781 läst ·
2 svar
781 läst
2 svar
Ljuddämpad WC
Huset har en gammal fin IDO WC från sent 40-tal. Från inloppsventilens bronsplattas undersida leder ett "ljuddämpande" påfyllningsrör rakt ned i cisternen. Detta rör var illa ärgat och bröts tvärt av. Ska jag gänga om hålet i inloppsventilen och skruva i ett nytt metallrör? Går det att tennlöda eller epoxilimma? Duger en rörnippel med påträdd plast- eller gummislang? Går det att köra utan något rör överhuvudtaget?
Problemet löst! På nätet finns flera firmor, som för en billig penning säljer reparationssatser till äldre IDO WC-stolar. Nu fungerar min gamla IDO, som den gjorde, när den var sprillans ny för 50 eller 60 år sedan. Kan vara lite svårt att få den nya, stora packningen med fyra skruvhål helt tät. Jag rengjorde bronsdetaljerna noga och använde tandpetare för att få bort alla avlagringar i de båda trånga kanalerna. Nu kommer det allra viktigaste: Kan vara svårt att dra åt de fyra bronsskruvarna så kraftigt att det blir helt vattentätt mellan gummipackningen och bronsdelarna. Mitt knep är följande: Med skruvarna iskruvade på plats sticker man in ventilens sida i ett skruvstycke för att ytterligare öka trycket mellan bronsdelar och gummipackning. Nu kan man med en skruvmejsel enkelt dra åt de fyra bronsskruvarna ytterligare, Byt grepp i skruvstädet. Blev heltätt! Kan sannolikt göras med en kraftig polygrip istället för skruvstäd.😉A A bygg skrev:
Redigerat:
Klicka här för att svara