Hej,
Är i sluttampen av en badrumsrenovering där ny kanal för frånluft (paxfläkt) gjorts genom yttervägg. Vanligt ytterväggskit med kallras och 100 plaströr. Det vi snabbt insåg är att det låter REJÄLT från närliggande väg och letar nu ett sätt att minska ljudnivån. Har pratat med både pax och intellivent som säger att dom inte har något ljuddämpande rör som passar då det är frånluft i ett badrum dvs hög fukt och det är inte deras produkter anpassade för.
Har ni något tips på hur jag kommer vidare med detta bekymmer?

S Stoffeee skrev:
Hej,
Är i sluttampen av en badrumsrenovering där ny kanal för frånluft (paxfläkt) gjorts genom yttervägg. Vanligt ytterväggskit med kallras och 100 plaströr. Det vi snabbt insåg är att det låter REJÄLT från närliggande väg och letar nu ett sätt att minska ljudnivån. Har pratat med både pax och intellivent som säger att dom inte har något ljuddämpande rör som passar då det är frånluft i ett badrum dvs hög fukt och det är inte deras produkter anpassade för.
Har ni något tips på hur jag kommer vidare med detta bekymmer?
Moment 22. Lev med ljudet utifrån, kanalen måste vara öppen.

Låt en plåtslagare eller liknande göra en u- profil där man limmar dit isolering eller annat ljuddämpande material.
Det kommer inte bli perfekt, men det blir bätte.
Undra förresten om jag inte sett någon sådan ljudämpande huv man kan sätta på utsidan av fläkten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.