Hej
Här kommer en liten tråd om hur jag löste ljud- och värmeisolering av ett fönster i vår gamla Skånelänga med bibehållet utseende. Hoppas den kan vara av intresse
Vi har 2-glasfönster av gammal modell i hela huset, spröjsade ytterbågar och hel ruta i innerbågen.
Det är en del trafik på riksvägen utanför vårt sovrumsfönster, så jag fick order om att ordna ljudisolerat fönster. Efter en massa letande på nätet kunde jag konstatera att det inte var lätt att hitta moderna, ljudisolerande fönster med en design som passade med de gamla fönster vi har. Jag hittade en tillverkare (glömt namnet) som, till en rundlig kostnad, sålde fönster där innerbågen håller ett modernt isolerat treglasfönster. Ytterbågen var i traditionell tre-delad design. Dock var priset rätt saftigt, tror det hamnade runt 8000 SEK, samt att jag skulle behöva riva ut det gamla fönstret, tapetsera om etc etc… Skulle man inte kunna göra det på annat sätt?
Originalfönster
Här kommer en liten tråd om hur jag löste ljud- och värmeisolering av ett fönster i vår gamla Skånelänga med bibehållet utseende. Hoppas den kan vara av intresse
Vi har 2-glasfönster av gammal modell i hela huset, spröjsade ytterbågar och hel ruta i innerbågen.
Det är en del trafik på riksvägen utanför vårt sovrumsfönster, så jag fick order om att ordna ljudisolerat fönster. Efter en massa letande på nätet kunde jag konstatera att det inte var lätt att hitta moderna, ljudisolerande fönster med en design som passade med de gamla fönster vi har. Jag hittade en tillverkare (glömt namnet) som, till en rundlig kostnad, sålde fönster där innerbågen håller ett modernt isolerat treglasfönster. Ytterbågen var i traditionell tre-delad design. Dock var priset rätt saftigt, tror det hamnade runt 8000 SEK, samt att jag skulle behöva riva ut det gamla fönstret, tapetsera om etc etc… Skulle man inte kunna göra det på annat sätt?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Originalfönster
Jag mätte upp innerbågen på vårt befintliga fönster, som visade sig vara 30 mm tjock med ett 3 mm enkelglas. Sen kontaktade jag flera leverantörer av specialtillverkade glasrutor, där Glasgiganten.se var mycket proffsiga och föreslog en treskikts ljudisolerad ruta med totaltjocklek på 19 mm. Två rutor gick loss på ca 2500 SEK inkl tätningslister och frakt, inte billigt men bra grejor. Kan säkert hitta det billigare och/eller få mängdrabatt om man ska ha många rutor. Jag ”tvingades” även köpa en ny handöverfräs, en Bosch 1250 LCE som jag är mycket nöjd med
Här kommer lite bilder på hur jag gick tillväga:
Här kommer lite bilder på hur jag gick tillväga:
Produkter som diskuteras: "tätningslister"
Tätningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
45 kr inkl moms
Läs mer
Produkter som diskuteras: "tätningslist"
Tätningslister
Tätningslister är viktiga för att skapa en lufttät och ibland även vattentät försegling i diverse konstruktioner och installationer. De används ofta i dörrar, fönster, och andra utrymmen där det kan finnas risk för läckage eller drag.
Läs mer
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
På plats!
Resultatet blev riktigt bra och det var ett roligt litet projekt. Fönstret är betydligt tyngre än innan, men det är inte problem när det väl är på plats. Trafiken hörs inte lika mycket nu och kunden (fru) är nöjd, så då är jag det också.
mvh Tubbie
Byta ut innerrutan borde alla fundera över (på riktigt!) innan man går och köper helt nya fönster. Vi bytte alla innerrutor på alla fönster (inkl takfönster). Blir hur bra som helst för en spottstyver. Dessutom behåller du husets utseende! Man kommer väldigt, väldigt långt med bra tätlister och nya modern innerrutor!
Gammal tråd men jag undrar vilket glas som du satte in i innerbågen ett eller 2 glas?S SideshowBobBuilder skrev:Byta ut innerrutan borde alla fundera över (på riktigt!) innan man går och köper helt nya fönster. Vi bytte alla innerrutor på alla fönster (inkl takfönster). Blir hur bra som helst för en spottstyver. Dessutom behåller du husets utseende! Man kommer väldigt, väldigt långt med bra tätlister och nya modern innerrutor!
Kostnad för enbart glasen?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden