Hej!

Jag har tänkt att placera bergvärmepumpen i vår gäststuga. Stugan består av ett rum och pumpen är tänkt att stå i kortsidan av stugan. Kommer man störas av pumpen när man vistas i stugan dagtid eller ska sova över där? Om så är fallet kan man slå av den så den låter mindre de gångerna man ska sova exempelvis? Vi har tänkt oss en nibe F1255 eller F1155.

Tacksam för svar.

Nu är våran pump 10-15 år gammal, men jag skulle inte vilja ha kontor i pannrummet och framför allt inte vilja sova där inne. Det är när den startar och stängs av som den låter mest.

De låter inte så högt, om det inte går på höga frekvenser, men definitivt tystare än modellerna 730 och 750.
Har själv en 1245-6 kw och den låter definitivt inte högt.

Det jag klurar på just nu är om man ska göra ett förråd i ena delen och ställa pumpen där. Men då försvinner mycket boyta i stugan. Går det på något annat vis att få ner ljudnivån på pumpen, kan man bygga in den? :thinking:

Här är båda alternativen bredvid varandra:
3D-skiss av en stuga med två planlösningar, en med ett förråd och en med en pump markerad i ett rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-ritningar över en stuga med två layoutalternativ, en med pump inuti rummet och en med separat förråd för pumpen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har själv en 1255 och tycker ändå att den låter en del. Mer än jag trodde en ny skulle väsnas i alla fall. Inget problem då den står i en oinredd källare men jag hade inte velat sova i samma rum som den.

Du kan ju isolera modulen lite extra på utsidan, om du lossar fronten på pumpen. Kan tänka mig att 1x55 stör lite mer när det är frekvensare. det viktiga om man bygger in, är att modulen lätt kan dras ut, vid eventuell reparation, och det sker ju rakt fram från pumpen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.