Hej,
håller på att bygga en groventré på ungefär 8 m2. Tanken är att montera dit 6 stycken spottar i taket som enda belysning.
Frågan är om det räcker med 345 lm per spot för att få till en bra belysning?

Har precis funderat på samma sak. Givet erfarenhet från andra rum med liknande belysningsbehov - dvs funktion före utseende precis som i en tvättstuga - så är min slutsats att det är för klent.

Jag kommer montera 6 eller 8 av

https://www.proffsmagasinet.se/el-b...7-w-vinklingsbar-6-pack-3000-k-540-lm-2818548

Här är detta ett rum som aldrig behöver ha "mysbelysning" då det syns när man inte är där. Fönstret som finns får dock trevligare belysning.

Ytan är cirka 10kvm i ett nästan fyrkantigt rum.

BirgitS
B bjorn-k skrev:
Hej,
håller på att bygga en groventré på ungefär 8 m2. Tanken är att montera dit 6 stycken spottar i taket som enda belysning.
Frågan är om det räcker med 345 lm per spot för att få till en bra belysning?
Hide-a-lite rekommenderar att en spott på 405 lumen används till 1,5 kvm i tvättstugan och det motsvarar 6 av dina lite svagare spottar.

Jag har 4st M-Penny 7,4W (540 lm) i tvättstugan och tycker det är alldeles för lite på 8-9 kvm, jag hade gärna haft ett par till. Jag vill absolut inte göra samma misstag i köket när vi renoverar det till sommaren så där kommer jag hellre att sätta ett par för mycket, det går alltid att dimra dem.

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
zarkov zarkov skrev:
Jag har 4st M-Penny 7,4W (540 lm) i tvättstugan och tycker det är alldeles för lite på 8-9 kvm, jag hade gärna haft ett par till. Jag vill absolut inte göra samma misstag i köket när vi renoverar det till sommaren så där kommer jag hellre att sätta ett par för mycket, det går alltid att dimra dem.

Det är min erfarenhet också, lite för mycket blir ofta lagom

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.