Ny TV - Philips PFL5405 så nu skulle det bli "riktig" bild. HD-box från CanalDigital men här blev det problem, vid kanalbyte grötar ljudet till sig ordentligt och för att rätta till det krävs nytt kanalbyte alt. starta om boxen/TVn.

Nu var ljudet i TVn inget vidare så en liten Philips 2.1 inhandlades. Med två HDMI-ingångar och lite andra anslutningar skulle det väl ordna sig. Men jag lyckas inte få till det!!!

Försökte gå från box - 2.1 - TV men apparaten känner ingen videosignal. Är tvungen att gå med HDMI från box till TV och en s/pdif från box till 2.1 och för att ljudproblemet/gröten ska hålla sig borta måste 2.1 vara på hela tiden och TV-högtalarna avstängda.

Hos CD tror man att mjukvaran behöver uppgraderas på TVn. För deras skull provade jag också en vanlig Combo-box och där blev inga ljudproblem men den använder ju inte HDMI och bilden blir förstås inte lika bra. Sedan använde jag HD-boxen på en annan LCD-tv utan problem.

TVn har en ARC på den ena HDMI-ingången, ska den användas först och främst eller ska man avstå den? Hur katten ska jag få till en BD/DVD och få det att funka i 2.1?!

Än är det väl inte för sent att ge upp men det närmar sig :(

Kjell G

Exakt vilket ljudsystem är det?

När ljudet grötat ihop sig: "för att rätta till det krävs nytt kanalbyte alt. starta om boxen/TVn." räcker det att starta om bara boxen, eller bara tv'n var för sig eller måste du starta om bägge?

"Försökte gå från box - 2.1 - TV men apparaten känner ingen videosignal." Detta skulle vara den "rätta" vägen, men om stärkaren inte har hdmi-passthrough så är det nog kört. Men det verkar väldigt dumt.

Exakt hur grötar det ihop sig? När du skriver "för att ljudproblemet/gröten ska hålla sig borta måste 2.1 vara på hela tiden och TV-högtalarna avstängda." så börjar jag fundera om det inte är så att gröten kommer från att ljudsystemet och tv-högtalarna är igång samtidigt, men tidsförskjutna vilket gör att det blir en gröt av alltihop. P.g.a av inkopplingen med box->tv->ljudsystem. I vilket fall dock om du använder ljudsystemet så ska ju tv-högtalarna vara avstängda. Du har ju ljudsystemet av en anledning :)

ARC ska du inte behöva bry dig i om det går att koppla ihop rätt.

Men som sagt, vilket ljudsystem är det?

Det är ett Philips, en limpa med beteckningen hsb2313. Den har HDMI - två in och en ut. Ljudgröten kanske kan vara som du beskriver men eftersom jag inte fick ljud först så kopplade jag även den digitala signalen från boxen till limpan.

Jag får bilden genom HDMI men för att få ljud måste jag slå på "coaxial" på limpans fjärr. Lite jobbigt med gröten eftersom man vill lyssna i hörlurar ibland, och det finns bara utgång från TVn. (Kanske kan gå ut från limpan med röd/vit och övergång till hörlurskontakten vad den nu heter)

Har inte kontaktat Philips ännu men tänker hör med dem om ev uppgradering av mjukvaran, om nu det skulle vara problemet.

Kjell G

Sådärja, fick det faktiskt att funka men, men... Det hörs ett vinande ljud från limpan hela tiden när jag kopplar med HDMI (har även BD-spelare genom den). Dessutom sprakar det till vid varje kanalbyte på CD-boxen.

Om jag däremot hoppar över limpan och går direkt från CD-box till TV och tar ljudet från TV till limpan finns inga sådana problem. Jag undrar just vad detta kan bero på...

Kanske finns det nån förklaring? Tycker nog det är lite skumt, försökte hålla mig till Philips grejer just för att de skulle samspela.

Kjell G

Ytterligare skumma effekter, hade problem med ljudet i samband med filmvisning.
Första problemet var att ljudet kom från både biosystemet och TVn fast inte synkat. Lösning blev att stänga av TV-ljudet.
Andra problemet var att ljud o bild inte synkade??? Störande men vi tittade klart eftersom filmen var extremt spännande (Inception).
Måste man göra några inställningar innan tittandet? Vilka? Använder HDMI-kabel BD-spelare till biosystem och samma vidare till TV. Ska man dra på nåt annat sätt just för ljudet?

Ska läsa igenom instruktionerna igen men tar gärna emot tips från kunniga. Just nu har systemet väldigt låg WAF-faktor och jag måste lösa detta på något sätt!!!

Kjell G

Jag kör ljudet i vår lösning via S/P DIF. I vårt fall från IPTV-box och DVD-spelare till ljudanläggning.
TV-högtalare måste alltid vara avstängda.
Via HDMI kör jag idag bara bild.
Rätt eller fel, vet ej, men det fungerar.

OK, inte testat än - tror jag, eller så var den kopplingen som gav det grötiga ljudet?
IPTV eller satellitbox - gäller för båda antar jag?
S/PDIF = coax ?

Idag sitter coax från TV till biosystemet, fick den rekommendationen nånstans.

Får testa vidare, till slut hittar man väl rätt.

Kjell G

Samma sak, STB, men för olika media, IPTV, Satellit, Boxer, etc.
Jag kör koax i vårt fall, men det finns ju också fiber.
I mitt fall kör jag inte från TVn utan direkt från IPTV-boxen via S/P DIF till förstärkaren och då skulle du köra från din satellitbox till din Philipsanläggning.
Jag har inte provat HDMI då vår HarmanKardon förstärkare inte har de ingångarna.
Men TV-högtalarna kan man inte köra tillsammans med hemmabioanläggning, det är alltid avstängda.

Idag fick jag tipset att ta HDMI från BD till TV och sedan låta ljudet komma från TVn via coax till biosystemet. Ska prova det också. Annars sades det att det finns en inställning på biosystemet som kallas LipSync - har inte kollat detta än.

Egentligen var jag från början ute efter att ha så hög WAF som möjligt men just nu är det fyra fjärrisar och ett antal knapptryckningar som ska till innan frugan får igång sitt tittande. Som tur är det mest just TV och inte DVD eller musik :)

Vad tror ni om en multifjärr? Kan Philips ha nån variant som är bra? Alla delar utom STB är ju Philipsprylar.

Kjell G

Kjell_G skrev:
Idag fick jag tipset att ta HDMI från BD till TV och sedan låta ljudet komma från TVn via coax till biosystemet. Ska prova det också. Annars sades det att det finns en inställning på biosystemet som kallas LipSync - har inte kollat detta än.

Egentligen var jag från början ute efter att ha så hög WAF som möjligt men just nu är det fyra fjärrisar och ett antal knapptryckningar som ska till innan frugan får igång sitt tittande. Som tur är det mest just TV och inte DVD eller musik :)

Vad tror ni om en multifjärr? Kan Philips ha nån variant som är bra? Alla delar utom STB är ju Philipsprylar.

Kjell G
Om du tar ljudet ut från TV , får du verkligen flerkanalljud ut då ? De flesta TV jag har sett klarar inte av att ta ljud från HDMI och mata ut det i samma (höga) format ut från TV.

Angående multifjärr så rekomederar jag Logitech Harmony familjen, jag har en Harmony One men det finns flera olika. Den utrustning som harmony inte klarar finns inte.

Hur får jag reda på om detta gäller min TV? Några försäljare jag pratat med sa att om man tar ljudet via coax-utgången så skulle det funka. Men man kan förstås fundera, det känns inte heller rätt att gå den vägen när man köpt grejer som borde jobba ihop (läs Philips).

Håller med om Logitech, det blev en enkel 300i, har programmerat den precis men inte fått nåt utlåtande än från hustrun. Hoppas hon kommer att gilla den, det räcker ju med en knapptryckning för att se på TV. Det är egentligen sällan hon tittar på film utan att nån annan är med som klarar av grejerna så det borde bli klockrent :)

Kjell G

Din TV klarar med säkerhet inte det. HDCP, alltså DRM-skiten som man "får" på köpet med HDMI-licensen, *kräver* nämligen att okrypterade digitala utgångar (dvs SPDIF) inte får släppa ifrån sig mer än stereo. Så om du har signal in från HDMI så är det max stereo ut digitalt. Om du däremot använder en annan källa som t ex TV:ns tuner så får den däremot lämna vad den vill. Min egen Samsung gör t ex det. HDMI in: bara stereo ut via SPDIF, men om jag ser en HD-sändning via TVn så får jag genast 5.1 ut på samma utgång. Så skall du få fullt ljud så är det HDMI in = HDMI ut. (Själv kör jag HDMI från BD-spelare via receiver till TVn så jag har inte problemet.)

Vad gäller bristande läppsync så brukar det finnas möjlighet att ställa in fördröjningen i signalkedjan. Antingen i TVn eller i din receiver (eller båda). Så det brukar inte vara något problem. (Annat än att det är ganska patetiskt att de har missat en såpass enkel grej när de kom överens om standarderna. Vi skriver ju inte 1940 direkt...).

mycke_nu skrev:
Hate to do this to you, but..

Din TV är gjord av Sharp och LG..

[länk]
Intressant film, helt klart. Nu kanske det inte har så jättestor betydelse för ljudet? via BD-spelare och ljudlimpan och jag känner inte att det var nåt nerköp på nåt sätt. Det är kanonbild både på HD och SD-material via CanalDigital, den klarade ex hockeyn i torsdags riktigt bra så som sagt jag är jättenöjd med TV:n som sådan (för dig som undrar 5990:- på elg.....)

lars_stefan skriver: Min egen Samsung gör t ex det. HDMI in: bara stereo ut via SPDIF, men om jag ser en HD-sändning via TVn så får jag genast 5.1 ut på samma utgång. Så skall du få fullt ljud så är det HDMI in = HDMI ut. (Själv kör jag HDMI från BD-spelare via receiver till TVn så jag har inte problemet.)

jag kopplade precis så från början med både STB och BD till receiver via HDMI. För visst kan väl den lilla ljudlimpan betraktas som receiver; den har två HDMI in och en ut. Det var då det blev problem med ljudet via TV:n och problem med läppsynk vid DVD visning.

Sen skulle det finnas nån inställning för lipsync men jag har inte lyckats hitta den ännu. Laborerar vidare men har just nu en koppling som funkar även om den troligen inte är optimal.

Kjell G

Kjell_G skrev:
Intressant film, helt klart. Nu kanske det inte har så jättestor betydelse för ljudet? via BD-spelare och ljudlimpan och jag känner inte att det var nåt nerköp på nåt sätt. Det är kanonbild både på HD och SD-material via CanalDigital, den klarade ex hockeyn i torsdags riktigt bra så som sagt jag är jättenöjd med TV:n som sådan (för dig som undrar 5990:- på elg.....)

lars_stefan skriver: Min egen Samsung gör t ex det. HDMI in: bara stereo ut via SPDIF, men om jag ser en HD-sändning via TVn så får jag genast 5.1 ut på samma utgång. Så skall du få fullt ljud så är det HDMI in = HDMI ut. (Själv kör jag HDMI från BD-spelare via receiver till TVn så jag har inte problemet.)

jag kopplade precis så från början med både STB och BD till receiver via HDMI. För visst kan väl den lilla ljudlimpan betraktas som receiver; den har två HDMI in och en ut. Det var då det blev problem med ljudet via TV:n och problem med läppsynk vid DVD visning.

Sen skulle det finnas nån inställning för lipsync men jag har inte lyckats hitta den ännu. Laborerar vidare men har just nu en koppling som funkar även om den troligen inte är optimal.

Kjell G

Det är främst det här jag tänker på: " Det var då det blev problem med ljudet via TV:n och problem med läppsynk vid DVD visning."

För att återknyta lite, fick du det att fungera med bild via HDMI? Alltså kopplat Box->Ljudsystem->TV med hdmi?

Alltså tre HDMI-kablar totalt, en från Box -> "limpan", en från Bluray -> "limpan" och sen en från "limpan" -> tv. Detta skulle vara det bästa och det korrekta sättet. Om det inte kan fungera på det viset med så pass nya prylar hade jag blivit riktigt förbannad faktiskt.

Sen undrar jag, går det inte att stänga av tv-högtalarna? I någon meny eller så, det går ju på så gott som alla apparater idag. Finns ju ingen anledning att ha dom igång iaf.

Och ja, det är ju din limpa som är "reciver/förstärkare" i det hela, så förhoppningen kunde ju vara att det går att ställa in lipsync med hjälp av den. Annars får du hoppas att det går i blurayspelaren. Går det inte där heller så är du lite illa ute :|

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.