Jag har nyligen flyttat till en villa i ett ganska tätt bostadsområde. Det är ganska mycket trafik runt huset.
Jag upplever detta som lite störande då det hörs väldigt tydligt in.
Husets fasad består idag av aluminiumpanel och går i tankarna att byta det till träpanel.

Kan det förbättra ljudisoleringen?

Förstår att fönster är en stor bov men vi har installerat nya 3glas fönster mot vägen och skall eftersom byta alla fönster.

L
Ett äldre hus du har alu-panel popis på 70 talet , ny panel ok , men du måste nog isolera mera
enbart panel fixar inte ljudet , är det ljud eller vibbrationer som hörs , vibbrar kan transportera sig lite hur som helst i husets stomme och väggar

L Liteavvarje skrev:
Ett äldre hus du har alu-panel popis på 70 talet , ny panel ok , men du måste nog isolera mera
enbart panel fixar inte ljudet , är det ljud eller vibbrationer som hörs , vibbrar kan transportera sig lite hur som helst i husets stomme och väggar
Det är tillägsisolerat under panelen.
Min tanke är att ta bort alupanelen, läkta upp så det blir en luftspalt och träpanel på det. Ev skulle man kunna sätta 45mm isolering ifall det gör stor skillnad i ljudisolering.

Det är en kombination av vibrationer i huset och direkt ljud. Det är mest låga frekvenser jag upplever störande.

L
Hur upplever grannarna vibbar , hur är vägen utanför , mjuk hård i botten , är det när lastbilar går förbi eller alltid vid trafik , det jag tänker på om det skulle hjälpa med iso + panel eller bara panel , det är många faktorer som spelar in vid känsla av ljud

Har inte pratat dom om det än. Så jag vet inte.
Kan inte svara gällande vägens uppbyggnad. Det är en asfalterad väg som funnits länge.
All trafik hörs in. Det går inte så mycket lastbilstrafik utanför vårat hus men när tex sopbilen åker förbi dånar det ganska bra i hela huset.
En liten bit bort. (Ca 150-200m) bort går en större och mera vältrafikerad väg den hörs också in speciellt dagtid. Där också, enbart lågfrekvent ljud.

L
Prata med grannarna först , så du får lte mer på benen så att säga , om det är något generellt i området

L Liteavvarje skrev:
Prata med grannarna först , så du får lte mer på benen så att säga , om det är något generellt i området
Det ska jag göra. Tack för svaren.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.