Hej
Just köpt hus som har ett luftvärme system, sitter en FTX och sen ACJB luftvärmare efter, luftvärmaren är idag enda värmekällan.

Jag upplever det låter väldigt mycket, främst då värmaren är igång och den suger massa luft in via cirkulationskanalen, vad jag förstått behöves för att inte överhetta värmaren som behöver mer luft.

Bifogar bild där man se att luften som går in via cirkulations kanlen är bara har ett öppet rör innanför väggen. Här upplever jag de mest missljkudet kommer ifrån, här skulle jag vilja ha tips på hur man kan minska det. Funderat på ljuddämpare LÄNK (Luftbutiken Ljuddämpare Ø160-100 L120cm).

Idag är det som bild 2 bara ett rör inbygt i ett 0.5 x 0.5 "schakt" som man ser på bild 2 i vänstra hörnet.

Jag tror ljudet dels kommer ifrån röret som suger in luft men som bromsas kraftigt, kanske en trattformad insug vore lämpligare? Dels tror jag oljud från fläkten leds vidare då den sitter bara 2-3 meter ifrån på andra sidan.

Planen är ljudämpare som länkad och sen isolera schaktet med vanlig isolering. Vad tror ni vad mer kan man göra?

Schematisk illustration av ett luftvärmesystem med komponenter och luftflödesvägar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Ventilationsrör synligt i öppning i vägg, omgivet av ofullständig väggfinish och spackel.
    Skapa konto
  • Takmonterade installationer för ventilationssystem med synligt rör och varningsetikett nära ett fönster.
    Skapa konto
boihus123 adamedvardsson123 skrev:
Hej
Just köpt hus som har ett luftvärme system, sitter en FTX och sen ACJB luftvärmare efter, luftvärmaren är idag enda värmekällan.

Jag upplever det låter väldigt mycket, främst då värmaren är igång och den suger massa luft in via cirkulationskanalen, vad jag förstått behöves för att inte överhetta värmaren som behöver mer luft.

Bifogar bild där man se att luften som går in via cirkulations kanlen är bara har ett öppet rör innanför väggen. Här upplever jag de mest missljkudet kommer ifrån, här skulle jag vilja ha tips på hur man kan minska det. Funderat på ljuddämpare LÄNK (Luftbutiken Ljuddämpare Ø160-100 L120cm).

Idag är det som bild 2 bara ett rör inbygt i ett 0.5 x 0.5 "schakt" som man ser på bild 2 i vänstra hörnet.

Jag tror ljudet dels kommer ifrån röret som suger in luft men som bromsas kraftigt, kanske en trattformad insug vore lämpligare? Dels tror jag oljud från fläkten leds vidare då den sitter bara 2-3 meter ifrån på andra sidan.

Planen är ljudämpare som länkad och sen isolera schaktet med vanlig isolering. Vad tror ni vad mer kan man göra?

[bild]
Har/hade samma system hemma men har bytt till en ny CombiWin. Då fläkten i den skapade ett högre ljud sattes en stor ljuddämpare in, det blev bättre men inte helt bra. Kör i allmänhet på lägsta fläkthastigheten och då är det nästan tyst.

M Max R70 skrev:
Har/hade samma system hemma men har bytt till en ny CombiWin. Då fläkten i den skapade ett högre ljud sattes en stor ljuddämpare in, det blev bättre men inte helt bra. Kör i allmänhet på lägsta fläkthastigheten och då är det nästan tyst.
Har denna också en cirkulationsluft intag och isåfall hur låter det där eller vad är det för lösning där`?

Satte dämparen in efter eller förre?

Har denna också en cirkulationsluft intag och isåfall hur låter det där eller vad är det för lösning där`?

Satte dämparen in efter eller förre?
Den funkar på samma sätt (modern ersättare). Det är vid röret/insuget det låter. Ljuddämparen sitter direkt efter aggregatet som hos mig sitter i tvättstugan.

M Max R70 skrev:
Den funkar på samma sätt (modern ersättare). Det är vid röret/insuget det låter. Ljuddämparen sitter direkt efter aggregatet som hos mig sitter i tvättstugan.
Ja nu är det för tillfället enda värmekällan så den går på högvarv för jämnan...

Fundera på sätta ljudämparen direkt efter cirkulationslufts intaget, sen intaget mer en trattformad lite mer aerodynamiskt så inte luften krokar mot en flat vägg

M MagicFingers skrev:
jag skulle titta på [länk]
då jag fann dom mkt snabbare i leveranshastighet än luftbutiken.

även www.ventin.se var trevlig att ha att göra med...
Tack för tipset, vilken dämpare körde ni med?

jag har FL 125 vid samtliga tilluftsdon,
samt 2 clx (200) vid stammen och ytterligare 2 clx vid grenarna till sovrummen
och en clx på avluften. (bder VELODUCT kan det handla om med.. same same, ljuddämpare som ljuddämpare..)

(men jag har inte köpt clx på soliduct utan privat på marketplace till bra pris därför jag kunde "strössla" :))

M MagicFingers skrev:
jag har FL 125 vid samtliga tilluftsdon,
samt 2 clx (200) vid stammen och ytterligare 2 clx vid grenarna till sovrummen
och en clx på avluften. (bder VELODUCT kan det handla om med.. same same, ljuddämpare som ljuddämpare..)

(men jag har inte köpt clx på soliduct utan privat på marketplace till bra pris därför jag kunde "strössla" :))
Är de där "FL 125" lätta att ta ut? Tänkte idag efter luftvärmaren sitter en T koppling, antagligen för att komma åt vid sotning/rengörnning. Tänker dock detta inte är optimalt ur luftflödes synpunkt. Så min tanke är att sätta en FL 125 dvs flexibel böj där, frågan är om den är enkel att koppla loss vid rengörings behov.

Det röda jag kladat in i bilden, T kopplingen syns där efter värmaren

Luftkanal i tak med T-koppling markerad i rött, vidare till luftvärmare och ventilationsfläkt.
Skapa konto

Bifogar bild där man se att luften som går in via cirkulations kanlen är bara har ett öppet rör innanför väggen. Här upplever jag de mest missljkudet kommer ifrån
Det verkar ju bara vara tunna skivor som döljer ventilationsrören. De ger väl ingen ljudisolering alls?
Går det inte att flytta upp rördragningen till kattvinden till exempel?
Vad tror ni vad mer kan man göra?
M Max R70 skrev:
Kör i allmänhet på lägsta fläkthastigheten och då är det nästan tyst.
Som Max R70 skriver, se över fläkthastigheterna!
När vi installerade FTX-system i vårt nybyggda hus år 2010 hade vi naturligtvis den obligatoriska ventilationskontrollen.
Och det brusade och lät högt i alla rum.
Men vi drog ner fläkthastigheten till hälften, och det blev nästan knäpptyst.
OVK´n är gjord för fempersoners-familjer, och är man bara två (plus två katter :) ) så räcker hälften av luftväxlingarna.

För övrigt har jag också goda erfarenheter av solidukt som leverantör och fackmän.

Är de där "FL 125" lätta att ta ut? Tänkte idag efter luftvärmaren sitter en T koppling, antagligen för att komma åt vid sotning/rengörnning. Tänker dock detta inte är optimalt ur luftflödes synpunkt. Så min tanke är att sätta en FL 125 dvs flexibel böj där, frågan är om den är enkel att koppla loss vid rengörings behov.

Det röda jag kladat in i bilden, T kopplingen syns där efter värmaren

[bild]
Är inte det där tilluften alltså den uppvärmda luften som går ut till tilluftsdonen. Det är i så fall andra sidan du skall dämpa.

M Max R70 skrev:
Är inte det där tilluften alltså den uppvärmda luften som går ut till tilluftsdonen. Det är i så fall andra sidan du skall dämpa.
Japp det är tilluften, tänkte om man få in en dämpare efter värmaren och fläkten så inte de fortplanta sig till resten av huset lika mycket.

M Max R70 skrev:
Varför säger du att man inte skall dämpa ljudet från tilluften?
Den går ju till alla sovrum och vardagsrum. Där man vistas större delen av kväll, nätter och morgnar.

Frånluften tas från bad-/toa-/tvättrum och kök.
Där störs man nog inte lika mycket av lite sus i ventilationen.

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Varför säger du att man inte skall dämpa ljudet från tilluften?
Den går ju till alla sovrum och vardagsrum. Där man vistas större delen av kväll, nätter och morgnar.

Frånluften tas från bad-/toa-/tvättrum och kök.
Där störs man nog inte lika mycket av lite sus i ventilationen.
Därför att jag har ett liknande system och i mitt fall så är det ljudet vid återcirkulationen som hörs särskilt när fläkten går med högre hastighet. Har inget ljud/oljud vid tilluftsdonen. Frånluften sköts ju av ftx och inte av värmesystemet.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.