Hej,

Har vattenburen golvvärme med fjärrvärme som uppvärmningssystem. Har LK golvvärme med termostater i varje rum. Har två bekymmer.

1)Har upptäckt att golvvärmen i badrummet inte reagerar på om jag sänker termostaten, jag har just nu sänkt till 17 grader men det är fortsatt 23 grader i rummet. Ställdonet är alltid i ”fullt öppet läge”, har testat att ”motionera” piggen under ställdonet och den sitter inte fast.

2) Det andra bekymret jag har är att kökets golvvärmeslingor är uppdelat i två, men det verkar vara ojämnt flöde då ena delen värms upp mycket mer än den andra (2:4b varm men 2:4a kall). Det är endast en termostat för köket. Om jag höjer temperaturen på termostaten så öppnar sig ställdonet på 2:4a, men det blir ändå skillnad i värmen på golvet.

Har bifogat bilder på planskiss, beräkningar och golvvärmesystemet. Är det dags att koppla in rörmokare eller vad mer kan jag göra?

• Bild av ett golvvärmesystem med LK-termostater och ställdon. Det finns en tryckmätare och etiketter för olika rum, inklusive kök och badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planskiss över golvvärmesystem med uppdelade slingor, olika zoner markerade. Visar distribution och layout av vattenburen värme i olika rum.
    Skapa konto
  • Tabell över vattenburen golvvärmesystem med tekniska specifikationer för olika slingor och kretsar, inklusive flöde och tryck.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.