Ute i landet står det ju väldigt många frånluftsvärmepumpar enligt rubrik och skakar. Vad jag har läst mig till så är hållbarheten på kompressorn med r290/propan statistiskt sett lägre är andra jämförbara alternativ (som ofta är lite dyrare).

Men vad är snittlängden på dessa kompressorer, egentligen? Och hur mycket kortare är det än alternativen?

Jag har läst allt från kompressorras var 5-7e år, men även en del pansarvagnar som går hur länge som helst. Är det skillnad på pump och pump, eller handhavande? Jag tänker mig att de som haft mycket strul kan vara mer högljudda än de som har exemplar som lever upp till förväntningarna. De som har en flvp och inte hänger på byggahus måste vara många.

Jag kan börja med mina erfarenheter. Min Nibe 310p har gått som en klocka sedan 2004 (17 år), medan grannens 310p med samma årsmodell har haft 3 kompressorras tills han kastade ut den för ett par år sedan.

Vidare är jag nyfiken på om livslängden på en nyare f370 kan förväntas vara bättre än de äldre 310p/360p. Jag vet inte om kompressorerna i sig har förändrats något som kan förbättra, men antal kompressorstarter borde väl vara lägre på en modern flvp. Min 310p startar exempelvis redan vid 51 grader och stannnar vid 53C, så det räcker att man spolar lite varmvatten. F370 exempelvis har jag sett kan konfigureras för ett längre spann så inte kompressorn måste starta hela tiden. Plus att tillslag av elpatronen borde vara smartare (startar senare).

Redigerat:
Tror allt handlar om driftförhållanden, har du inte bra suggaskylning, och eller hög framledning så får du höga hetgaser som koksar oljan, och då är inte haveriet långt borta

DonPablo R134a skrev:
Tror allt handlar om driftförhållanden, har du inte bra suggaskylning, och eller hög framledning så får du höga hetgaser som koksar oljan, och då är inte haveriet långt borta
Tack för svar! Det var 20 år sedan jag läste kylteknik (insåg tidigt att det var fel branch för mig) så jag behöver hjälp att bryta ner det du skriver så jag förstår.

Framledningstemperaturen, då menar temperaturen på vattnet ut till radiatorerna? I vårt hus har vi kompletterat med en luft/luftvärmepump sedan några år så Nibens cirkulationspump är avstängd under april-oktober. De kallare månaderna är den påslagen men med en lågt ställd värmekurva för att stödvärma några rum längst bort i huset. Förstår jag dig rätt så är det här ett positivt driftförhållande med lågt slitage av kompressor?

Suggaskylning, är jag inte riktigt med på. Vilka faktorer påverkar den och vad kan jag göra för att att optimera den? Eller är det bara en direkt konsekvens av framledningstemperaturen, dvs låg framledningstemp == låg suggastemp?

Redigerat:
Suggastempen följer i viss mån kondenseringstempen, stigerkondenseringen (framledningen) så stiger suggastempen, med sämre kylning på köpet. Det handlar om överhettningen, den mpste vara rätt inställd, på gamla maskiner kan expansionsventilerna börja kärva, eller rent fastna, då tappar man regleringen. Inte helt ovanligt med de ventiler de kör med TUA TUB ventiler

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.