Hej,

Jag höll precis på att riva golvet i närheten av elcentralen i vårt hus. Jag stod och slog med gummihammare på en liten bit som fastnat i ett hörn när både jag och min sambo såg en ljusbåge (däremot inte var ifrån) och allt slocknade.

3st 10A säkringar i huset hade gått, fått en del svärta, samt att alla 3 huvudsäkringar (20A) ute i mätskåpet hade flugit. Jordfelsbrytaren var däremot intakt. På två av säkringarna kan man se svetsmärken, som visas med pilarna på bild.
Vi testade byta huvudsäkringar och allt fungerade sen igen.

Vi blev direkt orolig att inkommande kabel hade skadats av spik eller liknande eftersom den var i närheten av där vi slog och därför säkringen gått i mätskåpet.
En äldre granne som tidigare jobbat som elektriker tyckte de var märkligt att både säkringar i elskåpet samt huvudsäkringen gått, men inte jordfelsbrytare. Vad tycker ni?

Elcentralen är bytt för någon månad sedan av en elektriker men jag har märkt gjort en hel del fel och litar inte på det han gjort. Min teori är att han glömt något som ramlat på kablarna och kortslutit, men jag förstår inte varför huvudsäkringen också gått. Borde inte dvärgbrytarna va tillräckligt snabb för att skydda huvudsäkringarna?
Eller tror ni de kan va en skada på inkommande kabel?

• Närbild på säkringar i elcentral med synliga svetsmärken och skadade kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svetsmärken på säkringar i elcentral indikerade med röda pilar efter strömavbrott vid renovering.
    Skapa konto
  • Öppen elcentral med synliga säkringar och svetsmärken markerade med röda pilar.
    Skapa konto
Att 20A smältsäkringar går samtidigt som dina dvärgbrytare är inget konstigt och beror på storleken på kortslutningen. Är den som i ditt fall nära centralen eller till och med i centralen blir kortslutningsströmmen hög och då båda skydden så att säga ”ser samma ström” löser båda ut. Däremot ser centralen inget vidare ut, är den nybytt? Så många olika fabrikat och det ligger trippelt? På en anslutning. Det känns inte riktigt seriöst.

• Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Och ser dessutom ut som att det finns skruvar som inte är riktigt åtdragna (bla de två vänstra på mittersta raden)
Men det kan vara jag som ser fell
I övrigt instämmer jag med Johan456

A
Något har förmodligen lossnat av vibrationerna som uppstått under rivning, och kortslutit mellan utgående fasledare.

Brytt strömmen och kontrollera inuti elcentralen efter lösa delar.

Vid en kortslutning mellan faser borde dvärgbrytarna hinna lösa ut, men det är inte helt säkert. Det är alltid lite lotteri vid rena kortslutningar. Jordfelsbrytaren däremot struntar fullständigt i om det blir kortslutning mellan faserna eller mellan fas och neutral.

Mikael_L
J Johan456 skrev:
Att 20A smältsäkringar går samtidigt som dina dvärgbrytare är inget konstigt och beror på storleken på kortslutningen. Är den som i ditt fall nära centralen eller till och med i centralen blir kortslutningsströmmen hög och då båda skydden så att säga ”ser samma ström” löser båda ut.
Främsta skälet till att båda säkringarna löser är p.g.a fördröjningen i automatsäkringen.
I en MCB så ska strömmen brytas genom en rent mekanisk rörelse i elektromagnet, fjädrar och kontakter. Och blir det en hög kortslutningsström så kommer "alltid" en överliggande porslinssäkring också brinna, nästan oavsett hur många ampere den är på.

Såhär. Se bilden jag har markerat med gult och gjort siffror.

1. annat storlek på säkring, 2st ser ut att glipa mot fasskenan.
2. 2st anslutningar mot fasskenan ser ut att vara lösa.
3. Gröngult tejpad ledare är ansluten till jordfelsbrytarens primärsida. Är det inkommande PEN- eller PE-ledare så är det fel. Den ska gå direkt till jordskenan. PEN-ledaren ska därtill förses med blå tilläggsmarkering.

vidare finns där 4 olika fabrikat av dvärgbrytare.

Elektriskt säkringsskåp med markeringar där säkringar glipar samt en felaktigt ansluten ledare.
Skapa konto

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Främsta skälet till att båda säkringarna löser är p.g.a fördröjningen i automatsäkringen.
I en MCB så ska strömmen brytas genom en rent mekanisk rörelse i elektromagnet, fjädrar och kontakter. Och blir det en hög kortslutningsström så kommer "alltid" en överliggande porslinssäkring också brinna, nästan oavsett hur många ampere den är på.
Varför skriver du det till mig?

Mikael_L
Man måste fråga sig varför det är svartbränt vid anslutningen vid säkringarna.
Är det glapp där som gör att det eldar?
Har det blivit en ljusbåge där, i så fall varför (där)?
Har inte släckkammaren i säkringen fungerat som den ska?

Det brukar ju bli svartbränt vid felstället inte vid skydden.

Mikael_L
J Johan456 skrev:
Varför skriver du det till mig?
För att du skrev att det beror på att säkringarna ser samma ström.
Men det korrekta skälet är att de har helt olika tidsmässig utlösningskaraktäristik, som dessutom inte alls följer samma "I/t-kurva".

Det skulle kunna vara koppar kardeler från klippt fk som legat i centralen högre upp som ramlat ned ock kortslutit kanske

Mikael_L Mikael_L skrev:
För att du skrev att det beror på att säkringarna ser samma ström.
Men det korrekta skälet är att de har helt olika tidsmässig utlösningskaraktäristik, som dessutom inte alls följer samma "I/t-kurva".
De ser samma ström, de ligger i serie. De flesta dvärgar jag räknat på bryter på 0,01s förutsatt att lägsta ström för frånkoppling genom magnetiskt skydd uppnåtts. På en C10 är det 100A. För att en smältsäkring ska lösa snabbare krävs mer ström. Mitt svar var inte fel utan syftet var att förklara för TS att det är normalt.

J Johan456 skrev:
Att 20A smältsäkringar går samtidigt som dina dvärgbrytare är inget konstigt och beror på storleken på kortslutningen. Är den som i ditt fall nära centralen eller till och med i centralen blir kortslutningsströmmen hög och då båda skydden så att säga ”ser samma ström” löser båda ut. Däremot ser centralen inget vidare ut, är den nybytt? Så många olika fabrikat och det ligger trippelt? På en anslutning. Det känns inte riktigt seriöst.
Tack för det snabba svaret!

Stämmer, nybytt. Olika fabrikat är lite eget fel då jag i sista stund när han var här ville ha in några säkringar till. Något jag hade hemma, men inte han med sig. Därför olika fabrikat.

Trippla kablar i samma brytare är inget jag rört utan via elektrikern. Finns på flertalet ställen
Hade hade även kopplat 3fas grupper till enkelsäkringar på flertalet ställen (samma rör och delad nolla). Samt "lutat"/böjt en kort bit av en fasskena mot en annan.

Bör man byta säkringarna som det blivit kortslutning runt?

J Johan456 skrev:
1. annat storlek på säkring, 2st ser ut att glipa mot fasskenan.
2. 2st anslutningar mot fasskenan ser ut att vara lösa.
3. Gröngult tejpad ledare är ansluten till jordfelsbrytarens primärsida. Är det inkommande PEN- eller PE-ledare så är det fel. Den ska gå direkt till jordskenan. PEN-ledaren ska därtill förses med blå tilläggsmarkering.

vidare finns där 4 olika fabrikat av dvärgbrytare.
1. Stämmer, liten glipa.
2. Dom är dragna, vi har testat alla efter att det hände.
3. Gultejpade är skyddshöljet på inkommande ledning, så PE- eller PEN- ledare antar jag. Något även min granne uppmärksammade

A Emil_K skrev:
Något har förmodligen lossnat av vibrationerna som uppstått under rivning, och kortslutit mellan utgående fasledare.

Brytt strömmen och kontrollera inuti elcentralen efter lösa delar.
Det fanns små bitar från ledare kvar, så absolut möjligt att de var därför.

Mikael_L
J Johan456 skrev:
De ser samma ström, de ligger i serie. De flesta dvärgar jag räknat på bryter på 0,01s förutsatt att lägsta ström för frånkoppling genom magnetiskt skydd uppnåtts. På en C10 är det 100A. För att en smältsäkring ska lösa snabbare krävs mer ström. Mitt svar var inte fel utan syftet var att förklara för TS att det är normalt.
Ja de ser samma ström. Men de har helt helt olika I/t-karaktäristik. Så det är inte styrt av strömmen utan av tiden.
Det är tidsfördröjningen i MCB som gör att huvudsäkringarna hinner lösa.
Det skulle ske även om TS hade 50A huvudsäkringar (så länge förimpedensen är tillräckligt låg)

Myrstacken
Ny central??? Det är inte så att bara kapslingen är ny och elektrikern sen återanvänt de gamla säkringarna.

Att mätarsäkringarna går är inget konstigt om centralen redan är högt belastad.

Sotet kan vara fullt normalt, speciellt om dvärgen är av ett sämre fabrikat. Det har helt enkelt trängt ut sot från släckkammaren. Sök på youtube så hittar du roliga filmer på olika fabrikat, t.ex Siemens jämför med billigare fabrikat.

Det tyder på en rejält kortslutning. Du bör slå ifrån dessa dvärgar och byta ledarna i detta rör som du huggit i.

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.