Hej!
Håller på att färdigställa ett badrum (Tråd här).
Har använt mig av LK Rör-i-Rör och deras bockfixtur Grip samt säkervattenväggen, dvs 15 mm plywood och gips, följt av väggplastmatta. Fixturen är skruvad i plywood och således vinkelrät.
Nu är väggmattan på plats och det är dags att montera väggbrickor. Enligt instruktion ska rören kapas 17 mm från färdig vägg, vilket görs. Jag har nu svårigheter att få rören vinkelräta och får forcera väggbrickorna för att få dem på plats.
Jag ska montera badrumsfördelare från Vattete, men det är omöjligt att få den att nå samtliga muttrar.
Några tips?
Undrar
J
Har använt mig av LK Rör-i-Rör och deras bockfixtur Grip samt säkervattenväggen, dvs 15 mm plywood och gips, följt av väggplastmatta. Fixturen är skruvad i plywood och således vinkelrät.
Nu är väggmattan på plats och det är dags att montera väggbrickor. Enligt instruktion ska rören kapas 17 mm från färdig vägg, vilket görs. Jag har nu svårigheter att få rören vinkelräta och får forcera väggbrickorna för att få dem på plats.
Jag ska montera badrumsfördelare från Vattete, men det är omöjligt att få den att nå samtliga muttrar.
Några tips?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Undrar
J
Bästa svaret
Jobbigt läge, känner igen detE erikssonjorgen skrev:Hej!
Några tips?
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Undrar
J
Ett tips är att skruva på en rak koppling på varje utstick först. Då tvingar du klämhylsan i rätt läge och då blir det enklare att få på fördelarna.
Lycka till!
Tack för svar och tips!J J Vos skrev:
Funderar lite på varför det blev så här. Allt är gjort enligt boken.
/J
Du har böjd ytterröret i 90 grader men slangen inuti röret lever sitt eget liv. Det lilla utrymmet som finns mellan ytterröret och slangen ger slangen chansen att inte ha 90 graders böj.E erikssonjorgen skrev:
Du har så klart rätt.J J Vos skrev:
Detta borde framgå tydligare i instruktion.
Nåväl, jag kommer troligen att köra rundstav på ett par decimeter inifrån rör för att styra brickorna rätt.
/J
Hej igen,
Nu är väggbrickorna på plats, men jag lyckas inte forcera in fördelarna och kunna dra muttrarna. Ser i monteringsanvisningen att de har ett tips på att fördra innan monteringen av själva fördelaren. Demontera och sedan montera fördelare. Kan det vara en framgångsrikt koncept?
PS. Var det detta du menade @J Vos ? Tänkte att du menade att man skulle låta den raka kopplingen sitta kvar. Vilket ju även det skulle fungera.
Nu är väggbrickorna på plats, men jag lyckas inte forcera in fördelarna och kunna dra muttrarna. Ser i monteringsanvisningen att de har ett tips på att fördra innan monteringen av själva fördelaren. Demontera och sedan montera fördelare. Kan det vara en framgångsrikt koncept?
Logga in
Skapa konto
PS. Var det detta du menade @J Vos ? Tänkte att du menade att man skulle låta den raka kopplingen sitta kvar. Vilket ju även det skulle fungera.
Jo det var det jag menade.E erikssonjorgen skrev:Hej igen,
[bild]
Lånar tråden lite om de är ok.
Har precis samma utgångsläge, dvs LK Rör-i-Rör som kommer ut genom vägg och använt deras bockfixtur Grip.
Om man nu vill hålla sig till LK, vad använder man sig av då?
Verkar bara finnas vägganslutning som är gjord för deras väggdosor........
Känns ju konstigt att man måste byta fabrikat när man kommer ut från väggen.
Har hittat deras ändkrage men sen då ?
https://www.lksystems.se/sv/produkt...ge-med-vaggbockstod/lk-andkrage-plan-77746955
Har precis samma utgångsläge, dvs LK Rör-i-Rör som kommer ut genom vägg och använt deras bockfixtur Grip.
https://www.lksystems.se/sv/produkt...ge-med-vaggbockstod/lk-andkrage-plan-77746955
Det är inget konstigt alls att byta fabrikat utanför väggen. Det är svårt att inte tycka vatettes grejer är bra men välj fritt av det som finns.L Ludde76 skrev:Lånar tråden lite om de är ok.
[länk]
Vad LK vill sälja och inte är väl upp till dom tänker jag, jag har inte heller särskilt bra koll på deras sortiment så jag vet inte vad som finns.L Ludde76 skrev:
Jag ser ingen större skillnad på pex och koppar och där hade verkligen ingen tänkt tanken att det skulle vara något konstigt att byta fabrikat från rörtillverkaren.
Att man inte får blanda ihop tillverkare i kopplingar hur som helst är en helt annat sak.
Att dom inte kommer ut rakt beror mycket på att man klamrar ytterröret och innerröret vill såklart gå rakast möjliga väg. Man kan behöva pilla lite för att få på konorna men när allt är draget sitter det där det ska så jag ser ingen anledning att undvika LK.Tobzter skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Väggbricka Vatette mot LK Pex
Vatten & Avlopp -
Vilken koppling mellan slätt blandarfäste och PEX-rör?
Vatten & Avlopp -
Anslutning av PEX, primärsida LK Minishunt
Värme allmänt -
Vilket är bäst pexslang eller kopparör till vattensystemet.
Vatten & Avlopp -
Vilken diameter på PEM till 15 mm Pex
Vatten & Avlopp