724 läst ·
6 svar
724 läst
6 svar
Ljud från nya radiatorer och rör
Hej!
Jag har nyligen installerat vattenburet värmesystem och har problem med att det låter från rör och element (smäller och knäpper).
Rörfirman som gjorde installationen är tillmötesgående och har varit här ett par gånger och justerat. Det är bättre men inte tyst och jag undrar vad som är rimliga förväntningar. De stora smällarna förväntar jag mig att de löser men även små knäppningar hörs rätt väl på natten. Men samtidigt kanske det är orimligt att förvänta sig ett tyst system? (Nu menar jag inte själva värmepumpen utan rör och radiatorer).
När ska jag vara nöjd så att säga?
Jag har nyligen installerat vattenburet värmesystem och har problem med att det låter från rör och element (smäller och knäpper).
Rörfirman som gjorde installationen är tillmötesgående och har varit här ett par gånger och justerat. Det är bättre men inte tyst och jag undrar vad som är rimliga förväntningar. De stora smällarna förväntar jag mig att de löser men även små knäppningar hörs rätt väl på natten. Men samtidigt kanske det är orimligt att förvänta sig ett tyst system? (Nu menar jag inte själva värmepumpen utan rör och radiatorer).
När ska jag vara nöjd så att säga?
Iaf en del värmepumpar har typ "till/från" på värmekretsen, om då rör mm sitter fast så kommer dom att knäppa när de blir varma/svalnar detta beror på att rören mm utvidgas när de blir varma och krymper när de blir kalla.
Jag förstår men menar du att det är något man bara får acceptera? Att man inte kan förvänta sig ett tyst system?Demmpa skrev:
Jag försöker bilda mig en uppfattning om vilka krav som är rimliga att ställa efter arbetet är gjort så att säga.
Tack för tips. Men vad kan man förvänta sig när arbetet är klart? Måste man acceptera att det knäpper och har sig eller kan man förvänta sig att det ska var tyst?Krilleman skrev:
Det är ju inte rören själva som "knäpper" utan när de ligger an mot andra material och rör sig vid temperaturskillnader. Då gnids det fram knäppningar.
Det går att få tyst. Jag har själv en äldre installation där det mesta är från 1948 men några enstaka radiatorer utbytta. Inte ett ljud trots en on/off värmepump.
Så det beror på hur rör och var rör sveps och vilka ytor dom har kontakt med.
En volymförstorare som föreslås ovan kan vara bra. Den tar ju inte bort huvudorsaken, men minskar hastiga och stora temperatursvängningar.
Det går att få tyst. Jag har själv en äldre installation där det mesta är från 1948 men några enstaka radiatorer utbytta. Inte ett ljud trots en on/off värmepump.
Så det beror på hur rör och var rör sveps och vilka ytor dom har kontakt med.
En volymförstorare som föreslås ovan kan vara bra. Den tar ju inte bort huvudorsaken, men minskar hastiga och stora temperatursvängningar.
Klicka här för att svara