Hej!
Håller på att färdigställa ett badrum (Tråd här).

Har använt mig av LK Rör-i-Rör och deras bockfixtur Grip samt säkervattenväggen, dvs 15 mm plywood och gips, följt av väggplastmatta. Fixturen är skruvad i plywood och således vinkelrät.

Nu är väggmattan på plats och det är dags att montera väggbrickor. Enligt instruktion ska rören kapas 17 mm från färdig vägg, vilket görs. Jag har nu svårigheter att få rören vinkelräta och får forcera väggbrickorna för att få dem på plats.

Jag ska montera badrumsfördelare från Vattete, men det är omöjligt att få den att nå samtliga muttrar.

Några tips?

Badrumsvägg med installerade LK Rör-i-Rör och bockfixtur samt utstickande rör till badrumsfördelare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vinkelräta rör sticker ut från vägg med grå kakel, försedda med kromad Vattete-fördelare som ska anslutas.
Skapa konto
Badrumsvägg med kakel och fyra utstickande rör ovanför Vatette-väggbricka, ej färdigmonterat.
Skapa konto
Väggmonterade Vatette-röranslutningar, vissa kapat, infäst i en kaklad badrumsvägg.
Skapa konto
Kapade rör och väggbrickor för badrumsfördelare från Vatette monterade på kaklad vägg.
Skapa konto

Undrar
J

Bästa svaret

E erikssonjorgen skrev:
Hej!
Håller på att färdigställa ett badrum (Tråd här).

Har använt mig av LK Rör-i-Rör och deras bockfixtur Grip samt säkervattenväggen, dvs 15 mm plywood och gips, följt av väggplastmatta. Fixturen är skruvad i plywood och således vinkelrät.

Nu är väggmattan på plats och det är dags att montera väggbrickor. Enligt instruktion ska rören kapas 17 mm från färdig vägg, vilket görs. Jag har nu svårigheter att få rören vinkelräta och får forcera väggbrickorna för att få dem på plats.

Jag ska montera badrumsfördelare från Vattete, men det är omöjligt att få den att nå samtliga muttrar.

Några tips?

[bild] [bild] [bild] [bild] [bild]

Undrar
J
Jobbigt läge, känner igen det :(.
Ett tips är att skruva på en rak koppling på varje utstick först. Då tvingar du klämhylsan i rätt läge och då blir det enklare att få på fördelarna.
Lycka till!

• Gilla
micke.1991 och 1 till
  • Laddar…
J J Vos skrev:
Jobbigt läge, känner igen det :(.
Ett tips är att skruva på en rak koppling på varje utstick först. Då tvingar du klämhylsan i rätt läge och då blir det enklare att få på fördelarna.
Lycka till!
Tack för svar och tips!
Funderar lite på varför det blev så här. Allt är gjort enligt boken.

/J

E erikssonjorgen skrev:
Tack för svar och tips!
Funderar lite på varför det blev så här. Allt är gjort enligt boken.

/J
Du har böjd ytterröret i 90 grader men slangen inuti röret lever sitt eget liv. Det lilla utrymmet som finns mellan ytterröret och slangen ger slangen chansen att inte ha 90 graders böj.

• Gilla
erikssonjorgen
  • Laddar…
J J Vos skrev:
Du har böjd ytterröret i 90 grader men slangen inuti röret lever sitt eget liv. Det lilla utrymmet som finns mellan ytterröret och slangen ger slangen chansen att inte ha 90 graders böj.
Du har så klart rätt.
Detta borde framgå tydligare i instruktion.
Nåväl, jag kommer troligen att köra rundstav på ett par decimeter inifrån rör för att styra brickorna rätt.

/J

Hej igen,
Nu är väggbrickorna på plats, men jag lyckas inte forcera in fördelarna och kunna dra muttrarna. Ser i monteringsanvisningen att de har ett tips på att fördra innan monteringen av själva fördelaren. Demontera och sedan montera fördelare. Kan det vara en framgångsrikt koncept?

Monteringstips med illustration av väggbricka, skruvdelar och verktyg med pil som indikerar riktning för åtdragning.
Skapa konto

PS. Var det detta du menade @J Vos ? Tänkte att du menade att man skulle låta den raka kopplingen sitta kvar. Vilket ju även det skulle fungera.

E erikssonjorgen skrev:
Hej igen,
Nu är väggbrickorna på plats, men jag lyckas inte forcera in fördelarna och kunna dra muttrarna. Ser i monteringsanvisningen att de har ett tips på att fördra innan monteringen av själva fördelaren. Demontera och sedan montera fördelare. Kan det vara en framgångsrikt koncept?

[bild]

PS. Var det detta du menade @J Vos ? Tänkte att du menade att man skulle låta den raka kopplingen sitta kvar. Vilket ju även det skulle fungera.
Jo det var det jag menade. (y)

• Gilla
erikssonjorgen
  • Laddar…
Lånar tråden lite om de är ok.

Har precis samma utgångsläge, dvs LK Rör-i-Rör som kommer ut genom vägg och använt deras bockfixtur Grip.

Om man nu vill hålla sig till LK, vad använder man sig av då?
Verkar bara finnas vägganslutning som är gjord för deras väggdosor........

Känns ju konstigt att man måste byta fabrikat när man kommer ut från väggen.
Har hittat deras ändkrage men sen då ?

https://www.lksystems.se/sv/produkt...ge-med-vaggbockstod/lk-andkrage-plan-77746955

Rickard.
L Ludde76 skrev:
Lånar tråden lite om de är ok.

Har precis samma utgångsläge, dvs LK Rör-i-Rör som kommer ut genom vägg och använt deras bockfixtur Grip.

Om man nu vill hålla sig till LK, vad använder man sig av då?
Verkar bara finnas vägganslutning som är gjord för deras väggdosor........

Känns ju konstigt att man måste byta fabrikat när man kommer ut från väggen.
Har hittat deras ändkrage men sen då ?

[länk]
Det är inget konstigt alls att byta fabrikat utanför väggen. Det är svårt att inte tycka vatettes grejer är bra men välj fritt av det som finns.

• Gilla
Ludde76
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Det är inget konstigt alls att byta fabrikat utanför väggen. Det är svårt att inte tycka vatettes grejer är bra men välj fritt av det som finns.
Håller med men det jag tycker är konstig är om man måste byta grejer!
LK borde väl ha ett komplett sortiment, eller?

Rickard.
L Ludde76 skrev:
Håller med men det jag tycker är konstig är om man måste byta grejer!
LK borde väl ha ett komplett sortiment, eller?
Vad LK vill sälja och inte är väl upp till dom tänker jag, jag har inte heller särskilt bra koll på deras sortiment så jag vet inte vad som finns.
Jag ser ingen större skillnad på pex och koppar och där hade verkligen ingen tänkt tanken att det skulle vara något konstigt att byta fabrikat från rörtillverkaren.

Att man inte får blanda ihop tillverkare i kopplingar hur som helst är en helt annat sak.

Jag har LK-rör och allt "synligt" från VA. Det är nog ganska vanligt...

Tobzter
har precis införskaffat detta böjfixtur. känns ju inte bra att rören inte kommer ut rakt,
Finns de någon bättre fixtur att använda ?

• Gilla
3640
  • Laddar…
Rickard.
Tobzter Tobzter skrev:
har precis införskaffat detta böjfixtur. känns ju inte bra att rören inte kommer ut rakt,
Finns de någon bättre fixtur att använda ?
Att dom inte kommer ut rakt beror mycket på att man klamrar ytterröret och innerröret vill såklart gå rakast möjliga väg. Man kan behöva pilla lite för att få på konorna men när allt är draget sitter det där det ska så jag ser ingen anledning att undvika LK.

Tobzter
Toppen . Då fortsätter ja med dessa, men har 15mm rör. men fixturen är ju anpassad för skyddsröret som är 25 mm så de borde inte spela någon roll .

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.