Hej!
Jag bor i ett kombinerat parhus/kedjehus, se bilder för förståelse. Varje fastighet är separata, dvs. ingen bostadsrätt eller samfällighet.
Nu har grannen upptäckt att de har fuktskador på insida fasaden i sin nedervåning (som nivåmässigt ligger ett halvplan under min markyta). Enligt min förståelse har grannen ansvar för fasadens underhåll (typ målning) men ev. dränering måste ju ske på min tomt.
Hur ser ansvarsfrågan ut i detta fall? Min granne indikerar att vi har ett gemensamt ansvar för den fasaden och ska dela på kostnaderna, men det betvivlar jag. Däremot förstår jag att jag har skyldighet att möjliggöra underhåll för dem via tillgång från min mark. Om ett dräneringsbehov skulle uppstå antar jag att grannen har skyldighet att återställa min tomt efter ingrepp? Dvs. jag ska inte ha någon kostnad i detta.
Tankar, råd, funderingar?
Tacksam för svar!
Jag bor i ett kombinerat parhus/kedjehus, se bilder för förståelse. Varje fastighet är separata, dvs. ingen bostadsrätt eller samfällighet.
Nu har grannen upptäckt att de har fuktskador på insida fasaden i sin nedervåning (som nivåmässigt ligger ett halvplan under min markyta). Enligt min förståelse har grannen ansvar för fasadens underhåll (typ målning) men ev. dränering måste ju ske på min tomt.
Hur ser ansvarsfrågan ut i detta fall? Min granne indikerar att vi har ett gemensamt ansvar för den fasaden och ska dela på kostnaderna, men det betvivlar jag. Däremot förstår jag att jag har skyldighet att möjliggöra underhåll för dem via tillgång från min mark. Om ett dräneringsbehov skulle uppstå antar jag att grannen har skyldighet att återställa min tomt efter ingrepp? Dvs. jag ska inte ha någon kostnad i detta.
Tankar, råd, funderingar?
Tacksam för svar!
Som jag skrev så är det ingen gemensamhetsanläggning. Det finns bara hängrännor och stuprör som tydligt tillhör vardera fastighet. Det enda stället som är gemensamt är vid taket där husen sitter ihop. Men jag förstår inte vad detta har för betydelse gällande min fråga om ansvarsfördelningen vid eventuell dränering av grannens fasad.B Beppo skrev:
Intressant. Jag bor själv i radhus med äganderätt, jag är skyldig att underhålla mitt hus med allt vad det innebär. Vissa saker har ändå gemensamt ordnats, takläggning till exempel. Men då har vi i samma länga kommit överens.
Sedan tidigare finns stuprör i båda ändar av huset och ett hos mig i mitten. Det innebär att grannarnas takvatten rinner ut hos mig, jag har anpassat min framsida efter det. Accepterar att det är så men undrar vad som skulle hända om jag valde att ta bort det.
Det jag funderar på i ditt fall är om det är ditt dagvatten som påverkar grannens fasad? Är du isåfall skyldig att ta hand om det, vill säga dränera?
Sedan tidigare finns stuprör i båda ändar av huset och ett hos mig i mitten. Det innebär att grannarnas takvatten rinner ut hos mig, jag har anpassat min framsida efter det. Accepterar att det är så men undrar vad som skulle hända om jag valde att ta bort det.
Det jag funderar på i ditt fall är om det är ditt dagvatten som påverkar grannens fasad? Är du isåfall skyldig att ta hand om det, vill säga dränera?
Medlem
· västra götaland
· 7 inlägg
Om det är ditt dagvatten så är du skyldig att ta hand om det.
Eftersom det vanligen spelar roll vart vattnet kommer ifrån och vem som har ansvar för det i sådana här lägen. Den betydelsen tänker jag på.J Jensbomb skrev:Som jag skrev så är det ingen gemensamhetsanläggning. Det finns bara hängrännor och stuprör som tydligt tillhör vardera fastighet. Det enda stället som är gemensamt är vid taket där husen sitter ihop. Men jag förstår inte vad detta har för betydelse gällande min fråga om ansvarsfördelningen vid eventuell dränering av grannens fasad.
Sen känns det som att eftersom det är ett rätt lurigt sätt att äga en del av en länga så borde någon från början ha tänkt på problematiken och att kanske sådana saker som tak, avvattning, avlopp på något vis finns något skrivet om i något papper.
Klicka här för att svara