Hej
Här kommer en liten tråd om hur jag löste ljud- och värmeisolering av ett fönster i vår gamla Skånelänga med bibehållet utseende. Hoppas den kan vara av intresse :)

Vi har 2-glasfönster av gammal modell i hela huset, spröjsade ytterbågar och hel ruta i innerbågen.
Det är en del trafik på riksvägen utanför vårt sovrumsfönster, så jag fick order om att ordna ljudisolerat fönster. Efter en massa letande på nätet kunde jag konstatera att det inte var lätt att hitta moderna, ljudisolerande fönster med en design som passade med de gamla fönster vi har. Jag hittade en tillverkare (glömt namnet) som, till en rundlig kostnad, sålde fönster där innerbågen håller ett modernt isolerat treglasfönster. Ytterbågen var i traditionell tre-delad design. Dock var priset rätt saftigt, tror det hamnade runt 8000 SEK, samt att jag skulle behöva riva ut det gamla fönstret, tapetsera om etc etc… Skulle man inte kunna göra det på annat sätt?

Utsikt genom öppet tvåglasfönster med spröjs och vit karm i ett äldre hus, utsikt mot trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Originalfönster

• Gilla
Lattjo-Snickaren
  • Laddar…
Jag mätte upp innerbågen på vårt befintliga fönster, som visade sig vara 30 mm tjock med ett 3 mm enkelglas. Sen kontaktade jag flera leverantörer av specialtillverkade glasrutor, där Glasgiganten.se var mycket proffsiga och föreslog en treskikts ljudisolerad ruta med totaltjocklek på 19 mm. Två rutor gick loss på ca 2500 SEK inkl tätningslister och frakt, inte billigt men bra grejor. Kan säkert hitta det billigare och/eller få mängdrabatt om man ska ha många rutor. Jag ”tvingades” även köpa en ny handöverfräs, en Bosch 1250 LCE som jag är mycket nöjd med :)

Här kommer lite bilder på hur jag gick tillväga:

En ny treglasruta står lutad mot en vit vägg, synligt tjockare än en enkelglasruta.
Skapa konto

Innerruta och ny Treglasruta. Det är lite skillnad...

Bosch-fräs som skapar spår i träbit bredvid trälister på arbetsbänk.
Skapa konto

Fräsning av spår för ny ruta och trälister. Se upp för metallstift i hörnorna!

Hörn av en trädörr med frässpår och monterad svart tätningslist på en grå textilmatta.
Skapa konto

Frässpår samt tätningslist

En fönsterruta som är delvis insatt i en träram, synlig ovanpå en matta.
Skapa konto

Inpassning av ruta i innerbåge

Trälist monteras på en karm med skruv och trälim synligt på list och yta.
Skapa konto

Montering av trälist, använder både skruv och trälim

Vit målad innerbåge för fönster med glas och varningstext "Denna sida inåtvänd" på golvet.
Skapa konto

Färdig innerbåge

• Gilla
Stegväxellåda och 1 till
  • Laddar…
Nyinstallerat dubbelfönster i ett hus med utsikt över trädgården och träd vid skymningen.
Skapa konto

På plats!

Resultatet blev riktigt bra och det var ett roligt litet projekt. Fönstret är betydligt tyngre än innan, men det är inte problem när det väl är på plats. Trafiken hörs inte lika mycket nu och kunden (fru) är nöjd, så då är jag det också.

mvh Tubbie

• Gilla
slöjdmajjen och 10 till
  • Laddar…
Tack för en bra tråd, klart intressant!

Byta ut innerrutan borde alla fundera över (på riktigt!) innan man går och köper helt nya fönster. Vi bytte alla innerrutor på alla fönster (inkl takfönster). Blir hur bra som helst för en spottstyver. Dessutom behåller du husets utseende! Man kommer väldigt, väldigt långt med bra tätlister och nya modern innerrutor!

S SideshowBobBuilder skrev:
Byta ut innerrutan borde alla fundera över (på riktigt!) innan man går och köper helt nya fönster. Vi bytte alla innerrutor på alla fönster (inkl takfönster). Blir hur bra som helst för en spottstyver. Dessutom behåller du husets utseende! Man kommer väldigt, väldigt långt med bra tätlister och nya modern innerrutor!
Gammal tråd men jag undrar vilket glas som du satte in i innerbågen ett eller 2 glas?
Kostnad för enbart glasen?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.