Har fått en ny Nibe F372 installerad för drygt en vecka sedan och har börjat bli lite irriterad på "brummandet"... Jag hade en IVT 490 innan och den lät inte lika mycket.
VP står i tvättstugan och stänger man dörren från köket så hörs den knappt så det är inga problem, problemet är att vp står installerad mot en innervägg och andra sidan råkar vara vardagsrummet mer specifikt mot samma vägg som soffan står och där hör man brummandet klart och tydligt...

Någon annan som haft liknande problem? hur löste ni det?
Någon idé att sätta ljudisolerande "paneler" på väggen bakom vp?
Försöka fixa någon vibrationsabsorberande matta och ställa vp på?

Har en plan sedan innan på att ljudisolera innerväggen när det är dags att renovera vardagsrummet men det är några år bort...

Tack

Sätt gärna en ljuddämpningsmatta från Biltema mellan värmepumpen och väggen då. Sedan kan man prova att justera fötterna längst ner lite upp eller ner om det råkar vara resonans i några plåtar. Kontrollera att den står vågrätt.

• Gilla
Myuda
  • Laddar…
Tomture61
M Myuda skrev:
Har fått en ny Nibe F372 installerad för drygt en vecka sedan och har börjat bli lite irriterad på "brummandet"... Jag hade en IVT 490 innan och den lät inte lika mycket.
VP står i tvättstugan och stänger man dörren från köket så hörs den knappt så det är inga problem, problemet är att vp står installerad mot en innervägg och andra sidan råkar vara vardagsrummet mer specifikt mot samma vägg som soffan står och där hör man brummandet klart och tydligt...

Någon annan som haft liknande problem? hur löste ni det?
Någon idé att sätta ljudisolerande "paneler" på väggen bakom vp?
Försöka fixa någon vibrationsabsorberande matta och ställa vp på?

Har en plan sedan innan på att ljudisolera innerväggen när det är dags att renovera vardagsrummet men det är några år bort...

Tack
På min IVT 490 så satte jag isolering (liggunderlag) mellan tank och golvet till kompressorutrymmet + bitumen isolering (biltema) på baksidan av frontpanelen .
Borde även finnas bättre vibrationsdämpande fötter att hitta .
Kanske går att göra samma på Nibe

Tomture61 Tomture61 skrev:
På min IVT 490 så satte jag isolering (liggunderlag) mellan tank och golvet till kompressorutrymmet + bitumen isolering (biltema) på baksidan av frontpanelen .
Borde även finnas bättre vibrationsdämpande fötter att hitta .
Kanske går att göra samma på Nibe
Som ersättning till den defekt Nibe F370 installerades en F372 för en vecka sedan.
Den avger nattetid ett dånande muller som fortplantar sig i hela huset och vi får svårt att sova.
Jag anser att den nya F372 är felkonstruerad.

Tomture61
G Granat10 skrev:
Som ersättning till den defekt Nibe F370 installerades en F372 för en vecka sedan.
Den avger nattetid ett dånande muller som fortplantar sig i hela huset och vi får svårt att sova.
Jag anser att den nya F372 är felkonstruerad.
Mitt eget hus består av en betongplatta med 150 mm tjocklek .
Inga sovrum angränsar till tvättstugan där FLVP bor .
Har iofs en klen FLVP från 2008 .
En omständig / svår operation är att innerväggarna byggs med dubbla reglar , reglarna ska ha luft mellan sig .
FLVP kan ställas på vibrationshämmande puckar .
https://www.energibutiken.se/sv/vib...-vibrationsdampare-for-varmepumpar-15004.html

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.