Hej. Vi har ett tvåvånings trähus från 2005, ett modulhus.
Jag sitter och funderar på om jag kan göra något för att ljudisolera väggar och eventuellt byta dörrar.
Vi har frånluftsvärmepump med fönsterventiler, vissa rum har även ett frånluftdon, men inte alla rum.
Min tanke var att antingen såga hål i befintliga enkelgips-väggar. trycka in isolermaterial och sedan sätta ett ytterligare lager gips utanpå, så det blir dubbelgips. Kanske även byta ut dörrarna till massiva dörrar inkl tätningslister i dörrkarm.
Men hur blir det med luftcirkulationen iom frånluftsventilation verkar bygga på att det finns springor i dörrar för att luften ska kunna lämna rummet (iaf i de rum som saknar frånluftsdon)?
Jag inser att det för med sig en hel del jobb att sätta ytterligare ett lager gips då det bygger ut 13 mm så det påverkar ju alla lister + fönsterbrädor i dörrar och fönster samt eldosor?
Har någon annan erfarenhet av att göra något liknande? Hur mycket bättre blev ljudnivån efteråt?
Är det värt insatsen? Helst skulle jag vilja isolera även i bjälklag mellan våningarna men det är ju ett rejält jobb med golv som ska bort...
Något annat jag behöver tänka på eller andra förslag och erfarenheter?