12 661 läst ·
59 svar
13k läst
59 svar
Litet el-mysterium
Jag är absolut inget troll men att lägga upp 2 likadana bilder känns lite onödigt. Bilden jag bifogade i början på tråden visar uppifrån och ner : blå, svart, brun. Exakt likadant kopplade jag tillbaka så där är inget fel. Måste vara något annat.Nissens skrev:
Renoverare
· Kalmar
· 3 052 inlägg
Äger du Ett mätinstrument?
Som sagt, det vore bra att se före och efter bilder för oss i tråden. Vi kan ju inte se annars.N nissebrun skrev:
Nästa fråga är självklart om du har något att mäta med.
Renoverare
· Kalmar
· 3 052 inlägg
Multimeter i ac läge bör ge noll mellan L och S 230 mellan L och N samt 230 mellan S och N vod påverkad brytare
Produkter som diskuteras: "Multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Hobbysnickare
· skaraborg
· 365 inlägg
Du säger att gjort rent den. Hur då?
Det sitter väl en luftfuktighetsgivare där. Kan du pillat sönder den?
Finns det några byglar för inställning du kan kommit åt?
Det sitter väl en luftfuktighetsgivare där. Kan du pillat sönder den?
Finns det några byglar för inställning du kan kommit åt?
Varför ö h t fortsätta med att koppla in mot gällande vedertagna föreskrifter, fast det enligt TS fungerade.
Leta rätt på nån elektriker som kollar över din anläggning. Och då menar jag inte bara ansluten kabel enligt bild.
Det är bevissligen s a s ful - felkopplat redan i andra änden, kanhända redan i elcentralen.
Detta grundat på din bild och vad du beskriver.
Kunde vara intressant att du kollar vilken färg ledaren har ansluten till den säkring som du löste ut?
Ja f ö hur ser det ut i hela elcentralen?
Kanske är nån som kopplat friskt där, vilket då kan bli allvarligt.
Man kan ju hoppas på att gulgröna ledare mm är kopplade på rätt ställe. Inte kopplat bara för att det kan funka.
Leta rätt på nån elektriker som kollar över din anläggning. Och då menar jag inte bara ansluten kabel enligt bild.
Det är bevissligen s a s ful - felkopplat redan i andra änden, kanhända redan i elcentralen.
Kunde vara intressant att du kollar vilken färg ledaren har ansluten till den säkring som du löste ut?
Man kan ju hoppas på att gulgröna ledare mm är kopplade på rätt ställe. Inte kopplat bara för att det kan funka.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 829 inlägg
Att mäta fram det kräver en känd referens, lämpligen skyddsjord via en skarvsladd från ett uttag. Du mäter alltså mot skyddsjordsblecket i uttaget. Var försiktig.N nissebrun skrev:
Du kommer troligen inte undan att titta bakom strömbrytaren och i eventuella dosor för att reda ut detta med säkerhet.
Det har redan inträffat en kortslutning men ingen personskada.H Hybro skrev:Varför ö h t fortsätta med att koppla in mot gällande vedertagna föreskrifter, fast det enligt TS fungerade.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 508 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 508 inlägg
Äh, att blå inte är nolla i fläkten är knappast något som föranleder att man kan anta eller ens misstänka att TS elanläggning är farlig. Allt måste inte åtgärdas, och det som du föreslår kan medföra arbete för väldigt många tusenlappar helt i onödan (nästan).H Hybro skrev:Varför ö h t fortsätta med att koppla in mot gällande vedertagna föreskrifter, fast det enligt TS fungerade.
Och nej, jag säger inte att TS anläggning är ofarlig, men jag har lika stor anledning att tro att hans anläggning är farlig som jag har att tro att din anläggning är farlig, dvs. jag har absolut ingenting att gå på.
Eller så är kabeln dragen på 70/80 talet då det är rillad kabel, 2 polig brytare med blå tändtråd. Helt plötsligt är allt godkänt och plöstligt ofarligt och alla borde ge en stående ovantion till TS ansläggning för att en duktig elektriker var där, skicka blommor till elektrikern för övrigt (om hen inte ligger med näsan i vädret vill säga, fast då kanske blommorna kommer bättre till pass)
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 508 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 508 inlägg
Vad är en tvåpolig brytare med blå tändtråd? :OTommty skrev:
Eller så är kabeln dragen på 70/80 talet då det är rillad kabel, 2 polig brytare med blå tändtråd. Helt plötsligt är allt godkänt och plöstligt ofarligt och alla borde ge en stående ovantion till TS ansläggning för att en duktig elektriker var där, skicka blommor till elektrikern för övrigt (om hen inte ligger med näsan i vädret vill säga, fast då kanske blommorna kommer bättre till pass)
Man kopplar inte om efter färg utan att verifiera vad som är vad. Ge aldrig mer den här typen av råd.Ludde Jakobsson skrev: