Inspirerad av inlägg #11 i denna tråd vill jag ljudisolera väggen mellan köket och badrummet. Min plan var att ersätta spånskivan på kökssidan med dubbelgips uppreglad på egna stående 45x45, förskjutna några millimeter från badrumsskivan. Att göra väggen tjockare är inte på kartan tyvärr, vi behöver köksutrymmet (medveten om kompromissen med slutresultatet).
När jag rivit kökssidan hittar jag en massa "kortlingar" av dimension 45x145 som ställer till det för mig. Helst vill jag riva bort, alternativt jacka ur dem för att enklare kunna regla upp köksväggen, men är osäker på vad de egentligen fyller för syfte? Förstör jag nån önskad egenskap hos väggen om kortlingarna ryker eller jackas ur?
/Patrik
När jag rivit kökssidan hittar jag en massa "kortlingar" av dimension 45x145 som ställer till det för mig. Helst vill jag riva bort, alternativt jacka ur dem för att enklare kunna regla upp köksväggen, men är osäker på vad de egentligen fyller för syfte? Förstör jag nån önskad egenskap hos väggen om kortlingarna ryker eller jackas ur?
/Patrik
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Att göra dubbla regelkonstruktioner som är oberoende av varandra är en vedertagen metod för ljudisolering. Normalt är det bättre att använda isolering med större volymvikt än glasull. Kortlingarna gissar jag är till för att kunna hänga köksskåp på lite olika höjder. Det är väl inte ett helt modernt hus?
Precis, huset är byggt 1980. Det är en rimlig hypotes, jag förmodade att kortlingarna var tänkta som fästen.
Angående isoleringen: väggen är ju ganska tunn (45-reglar). Är det verkligen värt att välja en "tyngre" isolering? Blir skillnaden utöver dubbelgips, separata reglar och lufttätning ändå märkbar?
Angående isoleringen: väggen är ju ganska tunn (45-reglar). Är det verkligen värt att välja en "tyngre" isolering? Blir skillnaden utöver dubbelgips, separata reglar och lufttätning ändå märkbar?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
När du måste fylla utrymmet mellan reglarna (som vid 45 mm) tror jag att det är bättre att använda en isolering med större volymvikt än glasull. Tänk på att det krävs olika typer av åtgärder för att ljudisoleringen ska ha effekt över hela frekvensområdet.
Klicka här för att svara