Yes - dvs bild fungerade som det skulle med just den kopplingen. Första ljudproblemet som sagt var att TV:n och STB störde varandra och det blev ett grötigt ljud. Det knäppte även rejält i högtalarna vid kanalbyte. Däremot var inte TV-högtalarna bortkopplade, antagligen det som var problemet? Eftersom limpan har en sub så tyckte frugan att ljudet blev lite påträngande vid tittande sent på kvällen och ville ha TV-högtalarna i gång istället. Har inte kollat om det går att stänga av högtalarna permanent, när vi tittat på DVD så har vi använt mute-knappen till TV:n.

Nästa problem uppstod vid DVD-uppspelning med läppsynken, vilket gjorde att jag kopplade även BD-spelaren direkt i TV:n. Nu försvann problemet med lipsync, ljudet kom från TV:n till limpan med coax (spdif?)

Nuvarande koppling funkar alltså men kräver lite mer handhavande av fjärrkontrollerna för tittande och det är lite "störande" att det inte är så busenkelt som jag hoppats på. Nu finns det ju några varianter i inläggen tidigare som jag inte provat så jag ska testa vidare.

Kjell G

Nu är väl kanske limpan inte så avancerad, men det finns inget typ "midnight mode"/"nightmode" eller så? Speciellt läge när man vill ha lite lägre volym. Kortfattat så komprimerar den ljudet lite dynamiskt, sänker de högsta ljuden och höjer de lägsta (lågt ljud, viskningar mm), vilket gör att man kan ha en lägre volym men ändå uppfatta allt.

Dessutom kan det vara så att subben står för högt i volym, om du ställt den själv. Det är vanligt att man ställer subben för högt. Vilket gör att det kan bli lite konstigt. För annars ser jag inte hur ljudet skulle bli mer påträngande med "limpan". Volym vid en viss dB är ju volym vid en viss dB vare sig man spelar upp det på en klockradio eller ett 8000W PA system :P

[edit]
Så jag hade provat att stänga av tv-högtalarna om det går. För jag tror utan tvekan det är boven med det grötiga ljudet.

Redigerat:
Precis, jag har båda typerna av anläggning. Dels en "riktig" receiver, och dels en "limpa" till TVn i sovrummet. Min fru har aldrig klagat på att ljudet i sovrummet blir för påträngande, och om hon gjorde det så går det som sagt dels att ställa ner subben, dels att ställa både TV och ljudanläggning i "night mode". Om du har separat ljudanläggning så *skall* högtalarna till TVn vara *permanent* avstängda, annars är något fel. (Se där, mer kategorisk än så är ju svårt att vara. :) )

Om du har HDMI så finns det som sagt två sätt att koppla som ger fullständigt ljud. Det ena är "BD -> limpa -> TV (plus spdif från TV till limpa) det andra är "BD -> TV -> limpa" (då klarar man sig utan spdif mellan TV och limpa). Om du har problem med läppsync i något av fallen så skall det gå att (åtminstone) fördröja ljudet i en signalkälla, ibland även att avancera det (dvs lägga det tidigare). I många anläggningar (t ex TV/Receiver) så går det att ställa enkelt själv via menyerna, i andra fall så måste man gå in i servicemenyn. Det senare går också att göra själv, men man måste göra rätt, det går att förstöra vissa TV-apparater permanent på det sättet, och det kan vara svårare att hitta rätt info.

Skall vi klara att göra mer felsökning så är det exakta modell/serienummer och manualerna som gäller. :)

Varför skall han koppla spdif från TV'n till limpan? Som jag fattat det så har Kjell en separat box, som då bör/ska vara inkopplad med HDMI till limpan. Det enda skulle i så fall vara om han utöver det kör analoga mottagningar på TV'n? Eller planerar att använda TV'n som mediaspelare via t.ex. USB (om den nu har stöd för det).

Limpan = Philips HSB2313/H
TV = Philips 42PFL5405
DVD = Philips BD2500
STB = CanalDigitals Sagem HD (ej inspelningsbar)

Ska definitivt försöka med att få systemet fungera och då med avstängda TV-högtalare. Kollar i manualen men hittar inget nightmode, ska gå på den med förstoringsglas.

Så ingen spdif alltså? Ska inte behövas eller? Överhuvudtaget inget från TV:n till limpan ska väl behövas (jo, det finns visst USB men känns inte som nåt som kommer att användas)

Kjell G

Brukar nästan alltid vara någon knapp på fjärren med någon form av nightmode om det finns. Så hittar du inget på fjärren är det tveksamt om det finns.

Nej, någon spdif ska inte behövas. Bara att tänka lite kopplingsmässigt. Är det någonting du spelar upp på TV'n som kommer från TV'n självt så att säga (det enda jag kan komma på här är analog sändningar med antennkabel rätt i tv'n eller media via USB eller nätverk för apparater som har stöd för det)? Antar att allt tv-tittande är från boxen, och då får du ju redan ljudet via HDMI till limpan (och sen bilden vidare till tv'n).

mrVoodoo skrev:
Varför skall han koppla spdif från TV'n till limpan? Som jag fattat det så har Kjell en separat box, som då bör/ska vara inkopplad med HDMI till limpan. Det enda skulle i så fall vara om han utöver det kör analoga mottagningar på TV'n? Eller planerar att använda TV'n som mediaspelare via t.ex. USB (om den nu har stöd för det).
Ja, jag fattade som om han använde TVns inbyggda box och att vi pratade om en BD-spelare. (Det var därför jag skrev just BD -> osv). Men jag ser att det inte är så utan att det är en box. Så då behövs det inte. Men det skadar iofs inte heller, det skall fungera lika bra med som utan.

Själv använder jag mina inbyggda mottagare ihop med CanalDigital kabel-TV, det fungerar utmärkt, oavsett vad CD själva säger.

lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, jag fattade som om han använde TVns inbyggda box och att vi pratade om en BD-spelare. (Det var därför jag skrev just BD -> osv). Men jag ser att det inte är så utan att det är en box. Så då behövs det inte. Men det skadar iofs inte heller, det skall fungera lika bra med som utan.

Själv använder jag mina inbyggda mottagare ihop med CanalDigital kabel-TV, det fungerar utmärkt, oavsett vad CD själva säger.
Så du använder kortet från CD i en CA-modul i TV:n, trodde faktiskt inte det gick. Nu har jag satellit iofs men har inte sett några TV:apparater med inbyggda mottagare för det?

Finns en audiosync på fjärren :) till limpan, måste testas? Dock inget nightmode, däremot movie/music/game och ljudkontroll på sub. Så inställningarna ska väl kunna ordnas.

Har ännu inte kommit till för att prova, blir i morgon när frugan jobbar :)

Kjell G

Finns TV med inbyggd satelitbox också.
Samsungs LE46C675 är ett exempel (klurar på en sådan själv)

Kjell_G skrev:
Så du använder kortet från CD i en CA-modul i TV:n, trodde faktiskt inte det gick. Nu har jag satellit iofs men har inte sett några TV:apparater med inbyggda mottagare för det?

Finns en audiosync på fjärren :) till limpan, måste testas? Dock inget nightmode, däremot movie/music/game och ljudkontroll på sub. Så inställningarna ska väl kunna ordnas.

Har ännu inte kommit till för att prova, blir i morgon när frugan jobbar :)

Kjell G
Just. Det funkar. När jag köpte den så sade de att det inte skulle funka. Sedan att man behövde deras egen CA-modul. Inget visade sig i vanlig ordning vara sant. :) Det är ju speciellt intressant vad gäller HD-"must carry", dvs SVT. Än så länge bara SVT1HD, men tvåan "är på gång".

Jag har inte köpt TV med inbyggd DVB-C för att behöva genomlida extern box. Det enda som inte fungerar tillfredställande är den inbyggda tablån, TV-n mutar och kan inte visa aktuell kanal i den lilla rutan som är avsedd för det, men jag står ut med det.

Och ja, "audio sync" bör du definitivt pröva. :) Om du inte har någon night mode så pröva också att skruva ner basen.

Tack för tidigare tips, nu en lite uppdatering.

Testat kopplingar igen: STB och BD till limpa via HDMI. Limpa till TV via HDMI.
Resultat: det smäller vid kanalbyte TV-tittande + ett vinande ljud från limpan. Läppsynk vid uppspelning DVD justeras mycket riktigt med audiosync till acceptabelt resultat.

Har god lust att försöka lämna tillbaks limpan, den håller ju inte måttet :(
Ska ge affären en chans till att ge ordentliga instruktioner. Det kan ju inte vara speciellt ovanliga prylar jag har som ska samarbeta?

Kjell G

Nej, precis den kopplingen borde fungera. Om du har satt alla HDMI osv i rätt hål dvs respekterat ut/in-gångar (men det har du antagligen). Kolla med affären. Den kan vara trasig. Allternativt så fungerar den inte ihop med den utrustning du har. (Det kan ju vara HD-boxen som "smäller", det var ganska vanligt att boxar "poppade" högtalare förut, men idag är det ovanligare).

Hör gärna av dig med vad de säger.

OK, här kommer butikens råd: Koppla boxen direkt till TV och använd coax från TV till limpan. BD-spelaren via limpan till TV och de tyckte också att lipsync borde kunna lösas av anläggningen (redan kollat och om jag sätter på max på audiosync märks inget).

De bad också att få återkomma, deras kille skulle kolla upp de olika delarna och om det fanns några "kända fel". Han fick alltså namn o nr på alla produkter.

Som han förklarade skulle ljudet inte påverkas av att gå igenom TV:n, en 5.1 blev fortfarande 5.1 osv. Antagligen inget problem eftersom min anläggning räknas som 2.1.

Frågar igen, ARC finns på TV:n, ska den användas och vad står den för? Det är alltså en HDMI-ingång.

Kjell G

ARC står för "Audio Return Channel", och den gör att man kan få "tillbaka" ljudet från TVn till en ljudanläggning. (Se http://www.p4c.philips.com/cgi-bin/..._TV550_QAC_78536&refnr=0078536&scy=DE&slg=ENG) Jag har själv inte lekt med den så jag vet inget om den i praktiken. Om din "limpa" inte stöder ARC så skall den vara avslagen. Jag skulle se till att den var avslagen för att inte krångla till det. Dessutom så använder du ju ingen signalkälla i TVn så den skulle ändå inte hjälpa. Den är mest till för det fallet att du vill kunna få ljudet till "limpan" dels från BD-spelare (BD-limpa-TV) med bild och ljud från BD via limpa till TV, och dels ljud från TVn till limpan via samma hdmi-kabel. Dvs i första fallet så går bild från limpan till TVn och i andra så går ljud från TVn till "limpan".

Och, jag vidhåller, i alla fall vad gäller BD (och jag är 99% säker även box). Om du får ljud till TVn via hdmi så *kommer den inte* att lämna ut något 5.1 via en "okrypterad" digital kanal; exv. SPDIF. Jag blir gärna överbevisad om motsatsen så hojta om någon vet något annat.

Om du har ett rent 2.1 system så kan du få svårt att höra skillnad på stereo som mixas till 2.1 och en 5.1 källa som mixas ner till 2.1. Om du har någon "virtuell surround" "2.1" så är det annorlunda. (Jag hör definitivt skillnad mellan stereo och 5.1 på min Samsung "limpa").

Om det är huvudsystemet så flytta annars limpan till sovrummet och köp exv. en (http://www.elgiganten.se/product/lj...e-cd-spelare/TXSR308B/onkyo-tx-sr308-receiver) samt 5+1 högtalare så lovar jag att det kommer att krångla betydligt mindre. :D

Tanken kittlar men det är TV:n på öv och omgivningens krav är inte så stora. Tänkte satsa lite mer här nere framöver om/när ekonomin tillåter. Finns dock lite byggjobb kvar och först efter det kan planering ta lite fart. Grejen är att det inte finns osynliga dragningar till alla kablar som behövs, får fundera ut nån lösning på det.

På öv tänkte jag först på Benno från IKEA men fick inte riktigt gehör. Funder på att bygga en egen liten vägg och dölja kablarna bakom den. Det bästa med limpan tyckte jag var den trådlösa suben, samt att den andra delen (limpan) passar så bra att hänga under TV:n.

Just nu fungerar inställningar, så länge övriga är nöjda får jag väl dra mig tillbaka o planera nästa anläggning här nere :)

Kjell G

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.