Vi har ADSL och IP-telefoni och jag funderar på att skaffa en mindre UPS och koppla in mitt modem/router/basstation till trådlös telefon och NAS. Dels för att kunna hålla uppe internet/telefon vid mindre strömavbrott och att få möjlighet att stänga ner saker kontrollerat. Funderade på en sån här: APC Back-UPS ES (http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=575386) och undrar om det finns någon som har erfarenhet / rekommendationer i ämnet.

Jag räknar inte med att köra flera timmar på backup och jag skall inte köra datorer eller liknande på den, bor i stan så de få strömavbrott som inträffar brukar normalt vara ganska korta. Egentligen började det med att jag kollade efter ett enklare överspänningsskydd (sånt som sitter i en grendosa) och brukar kosta 2-300 kronor, men för lite fler hundralappar får man ju en batteribackup också

P
Jag har några olika UPS.er som har använts till servrar, både APC och andra märken. Erfarenheten är att de fungerar. Jag har de inkopplade till ADSL-modemet och trådlösa routern.

B
hej, väcker liv i denna... några erfarenheter om hur mycket VA som behövs (tex 1000 VA), för en router, switch, och en fiberkonverter, men framförallt.. vilka som är utan fläkt?

Jag har en APC 750-nånting. Den har fläkt men den går endast vid batteridrift. Helt knäpptyst annars.

edit:
Om du redan har de prylar du vill driva så är det bara att kolla på trafon. Det står där vilken effekt som dom vill ha.

Du lär klara dig med betydligt mindre än 1kVA för en router, switch och fiberkonverter.

Redigerat:
T
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.