Hej,
Så här ser det ut efter att takläggarna bytt avvattningen:
Eftersom det är en glipa mellan påskjutsröret och renstratten stänker det upp på fasaden.
Renstratten är vänd åt fel håll eftersom hålet i marken är för långt från huset för att den ska kunna vara rättvänd.
Är det acceptabelt? Hur kan man lösa detta?
Med vänlig hälsning,
Peter
Så här ser det ut efter att takläggarna bytt avvattningen:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eftersom det är en glipa mellan påskjutsröret och renstratten stänker det upp på fasaden.
Renstratten är vänd åt fel håll eftersom hålet i marken är för långt från huset för att den ska kunna vara rättvänd.
Är det acceptabelt? Hur kan man lösa detta?
Med vänlig hälsning,
Peter
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 516 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 516 inlägg
Är det befintliga rör i marken som återanvänds? Isåfall hade jag tagit tag i detta själv, gräva upp en liten bit, köpt några böjar och sett till att det hamnar på rätt ställe, om stuprören är monterade med sina originalfästen så tycker jag nog att takkillarna har gjort sin del. Du vill väl ändå inte att dom börjar bygga ut stupröret med massa distanser? Det kommer se för jävligt ut.
Det är befintliga rör i marken. Stuprören har nya fästen.SueCia skrev:Är det befintliga rör i marken som återanvänds? Isåfall hade jag tagit tag i detta själv, gräva upp en liten bit, köpt några böjar och sett till att det hamnar på rätt ställe, om stuprören är monterade med sina originalfästen så tycker jag nog att takkillarna har gjort sin del. Du vill väl ändå inte att dom börjar bygga ut stupröret med massa distanser? Det kommer se för jävligt ut.
Finns ingen annan sorts renstratt som funkar i denna situation?
Gör som SueCia säger, gräv och sätt några böjar tills det blir rätt. Jag har nyss dränerat om och mina dagvattenrör flyr åt all världens håll nu när leran sätter sig i allt regn och jag löser det med nya rördelar (som jag får av firman som dränerade).
Ok det låter som en bra ide. Är det svårt att göra?Steinmeister skrev:
Inte svårare än att bygga duplo. Rördelar köper du billigt på byggmax tex. Köp ett gäng olika och pröva dig fram, sen lämnar du tillbaka de du inte behöver.
Det finns ju också så kallade sockelknän som kan användas för att få ut röret lite. Går nog också att lösa rätt snyggt. Smidigare än att gräva upp och flytta markavloppen. Att gräva gräva och flytta 4 (?) markavlopp kan nog lätt ta sin tid.
Att ha röret och tratten en bit ut från fasaden är ju bara positivt rent konstruktivt.
http://www.plannja.se/husagare-bygghandel/produkter/takavvattning/plannja-standard/tillbehor/sockelkna-266/
Att ha röret och tratten en bit ut från fasaden är ju bara positivt rent konstruktivt.
http://www.plannja.se/husagare-bygghandel/produkter/takavvattning/plannja-standard/tillbehor/sockelkna-266/
Redigerat:
Klicka här för att svara