Jag la en regel 45mm från vägg sen en gips på den som jag limmade fast, svårt att skruva snett innifrån vägg o ut, kanske finns andra sätt att göra det på men vårat hus är en sommarstuga som blev tillbyggd i slutet på 60-talet sen renoverat nu under 05/06 så rummet som skulle bli badrum var mitt i skarven av husen så det var ett jäkla bök med taksänkningen. Rekommendation är ju att ha gips i taket ända ut till väggen innan man sänker taket för själva ljusslingan, jag fick sänka taket i två omgångar för att få till en jämn del som slangen skulle ligga i och sen själva taksänkningen, svårt att förklara.....

Det där ska jag villigt erkänna att jag inte förstod :) Men jag ritar en skiss så kanske du kan förklara utifrån den. Det gäller ju att få övergången mellan gips/gips eller gips regel snygg på något sätt.

• ljusslinga_2.GIF
eller kanske såhär?

• ljusslinga_3.GIF
Även såhär skulle man ju kunna tänka sig. Fast det blir ju svårare att montera den då och byta ut den om det skulle behövas.

• ljusslinga4.GIF
Jag gjorde som du har beskrivit i figur "ljusslinga2", sen våtrumsspacklade jag o sen satte jag microlite. Det verkar funka för oss. Lättare att göra som ljusslinga2 eftersom det är lättare att slipa kanten på gipsetn som sticker neråt ist för gips som sticker in mot vägg om du skulle göra som i figur ljusslinga 3.

Jonny

Lite OT men: Var kan man köpa ljusslangar så här års? Vill helst inte ha en affär i sthlm och inte postorder. Jula har men inte vit. Tips?

Linden skrev:
Jag gjorde som du har beskrivit i figur "ljusslinga2", sen våtrumsspacklade jag o sen satte jag microlite. Det verkar funka för oss. Lättare att göra som ljusslinga2 eftersom det är lättare att slipa kanten på gipsetn som sticker neråt ist för gips som sticker in mot vägg om du skulle göra som i figur ljusslinga 3.

Jonny

Hej! Väldigt snyggt funderar på att göra samma i mitt badrum. Behöver man en speciell ljusslinga som tål fukt?

Precis vad jag också funderat på till ett av våra badrum och till korridoren. Eller inte riktigt kanske då jag inte tänkta sänka hela taket utan mer ha en platta på kanske 50 x 300 cm som ljuset strömmar ut från.

Hur mycket fukt blir det i taket då? I ett badrum kan det kanske samlas fukt i dessa "rännor" längs väggen?
Enligt reglerna krävs inget speciell IP-skyddsklass om taket är högre än 225cm, även precis ovanför dusch. Men, som sagt, har du dålig ventilation så blir det fuktigt.
Vilket ljusslinga som helst avsedd för utomhusbruk torde duga.

En liten bild på en light-version av ljusslinga, en IKEA-variant som slingrar i överkant istället för den av hustrun önskade ljusrampen. "Får väl duga så länge":)

Kjell G

• IMG_0182.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0181.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.