Open eller closed har jag förstått att det står för men vilka skall jag ha till denna?

har haft golvvärmen i två år men tänkte installera tre termostater för att reglera värmen på fem slingor. Tre av slingorna går i samma utrymme så därav endast tre termostater.

jag har fått för mig att det är 24 volt och no jag skall köpa. Stämmer det? Och är det någon som installerat detta system själv? Svårt eller enkelt?

• Golvvärmeslingor och förpackningar för termostater beredda för installation i ett hem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Detaljbild av ett avstängt rör med avlägsnad termostat på ett radiatorvärmesystem.
    Skapa konto
  • Golvvärmesystem med termostat och flera slingor vid kartong, installationsdiskussion.
    Skapa konto
Har det systemet men ej installerat själv, hojta till om du vill att jag fotar något om det kan vara till hjälp.

S0MMER S0MMER skrev:
Har det systemet men ej installerat själv, hojta till om du vill att jag fotar något om det kan vara till hjälp.
okej. Ja det syns väl inte vilka ställdon det är på bild tänker jag? Både no och nc ser ju likadana ut.

S0MMER S0MMER skrev:

Men du får gärna posta någon bild ändå.

M mroing skrev:
Dom är enkla att installera! No problems!

Du kan välja om du kör NO eller NC med LK ICS systemet men LK kör som default med NO.
Du ska då ha detta ställdon.
[länk]
så passar det på din fördelare också...
Toppen. Då blev det sju sådana för det är det jag skall ha insåg jag.

finns det någon bra instruktion för hur man kopplar upp allting? Hur reglagen skall stå osv och för att koppla termostaterna till flera slingor osv?

Hur fungerar det egentligen med framledningstemperaturen? Går det att reglage automatiskt på något sätt? Nu vrider vi in den själva manuellt?
Är det något mer utöver mottagare, ställdon och termostater man behöver till golvvärmen för att den ska regleras optimalt?

lk skriver något om väderstyrd reglering av framledningstemperatur bla. Även pumpen vi har nu kan ju ställas i diverse olika lägen.
Rookie på detta så tips mottages tacksammast.

T Tokv41 skrev:
finns det någon bra instruktion för hur man kopplar upp allting? Hur reglagen skall stå osv och för att koppla termostaterna till flera slingor osv?
Jag har för mig att manualen till ICS mottagaren va ganska tydlig. Annars måste ju do som sållt materialet till dig kunna ge support på det.

T Tokv41 skrev:
Hur fungerar det egentligen med framledningstemperaturen? Går det att reglage automatiskt på något sätt? Nu vrider vi in den själva manuellt?
Är det något mer utöver mottagare, ställdon och termostater man behöver till golvvärmen för att den ska regleras optimalt?

lk skriver något om väderstyrd reglering av framledningstemperatur bla. Även pumpen vi har nu kan ju ställas i diverse olika lägen.
Rookie på detta så tips mottages tacksammast.
Riktigt, framledningstempen styrs från pannan och det kan vara idé att reglera detta utifrån någon utomhustemperatur. Det har egentligen inte så mycket med golvvärmen att göra. Finns utrustning att koppla för att styra detta utanför panna också men det blir ganska dyrt(räkna med runt 10.000), osäker på om det är nödvändigt.

M mroing skrev:
Riktigt, framledningstempen styrs från pannan och det kan vara idé att reglera detta utifrån någon utomhustemperatur. Det har egentligen inte så mycket med golvvärmen att göra. Finns utrustning att koppla för att styra detta utanför panna också men det blir ganska dyrt(räkna med runt 10.000), osäker på om det är nödvändigt.
jo precis med sedan styr man ju i sin tur tempen till framledningen till slingorna. Jag kan ju ha 60 grader från pannan men med vredet som sitter på fördelaren kan jag strypa tempen till slingorna så att det bara går fram 35 grader. Så gör jag idag. Reglerar värmen med vredet på fördelaren oaktat tempen från pannan.

Vi har radiatorer på övervåningen som behöver varmare vatten så framledningen från pannan är runt 50 grader och jag reglar på fördelaren till slingorna mellan 35-40 grader. Sedan är alla ventiler inställda utifrån ett schema från LK med tryck och nu kommer jag installera ställdonen och termostaterna. Då funderade jag på om jag skall montera något för framledningstempen på fördelaren. Inte pannnan vill säga.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.