3 755 läst ·
30 svar
4k läst
30 svar
Ljusautomatik i lokal - släcker automatiskt
Sida 1 av 3
Hej
Önskar lite feedback på följande:
I ett ridhus, så 'glömmer' siste person för ofta att släcka efter sig. Följden blir att det står tänt hela natten i onödan.
Jag vill lösa detta med någon form av automatik - utan att det kostar en förmögenhet.
Min idé är att bygga en 'låda' med en timer, så att matningen bryts t.ex kl 22:00. För att kunna tända igen nästa dag (tiderna varierar väldigt mycket här), så behöver man trycka på en 'reset' och systemet nollställs.
Han någon annan en bättre idé eller förslag ?
Tacksam för feedback.
Önskar lite feedback på följande:
I ett ridhus, så 'glömmer' siste person för ofta att släcka efter sig. Följden blir att det står tänt hela natten i onödan.
Jag vill lösa detta med någon form av automatik - utan att det kostar en förmögenhet.
Min idé är att bygga en 'låda' med en timer, så att matningen bryts t.ex kl 22:00. För att kunna tända igen nästa dag (tiderna varierar väldigt mycket här), så behöver man trycka på en 'reset' och systemet nollställs.
Han någon annan en bättre idé eller förslag ?
Tacksam för feedback.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 334 inlägg
En rörelsesensor med timer som slår av 30/60/90 minuter efter sista rörelse? En avstängningstimer som stänger av samma tid oavsett när den slås på på morgonen?
Det måste finnas en närmast outsinlig mängd alternativ där det väl bara gäller att hitta något som är ekonomiskt försvarbart
Det måste finnas en närmast outsinlig mängd alternativ där det väl bara gäller att hitta något som är ekonomiskt försvarbart
https://www.bauhaus.se/is1-rorelsevakt-vit.html
Några stycken av dessa. Har själv ingen erfarenhet av dem
Några stycken av dessa. Har själv ingen erfarenhet av dem
Beror på hur stort stallet är , samt hur många hästar det är som rör sig ,
det kan vara lite knepigt att ha en rörelsedeckare , placeringen , det med timer kan gå med avstängning kl 22:00 finns som sägs många olika att ha , men med timer om någon går in efter 22:00 då , går det att tända då
det kan vara lite knepigt att ha en rörelsedeckare , placeringen , det med timer kan gå med avstängning kl 22:00 finns som sägs många olika att ha , men med timer om någon går in efter 22:00 då , går det att tända då
Stallet är ca 22 x 60m. Rörelsesensor tror jag inte fungerar, då det ev. släcks - för att åter tändas vid 'fel' tillfällen. Det måste gå att tända på ett enkelt sätt om någon vill rida på morgonen/dagen också.
Och att 'tryck för ljus i 60min' blir inte heller bra, då vissa aktiviteter har olika lång tid - ibland hela dagen/kvällen.
Och att 'tryck för ljus i 60min' blir inte heller bra, då vissa aktiviteter har olika lång tid - ibland hela dagen/kvällen.
Köp ett mekaniskt ur, lägg tändtråden via det. Låt säga att det är noll aktivitet där mellan 23-05? Ställ in dessa tider på uret, saken är biff.
Om det ska nödtändas kan du även sätta en brytare som kopplar förbi uret, lämpligen på ett mindre smidigt ställe så att ingen håller på och grejar med den.
Om det ska nödtändas kan du även sätta en brytare som kopplar förbi uret, lämpligen på ett mindre smidigt ställe så att ingen håller på och grejar med den.
Men då tänds det ju när uret 'slår till' igen - oavsett om det är någon där eller inte.I Intresserad22 skrev:Köp ett mekaniskt ur, lägg tändtråden via det. Låt säga att det är noll aktivitet där mellan 23-05? Ställ in dessa tider på uret, saken är biff.
Jag vill ha 'auto off' - och 'mekaniskt on'.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 883 inlägg
Du bör kunna hitta något bland Eltakos reläer och trappautomater. Jag har inget exempel jag kan rekommendera, men här ett exempel på vad som kanske skulle fungera:
https://www.elbutik.se/product.html/trappautom-tlz12-8e-230vuc?category_id=1837
Den stöder tändning med automatiskt frånslag upp till 2 timmar efter tändning.
De har många varianter.
https://www.elbutik.se/product.html/trappautom-tlz12-8e-230vuc?category_id=1837
Den stöder tändning med automatiskt frånslag upp till 2 timmar efter tändning.
De har många varianter.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 334 inlägg
Nu är jag förvisso inte elektriker, men nog borde det vara ganska lätt att koppla elen så att man inte har en mekanisk strömbrytare, utan en elektrisk som skickar signalen ”slå på” respektive ”slå av” via vanliga tryckknappar/vred (så har det väl varit i trapphus i flerbostadshus sen eldkvarn brann, inte har väl de haft vanliga trappkopplingar?) och sen para det med en tidsinställd timer som alltid skickar ”slå av”-signalen kl. 22.
Sen tycker jag personligen att det skulle kännas modernare och energisnålare med rörelsesensorer, men tror du inte på det ska jag inte tjata.
Sen tycker jag personligen att det skulle kännas modernare och energisnålare med rörelsesensorer, men tror du inte på det ska jag inte tjata.
Om ljuset 'blinkar' så blir en del hästar störds - det vill jag inte riskera, så rörelsesensor(er) går bort.S skutten11 skrev:
Jag tror att jag skall göra följande:
- Ett astronomiskt tidur bryter ett relä kl 22:00
- För att återställa reläet (dvs slå på strömmen igen) så får man trycka på en 'resetknapp'
- Ett astronomiskt tidur bryter ett relä kl 22:00
- För att återställa reläet (dvs slå på strömmen igen) så får man trycka på en 'resetknapp'
Koppla in en kontaktor med håll-funktion. Kontaktorn styrs av impuls av tryckknapparna (återfjädrande). När kontaktorn drar så får du spänning till tidurets kontakt. Andra sidan av urets kontakt kopplas till spolen på kontaktorn.
Funktionen du då får:
Manuell tänd via tryckknappar inom tillåten tid
Släck vid inställd tid på ur
En nödknapp kan enkelt monteras utan återfjädrande funktion direkt mot spolen.
Funktionen du då får:
Manuell tänd via tryckknappar inom tillåten tid
Släck vid inställd tid på ur
En nödknapp kan enkelt monteras utan återfjädrande funktion direkt mot spolen.
Blev en rörig förklaring...
https://elgull.wordpress.com/enkel-krets/
Här finns ett bra exempel på hållkrets.
S1 är alla tryckknappar som ska tända belysningen. Kopplas parallellt.
S2 är kontakten för tiduret. Sluten när det ska vara möjligt att tända via tkk.
https://elgull.wordpress.com/enkel-krets/
Här finns ett bra exempel på hållkrets.
S1 är alla tryckknappar som ska tända belysningen. Kopplas parallellt.
S2 är kontakten för tiduret. Sluten när det ska vara möjligt att tända via tkk.
Varför ett astronomiskt tidur???? ska du tända lyset efter solen upp och nergång?. Sätt ett vanligt kopplingsur som tillåter tändning och släckning vid fasta tider tex 0600-2200, en omkopplare som du kan välja mellan fast bel, inom den tidsramen, eller via rörelsevakt. Rörelsevaktens "gångtid" efter detekterad rörelse kan väljas från sekunder till många timmar.