Byggahus.se

Lithomex Easy Fogsand - är det bra grejer eller?

1. kramfors
    Medlem Nivå 7
    Hej!

Jag har en fråga till er som har erfarenhet av hårdfog/flexifog, närmare bestämt Lithomex Easy Fogsand

Anledningen att jag ens frågar är att stenläggaren jag anlitat sålt in just Lithomex Easy Fogsand och vi har avtalat om detta. Nu vill han inte fylla hela fogen med Lithomex Easy Fogsand. (Han vill bara "toppa" fogen med det och grunda med vanlig fogsand. Monteringsanvisningen anvisar att hela fogen ska fyllas med produkten) Han säger att

1) Fogen blir mjuk när det regnar och plattorna ligger därför inte stabilt om man fyller hela fogen med Lithomex Easy Fogsand.

2) Det kommer gå åt mycket material och det blir dyrt.

Jag har en annan tråd där jag diskuterar själva stenläggaren så jag tänkte denna tråd egentligen bara skulle handla om huruvida Lithomex Easy Fogsand är något som är bra eller dåligt att lägga på en uppfart.

Så, någon som har erfarenhet av Lithomex Easy Fogsand och kan jämföra med "vanlig fogsand"?

(Vad min stenläggare menar med "vanlig fogsand" har jag inte utrett ännu)

Tack på förhand för svar :love:

Redigerat 4 maj 17:30
  2. kramfors
    Medlem Nivå 7
    Nu har jag fått förklaring. Med "vanlig fogsand" menar stenläggaren "0-2 extra mjuk stenmjöl" vad det nu är. Känner spontant att det inte är fogsand utan just stenmjöl.

3. M
    Medlem Nivå 1
    Hej!
    Står inför samma frågeställning/dilemma och har en ganska stor yta som nu stenbeläggs. Också hört att man kan grunda med vanlig fogsand (0-2) innan man använder Flexifog. Här står det beskrivet bra om de oliga fogmaterialen: https://www.flisbybloggen.se/den-stora-fogskolan-for-och-nackdelar-med-olika-fogar.html

Läser på om Benders Lithomex Easy och deras monteringsanvisning att man ska ha minst 30mm djup av flexifogen. Då borde man kunna använda 20mm vanlig billigare fogsand upp till 20mm om man har en sten som är 50mm djup/tjock.

Men det kanske finns någon expert här som faktiskt vet eller testat om detta antagande faktiskt fungerar med fullgott resultat?

4. kramfors
    Medlem Nivå 7
    Valet föll för min del på en ogräshämmande fog istället eftersom jag inte litar på att de jag anlitat för stenläggningen hade den noggrannhet och kompetens som krävs för att lägga en hårdfog. Man vill inte ha en dåligt lagd hårdfog.