14 079 läst ·
48 svar
14k läst
48 svar
Ljudisolering i mellanbjälklag med skum, t.ex foamking
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det är nog svårt att slå cellplast när det gäller vikt, men jag har varit med om en del mindre trevliga brandsituationer med cellplast inblandad. Eftersom materialet skall ersätta flytspackel är viktaspekten inte så noga. Spånskiva och plywood är rätt vanliga material i sådana sammanhang. Det är bra om man kan skruva till det ordentligt.
Spånskiva var min första tanke också, men fick intrycket innan att att varje gram jag kunde spara var viktigt, men kanske övertolkade dig lite. Spånskiva har ju fördelen att om jag limskruvar den också så får jag ju då en ännu starkare förstärkning av bjälklagret (om än inte över hela spännviden såklart).J justusandersson skrev:Det är nog svårt att slå cellplast när det gäller vikt, men jag har varit med om en del mindre trevliga brandsituationer med cellplast inblandad. Eftersom materialet skall ersätta flytspackel är viktaspekten inte så noga. Spånskiva och plywood är rätt vanliga material i sådana sammanhang. Det är bra om man kan skruva till det ordentligt.
Är det kanske rimligt att även lämna kvar blindbotten som den är istället för att byta till något tunnare material? Spar ju trots allt en del tid, och därmed pengar eftersom jag inte har möjlighet att göra det själv för tillfället.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Min första invändning var att två lager spånskiva plus spackel blev väl mycket, men att byta ut ett lager spånskiva mot spackel var OK. Att då byta spackel mot spånskiva på vissa delar är ju en viktvinst. Mitt påpekande om blindbotten var mer upplysningsvis, ifall du vill tillföra något annat tungt. Ett byte av denna är inte nödvändigt och kostar självklart tid och pengar.
OK, då är jag med på hur du menar.J justusandersson skrev:Min första invändning var att två lager spånskiva plus spackel blev väl mycket, men att byta ut ett lager spånskiva mot spackel var OK. Att då byta spackel mot spånskiva på vissa delar är ju en viktvinst. Mitt påpekande om blindbotten var mer upplysningsvis, ifall du vill tillföra något annat tungt. Ett byte av denna är inte nödvändigt och kostar självklart tid och pengar.
Klicka här för att svara