Hej Forumet,

Har börjat fundera på solpaneler och tänkte bara kolla med er som installerat hur ni tänkte på takets livslängd (takpannor och takpapp) jämfört med Solpanelernas livslängd?

Varför jag frågar är för vårt hus är från 2006 med takpapp och riktigt tegel vilket gör taket till typ 16år gammalt. Misstänker att solpanelernas livslängd (cirka 30år vad jag läst mig till) vida överstiger vårt taks takpapps livslängd. Hur resonerade ni innan ni installerade solpaneler eller hade ni nytt tak allihopa?

Man vill ju inte behöva montera ner panelerna bara för att byta tak om sig 15 år? Eller tänker jag snett?

Med vänlig hälsning,
Eric

Eric W Eric W skrev:
Hej Forumet,

Har börjat fundera på solpaneler och tänkte bara kolla med er som installerat hur ni tänkte på takets livslängd (takpannor och takpapp) jämfört med Solpanelernas livslängd?

Varför jag frågar är för vårt hus är från 2006 med takpapp och riktigt tegel vilket gör taket till typ 16år gammalt. Misstänker att solpanelernas livslängd (cirka 30år vad jag läst mig till) vida överstiger vårt taks takpapps livslängd. Hur resonerade ni innan ni installerade solpaneler eller hade ni nytt tak allihopa?

Man vill ju inte behöva montera ner panelerna bara för att byta tak om sig 15 år? Eller tänker jag snett?

Med vänlig hälsning,
Eric
takpapp har 50års teknisk livslängd. Slappna av och somna om

• Gilla
Eric W
  • Laddar…
L Lechuza skrev:
takpapp har 50års teknisk livslängd. Slappna av och somna om
Härligt. Tack för snabbt svar (y):)

Det är inga problem med pappen om det är korrekt utfört och ligger under fina pannor. Solcellerna kommer dessutom skydda så livslängden ökar ytterligare.

• Gilla
Eric W
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.