Hej,

Har nu köpt ett vackert hus i Skåne med ett gammalt kök från 50 talet.
Vi har planer att göra om köket till ett livsmedelgodkännt kök för att kunna servera mat.
En del frågor ang renoveringen kommer upp i förbindelse med detta tex att man måste ha två vattenkällor. Någon som har koll på hur mycket det kostar att dra rör och installera ett handfat?

Helst av allt skulle vi vilja flytta hela köket till rummet bredvid (idag matsal) för att maximera ytan, men det är kanske väldigt dyrt med tanke på rörmokare å elektriker?
Vi har källare man kan dra om i.

Tacksam för all stöttning och exempler på andras omkostnader.

• Kök med grå skåp, vitvaror, träbänkskiva, röd gardin och kaffebryggare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svartvit ritning av en bostadsplan visande rum, kök, matrum, allrum och uteplats.
    Skapa konto
  • Ett traditionellt inrett matsalsrum med träbord, stolar, skåp, blommor och hängande ljuskronor.
    Skapa konto
Redigerat:
A
Det sksll vara lätt att göra rent separat omklädningsrum och toalett
Diskmaskin diska i 65C och skölja i 85c
Övervakning kylar och frysar
Separata vägar för mat resp disk.
Miljöinspektör besök varje år kan vara dyrt
Godkänt vatten
Riskanalyser
Faroanalys
Åtgärdsplan insjuknad
Ev brandinspektion
Alkoholtillstånd
Åtgärder vid brand
Personalliggare
Snabbnedfrys
Rutiner för mathantering,ankomstkontroll mm.

Har nog glömt hälften, kolla med kommunens miljöinspektör

Ibland kan kommunens inspektör bistå men i princip gör det inte det eftersom de är kontrollinstans. Blir inte riktigt bra om det är samma som ger råd som gör kontrollen…
Oavsett är det bästa att läsa på Livsmedelsverkets sida, https://www.livsmedelsverket.se/for...retag/lokaler_hygien_foretagens_egen_kontroll, och se vad som är bäst för er verksamhet och era förutsättningar.
Jag har i över tio år drivit ett musteri och i början litade jag på vad inspektören sa om vad som gällde för min verksamhet. Med åren lärde jag mig mer av regelverket och insåg att inspektören gärna ”hittade” på regler som inte fanns i lagstiftningen.
Generellt sett var en del av inspektörens åsikter korrekta men inte applicerbara på min verksamhet. Därför gäller det att ha koll på regelverket så man kan hoppa över de delar som inte rör ens egen verksamhet.

Här är några exempel:
Ni måste inte ha ett separat handfat för handtvätt OM ni kan sköta handhygien i vasken utan att kontaminera andra livsmedel. Alltså, sköljer ni grönsaker i vasken kan ni inte samtidigt tvätta händerna där och då bör ni ha ett extra handfat.

Om det bara är familjen som jobbar behöver ni inte ha omklädningsrum och speciell toalett utan kan använda familjens ordinarie utrymmen. Men anställer ni någon kommer andra krav på utrymmen.

En del av sakerna electroluxaren räknar upp kommer ni vara tvungna att ha men många av sakerna är mest sånt som underlättar er vardag.
Livsmedelsinspektören gör en bedömning när ni anmäler att ni tänker starta verksamheten och då bestämma det hur ofta kontrollen sker. Men räkna med varje/vart annat år och ett par tusen/gång.

Lycka till!

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
A
altaxis altaxis skrev:
Ibland kan kommunens inspektör bistå men i princip gör det inte det eftersom de är kontrollinstans. Blir inte riktigt bra om det är samma som ger råd som gör kontrollen…
Oavsett är det bästa att läsa på Livsmedelsverkets sida, [länk], och se vad som är bäst för er verksamhet och era förutsättningar.
Jag har i över tio år drivit ett musteri och i början litade jag på vad inspektören sa om vad som gällde för min verksamhet. Med åren lärde jag mig mer av regelverket och insåg att inspektören gärna ”hittade” på regler som inte fanns i lagstiftningen.
Generellt sett var en del av inspektörens åsikter korrekta men inte applicerbara på min verksamhet. Därför gäller det att ha koll på regelverket så man kan hoppa över de delar som inte rör ens egen verksamhet.

Här är några exempel:
Ni måste inte ha ett separat handfat för handtvätt OM ni kan sköta handhygien i vasken utan att kontaminera andra livsmedel. Alltså, sköljer ni grönsaker i vasken kan ni inte samtidigt tvätta händerna där och då bör ni ha ett extra handfat.

Om det bara är familjen som jobbar behöver ni inte ha omklädningsrum och speciell toalett utan kan använda familjens ordinarie utrymmen. Men anställer ni någon kommer andra krav på utrymmen.

En del av sakerna electroluxaren räknar upp kommer ni vara tvungna att ha men många av sakerna är mest sånt som underlättar er vardag.
Livsmedelsinspektören gör en bedömning när ni anmäler att ni tänker starta verksamheten och då bestämma det hur ofta kontrollen sker. Men räkna med varje/vart annat år och ett par tusen/gång.

Lycka till!
min erfarenhet är bara positiv i kontakten med de fyra jag har, de är bara intresserade över att det fungerar.
de gör en besiktning var under året + alkoholhanläggaren kostar några tusen per gång

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.