Byggahus.se
Har nyligen köpt villa med vattenburen golvvärme. Fast det nu är 30 grader ute står golvvärmen på vilket gör det smått omöjligt att vara inomhus

Jag har 12 ställdon, 8 för hus och 4 i garage. Tre av dessa står i permanent "öppet" läge vilket de inte ska göra normalt om jag fattat rätt. Ställdon märkt 3 på bilden samt Ställdon nummer två från höger.

Det finns två varianter att köpa, NO eller NC (normalt open eller closed). Hur vet jag vilken jag ska beställa?

• IMG_3631.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_3632.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åsa Lund
Kan du inte stänga av cirkulationen för golvvärmen?

• Gilla
orb
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Kan du inte stänga av cirkulationen för golvvärmen?
Jo, det är gjort, men här i norr blir det kallt på nätterna i augusti och då vill jag ha viss värme men inte full fräs.

• Gilla
Zyro
  • Laddar…
Bryt strömmen till reglercentralen. Stänger motorerna då är det NC, öppnar/åker upp skall du ha NO.

På bilden så är bara kanal 8 aktiv (lampan lyser) enbart 7an är uppe. Alla andra är nere. Så det är troligen NC-don som du behöver.

E eng83 skrev:
Jo, det är gjort, men här i norr blir det kallt på nätterna i augusti och då vill jag ha viss värme men inte full fräs.
Har du ingen framledningskurva? Det är inte bra att köra full fräs och styra med golvvärmetermostaterna.
Vad har du för värmeanläggning?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.