4 036 läst ·
12 svar
4k läst
12 svar
Ljud från FTX på vind genom lättbetongbjälklag i sovrummen under
Håller på att köra igång ett Heru 130S EC aggregat, injustering inte klar än och några kvarvarande meter isolering återstår.
Aggregatet står på 10cm tjock frigolitskiva som i sin tur står på oisolerat ca 30cm tjockt siporexbjälklag. Det är öppna millimeterstora springor mellan lättbetongelementen.
I två sovrum rakt under aggregatet hörs typ liknande fläktljud som hörs uppe på vinden nära aggregatet. Luftdonen är tysta (bara luftsuset hörs när man kommer nära) och jag tror inte det är vibrationer eller så. I våra två andra sovrum typ 4-6 meter bort hörs inte fläkten alls.
Vi kommer väl att vänja oss, men finns det några enkla åtgärder man kan göra? Typ lägga ut papp/wellpapp/masonitskivor över bjälklaget ovanför de två berörda sovrummen? Fylla igen springorna mellan lättbetongelementen? Eller bygga någon fantasifull billig låda?
Aggregatet står på 10cm tjock frigolitskiva som i sin tur står på oisolerat ca 30cm tjockt siporexbjälklag. Det är öppna millimeterstora springor mellan lättbetongelementen.
I två sovrum rakt under aggregatet hörs typ liknande fläktljud som hörs uppe på vinden nära aggregatet. Luftdonen är tysta (bara luftsuset hörs när man kommer nära) och jag tror inte det är vibrationer eller så. I våra två andra sovrum typ 4-6 meter bort hörs inte fläkten alls.
Vi kommer väl att vänja oss, men finns det några enkla åtgärder man kan göra? Typ lägga ut papp/wellpapp/masonitskivor över bjälklaget ovanför de två berörda sovrummen? Fylla igen springorna mellan lättbetongelementen? Eller bygga någon fantasifull billig låda?
Finns utrymme att flytta aggregatet? Att installera dem direkt ovanför sovrum brukar rådas ifrån. Om inte så kanske dubbla markisolerskivor under aggregat och någon snitsig "låda" klädd invändigt med markisolerskivor kan dämpa ljud.
Flytta aggregat blir svårt att flytta med alla kanaler dragna, det hamnar över trapphus/hall/nära andra sovrum och kanske störs då fler utrymmen/sovrum av ljudet. Får fundera på det. Vill rädda lite vindsutrymme också om vi väljer att inreda kallvinden.
Frigoliten under tror jag borde räcka, men får fundera på billig lådlösning. Att bara allmänt täcka över bjälklaget med billigt material ingen trolig lösning?
Frigoliten under tror jag borde räcka, men får fundera på billig lådlösning. Att bara allmänt täcka över bjälklaget med billigt material ingen trolig lösning?
Tack för alla svar!
Köpa några sådana här och lägga på samt trycka mot aggregatets långsidor på något sätt? :
http://www.bauhaus.se/markskiva-stenull-50-3-6m.html#full-description
Och sen trixa på annat sätt med kortsidor?
Vilka är skillnaderna mellan mineralullsmarkskiva och frigolit i detta sammanhang?
Något enkelt billigt får det bli.
Köpa några sådana här och lägga på samt trycka mot aggregatets långsidor på något sätt? :
http://www.bauhaus.se/markskiva-stenull-50-3-6m.html#full-description
Och sen trixa på annat sätt med kortsidor?
Vilka är skillnaderna mellan mineralullsmarkskiva och frigolit i detta sammanhang?
Något enkelt billigt får det bli.
Ju tyngre desto bättre, har jag fårr tips om iallafall. Jag installerade med en stenulls-markskiva, den var ganska tung och den sväljer vibrationer och ljud väldigt effektivt.
Du har ju 100mm cellplastskiva idag, byt ut den till en tung stenull-markskiva på 100mm. Den kommer att svälja ljud/vibrationer väldigt fint tror jag.
Du har ju 100mm cellplastskiva idag, byt ut den till en tung stenull-markskiva på 100mm. Den kommer att svälja ljud/vibrationer väldigt fint tror jag.
Redigerat:
Tack, jo - ska överväga det. Jag tror inte att det är just vibrationerna - utan mer själva fläktljudet som man hör vid aggregatet när man står vid det på vinden som även hörs rakt under. Så även med ny skiva under tror jag att det skulle låta. Eller tänker jag fel?
Uppdatering;
jag tänker nog fel - frigolit ljudisolerar inte som stenull. Vibrationerna klarar väl frigoliten dock?
Uppdatering;
jag tänker nog fel - frigolit ljudisolerar inte som stenull. Vibrationerna klarar väl frigoliten dock?
Redigerat:
Tack för svaren - börjar fatta lite. Bjälklaget är lyhört eller vad man ska säga.
- Ska skumma springor.
- Om det inte får effekt får det kanske bli en 10mm mineralullmatta under aggregat? Vågar man lyfta aggregatet (Heru 130) med inkopplade 600mm flexdämpare - eller måste allt plockas isär?
Eller ska det få stå kvar på 10mm cellplast och runtom lägga 20 kvadratmeter isolering på lättbetongbjälkaget över sovrummen? (tänkte någon billig variant)
Systemet är igångsatt och injusterat idag. Fick inget protokoll men räknar med att det kommer.
Isoleringen runt spirorören luktar kattpiss på vinden och det känns som att delar av den lukten kanske kommer med tilluften - det är något som avviker som den vanliga friskluften vid öppet fönster. Systemet behöver kanske "lukta av sig"? Just nu är känslan lite som nyöppnad förpackning i huset?
När jag körde forcering hände inget med rpm
Mvh
Håkan
- Ska skumma springor.
- Om det inte får effekt får det kanske bli en 10mm mineralullmatta under aggregat? Vågar man lyfta aggregatet (Heru 130) med inkopplade 600mm flexdämpare - eller måste allt plockas isär?
Eller ska det få stå kvar på 10mm cellplast och runtom lägga 20 kvadratmeter isolering på lättbetongbjälkaget över sovrummen? (tänkte någon billig variant)
Systemet är igångsatt och injusterat idag. Fick inget protokoll men räknar med att det kommer.
Isoleringen runt spirorören luktar kattpiss på vinden och det känns som att delar av den lukten kanske kommer med tilluften - det är något som avviker som den vanliga friskluften vid öppet fönster. Systemet behöver kanske "lukta av sig"? Just nu är känslan lite som nyöppnad förpackning i huset?
När jag körde forcering hände inget med rpm
Mvh
Håkan
Redigerat:
Hittade denna gamla tråd då jag själv har mycket fukt i kallgaraget - nu is på insida fönster och port.U Ulff skrev:
Hur gick det sen med att förbättra ventilation, avfuktare mm?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden