4 423 läst ·
3 svar
4k läst
3 svar
Ljummet vatten till tvättmaskin
Jag skulle vilja koppla så att jag har ljummet vatten till tvättmaskinen. Idag har vi kallvatten och det går åt en del el för att värma upp det. Bättre ekonomi vore att använda ljummet vatten istället uppvärmt med vår fjärrvärme.
En lösning på detta vore att använda sig av en shunt ungefär som man kopplar in en varmvattenberedare som har 90 gradigt vatten för att få ned det till kanske 60 grader. men då måste jag använda mig av två st T-kopplingar, shunten och sedan anslutning till tvättmaskinen. Finns andra bättre lösningar? Kan tycka att det borde finnas termostatblandare där man steglöst kan ställa in temp till tvättmaskinen.
En lösning på detta vore att använda sig av en shunt ungefär som man kopplar in en varmvattenberedare som har 90 gradigt vatten för att få ned det till kanske 60 grader. men då måste jag använda mig av två st T-kopplingar, shunten och sedan anslutning till tvättmaskinen. Finns andra bättre lösningar? Kan tycka att det borde finnas termostatblandare där man steglöst kan ställa in temp till tvättmaskinen.
Läs den här skriften från svensk fjärrvärme:patrikz skrev:Jag skulle vilja koppla så att jag har ljummet vatten till tvättmaskinen. Idag har vi kallvatten och det går åt en del el för att värma upp det. Bättre ekonomi vore att använda ljummet vatten istället uppvärmt med vår fjärrvärme.
En lösning på detta vore att använda sig av en shunt ungefär som man kopplar in en varmvattenberedare som har 90 gradigt vatten för att få ned det till kanske 60 grader. men då måste jag använda mig av två st T-kopplingar, shunten och sedan anslutning till tvättmaskinen. Finns andra bättre lösningar? Kan tycka att det borde finnas termostatblandare där man steglöst kan ställa in temp till tvättmaskinen.
http://www.svenskfjarrvarme.se/download/1838/
En moder tvättmaskin förbrukar ca 12 liter varmvatten per tvätt, det ger 0.56 kWh vid 60°C tvätttemperatur.
Din besparing skulle max bli 30 öre / kWh MAO ca 15 öre per tvätt.
El besparingen på 1 år skulle bli ca 77 kWh x 30 öre = 24 kr
En termisk blandningsventil kostar ca 300 kr + ev extra rördragning.
Det betalar sig inte att investera i blandningsventilen för att byta energin från el till FJV.
Hade du haft solvärme eller anna "gratis" energi så hade det kanske lönat sig bättre.
/Patrik
Teoretiskt att det kanske kan var lönsamt att ansluta tvättmaskinen med ett t-kors på duschanslutningen på duschblandaren, och en ballofixventil för att stänga av duschen när man ska tvätta. En sån installation bör väl kosta max en hundring med "biltemadelar", då tar det bara fyra år för den att gå runt. Fast får termostatblandaren tokspel just när du tvättar så pajar säkert kläder för mer än 24:-...
Klicka här för att svara