi bodde i hade vi alla element avstängda från dag 1 och det var typ aldrig under 23.5 grader inomhus för alla pensionärer som bodde i lägenheterna runt omkring oss körde förmodligen på full värme vintertid. Jag tänkte på det i morse i det badrum vi har nu — det är ju inte kallt på golvet. Under det badrummet ligger gamla pannrummet med fjärrvärmeväxlaren och där finns det också en poolpump mm. Eftersom det är väldigt välisolerat av ljudskäl är det alltid typ 25 grader där inne.

Kan tänka mig att det kan bli mycket kallare i hus utan källare och särskilt om det står på en platta.

Redigerat:
Jag tror man ska fundera på hur mycket en sådan pryl låter. Jag har en STOR standardkonvektor som körs på lågfart och det låter ändå inte roligt (men jag har den i garaget).

En sådan liten som antagligen måste gå på högfart för att ge något, kommer antagligen inte vara så rolig att lyssna på....

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
M Messier1994 skrev:
Klinkers.

Jag tycker det är intressant att ta med sig, tror det är en väldig vanesak. Att man själv klarar sig är en sak — men andra förväntar sig nog att det ska vara en skön värme på golvet i badrummet.

Sen skiljer det sig så klart från byggnad till byggnad. Senaste lägenheten vi bodde i hade vi alla element avstängda från dag 1 och det var typ aldrig under 23.5 grader inomhus för alla pensionärer som bodde i lägenheterna runt omkring oss körde förmodligen på full värme vintertid. Jag tänkte på det i morse i det badrum vi har nu — det är ju inte kallt på golvet. Under det badrummet ligger gamla pannrummet med fjärrvärmeväxlaren och där finns det också en poolpump mm. Eftersom det är väldigt välisolerat av ljudskäl är det alltid typ 25 grader där inne.

Kan tänka mig att det kan bli mycket kallare i hus utan källare och särskilt om det står på en platta.
Det du beskriver känner jag verkligen igen. Vi levde utan radiatorer i vardagsrummet under en vinter och märkte knappt någon skillnad mot året innan. Vi har dessutom inte värmen på på övervåningen längre. Det blir för varmt även på vintern.

Svala golv är inget som oroar mig rent komfort mässigt men min känsla är att golvvärmen torkar upp fukt som annars riskerar att bli fäste för mögel på sikt. Särskilt i fogar och under plattorna. Nu vet jag i alla fall att golvet alltid torkar ur. Extra skönt såklart med barn som inte kan hålla sig i duschen när de ska torka sig.

• Gilla
Messier1994
  • Laddar…
F
Har också stängt av golvvärmen sedan 2021 och komfortmässigt är det skitsamma, är där i så korta stunder ända.

• Gilla
Messier1994
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.