57 209 läst ·
186 svar
57k läst
186 svar
Liten tråd om handgjord verktygslåda i trä
Administrator
· Skåne
· 8 679 inlägg
Tack så mycket Findus, och tack för en fin julkalender! Då tävlar vi ut den i januari.findus42 skrev:
24e advent
Det finns en serie.
För att få svart på vitt när det gäller tillverkningstider så har jag gjort en liten serie. Tillverkning av mallar och postningar för olika moment påverkar tiden med en bråkdel av vad det annars gjort.
Handtagen var det Som startade projektet. Långt innan jag börjat med lådorna.
19 juni
[bild]
Måtten på lådorna är inte så funktionsstyrda som de borde vara. En skiva björkplyfa har måtten 1200 x 2500. 308mm är vad som är kvar sedan sågsnitt och renskärningssnitt är borträknade om man gör fyra snitt på bredden. Under solskyddet i bakluckan på min bil ryms 470mm. Lite marginal behövs så 450 höga har de fått bli. Med det sågmönstret fick jag ut 20 ryggar på en skiva.
6 november
[bild]
Övriga delar har förbrukat lite mer. Måtten är lagda gör att få ut fem i bredd. Sida och botten blir ca 800 på längden. Då räcker en skiva till 15 sidor/bottnar. Har kapat en 800 bit från nästa skiva för att få 20.
8 november
[bild]
Det är 12 hål för hakar i varje låda. Då behövs det 120 st, minst. Kanhända några extra kommer till användning för att göra specialmoduler.
17 november
[bild]
Att göra fler minskar inte bara tiden per enhet. Det ger också övning och kan, potentiellt, öka kvaliteten. Det hänger förstås på psykologin hos den som gör jobbet. Har sett många som måste sänka takten för att något skall bli bra. Jag fungerar tvärtom. När det blir bra så har jag bara gjort saker. Hög kvalitet sammanfaller med hög takt. När jag står och tänker och justerar för mycket blir det sämre.
När jag kommit så här långt kläckte jag iden att presentera projektet som en julkalender med det här inlägget som final. Dum som jag är (kan vara ibland i alla fall) så slutade jag ta bilder på mängden av grejer vid denna tid.
18 november
[bild]
Jag har avfärdat möjligheterna att sälja lådor. Såklart att det går och tänka sig att någon vill ha lådan så mycket att hen vill lägga upp pengar så att det räcker. Men det är inte förenat med min värdighet. Jag är den sortens hantverkare som verkligen är helt ointresserad av smarta affärer. Jag vill själv tycka att klienten fått valuta för sina pengar. Jag vill verkligen inte lura på någon annan någonting.
Så nu står jag här med många fler lådor än jag behöver.
Två har jag skänkt i delar till en snickare som jag ansåg behövde ett projekt. Han snackar lite mer än han gör.
En (specialinredda lådan i fälttesterna) har jag skänkt till min största kund. Han år en snickare som kombinerar genuin fantasi och händighet med affärssinne. Det är magiskt när vi löser problem tillsammans. Affärssinnet gör att han växer sig över huvudet. Han har aldrig tid att ordna upp sina egna grejer. Så nu har han fått en låda där bits och borr inte behöver ligga löst i tråg eller på botten av lådan. Systeinern han använder har varit en ruin så länge jag känt honom.
En oinredd låda skänker jag till er på byggahus.
Som jag sagt så många gånger nu så att det borde ha sjunkit in är att ideer är hårdvaluta för mig. Jag har tänkt att lådan kan tävlas ut till den som har den bästa/roligaste/vansinnigaste iden om vad den vill göra av den. Har förstås ingen aning om vad Marlen och Per väljer att göra med gåvan men jag tror/hoppas att det blir bra det här.
Så... från mig en God Jul till er alla.
Mvh Findus
God Jul
Några reflektioner så här på juldagen
Min särbo har varit utomlands på språkstudier i fyra månader. Som gräsänkling har jag kunnat gå i arbetskläder 24/7. Så ryktet om fantastisk energi är överdrivet. Kan man ägna all vaken tid åt navelskådande specialintressen går det att få mycket gjort
. I går kom hon hem vilket förmodligen är bra för mig. Sova hela nätter och vara civilklädd på fritiden.
@nanowire
Jag har inte signerat sedan 1986. Inte förhöjt mina alster från produkt till verk. Om något jag gjort efter min död auktioneras ut på Bukowskis så är det en sak för framtida generationer som jag inte tänker bry mig om. Allt är ju dokumenterat i sten (upplagt på byggahus) så proveniens borde inte vara ett problem.
Tråden fortsätter. TS gäller. Att jag kapat tråden med kalendern är OT. Dock tycker jag att moderatorerna skall låta OT vara i den här tråden av orsaker som jag skrivit om tidigare.
Nå... vad vill ni göra med en låda?
Mvh Findus
Min särbo har varit utomlands på språkstudier i fyra månader. Som gräsänkling har jag kunnat gå i arbetskläder 24/7. Så ryktet om fantastisk energi är överdrivet. Kan man ägna all vaken tid åt navelskådande specialintressen går det att få mycket gjort
@nanowire
Jag har inte signerat sedan 1986. Inte förhöjt mina alster från produkt till verk. Om något jag gjort efter min död auktioneras ut på Bukowskis så är det en sak för framtida generationer som jag inte tänker bry mig om. Allt är ju dokumenterat i sten (upplagt på byggahus) så proveniens borde inte vara ett problem.
Tråden fortsätter. TS gäller. Att jag kapat tråden med kalendern är OT. Dock tycker jag att moderatorerna skall låta OT vara i den här tråden av orsaker som jag skrivit om tidigare.
Nå... vad vill ni göra med en låda?
Mvh Findus
Se det som en kvalitetsstämpel.findus42 skrev:
Några reflektioner så här på juldagen
Min särbo har varit utomlands på språkstudier i fyra månader. Som gräsänkling har jag kunnat gå i arbetskläder 24/7. Så ryktet om fantastisk energi är överdrivet. Kan man ägna all vaken tid åt navelskådande specialintressen går det att få mycket gjort. I går kom hon hem vilket förmodligen är bra för mig. Sova hela nätter och vara civilklädd på fritiden.
@nanowire
Jag har inte signerat sedan 1986. Inte förhöjt mina alster från produkt till verk. Nå... vad vill ni göra med en låda?
Mvh Findus
Det jag vill göra med en låda är att snabbt kunna plocka med mig bra (trä)handverktyg när jag ska bygga ngt någon annan stans än i verkstaden. Som det är nu så får B-laget följa med i en öppen trälåda där de ligger lite huller om buller och skaver.
Husägare
· Jönköping
· 5 859 inlägg
Jag vill slippa springa och hämta verktyg ett och ett stup i kvarten, leta i timtal efter dem, förlägga dem och sen dröja alldeles för länge med att städa undan dem, tills det blir akut och allt rafsas ner i en stor kartong som åker ner i källaren, vilket gör att det tar ännu längre tid att hitta verktygen nästa gång. Jag är född utan något som helst ordningssinne, vilket kostar väldigt mycket tid och energi i onödan.
Samtidigt blir jag rejält inspirerad av den här underbara tråden att bygga en egen låda och skräddarsy den efter just mina behov, så om någon har en bättre motivering gratulerar jag vederbörande varmt.
Samtidigt blir jag rejält inspirerad av den här underbara tråden att bygga en egen låda och skräddarsy den efter just mina behov, så om någon har en bättre motivering gratulerar jag vederbörande varmt.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Det är när man saknar ordningssinne det är viktigt med diciplin att ställa tillbaka allt på sin plats
Jag är likadan under projekt. I verkstaden är det prydligt men på arbetsplatsen är det kaos. Därför har jag börjat med två stora hinkar. De har ett stort fack... Sen har jag som tur är diciplin att hänga/ställa tillbaka verkygen efter avslutat projekt.ricebridge skrev:
Jag vill slippa springa och hämta verktyg ett och ett stup i kvarten, leta i timtal efter dem, förlägga dem och sen dröja alldeles för länge med att städa undan dem, tills det blir akut och allt rafsas ner i en stor kartong som åker ner i källaren, vilket gör att det tar ännu längre tid att hitta verktygen nästa gång. Jag är född utan något som helst ordningssinne, vilket kostar väldigt mycket tid och energi i onödan.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 166 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 166 inlägg
Ett litet tips, far gjorde så i snickarboden vid stugan , rita av konturerna på verktygen och måla i med en tydlig färg då ser man om något verktyg blivit kvarglömt eller borttappat
Medlem
· Stockholm
· 4 636 inlägg
Hej
Här är min låda som jag ansåg att jag behövde när jag började bygga mitt hus för 30 år sen.
Tömde ut den på arbetsbänken i snickeriet och insåg att skjutmått och murarsnöre kanske inte behövs samtidigt.
Lådan är det inget fel på, mest användaren...…...
Nu är den beredd för dagens övning, gipsning av trapphus.
Du ger inspiration Findus
Här är min låda som jag ansåg att jag behövde när jag började bygga mitt hus för 30 år sen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tömde ut den på arbetsbänken i snickeriet och insåg att skjutmått och murarsnöre kanske inte behövs samtidigt.
Logga in
Skapa konto
Lådan är det inget fel på, mest användaren...…...
Logga in
Skapa konto
Nu är den beredd för dagens övning, gipsning av trapphus.
Logga in
Skapa konto
Du ger inspiration Findus
För att inreda en låda behövs planeringsunderlag.
Tog lite mått på lådan jag har med mig. Ursäkta slarvig handskiss. Bara utkast. Ej i skala.
Lådorna har sågats upp vid två tillfällen. Därmed kan mått på luckor variera inom någon millimeter. Hur som helst så behövs lite glapp för att det skall fungera. Jag har inte haft några problem med att flytta moduler mellan lådor.
Ser i inläggen ovan tanken att den som saknar ordningssinne organiserar mer. Av det man kan iakta skall man då dra slutsatsen att den som lever i kaos har ordningssinne medan den som har allt på rätt plats är den slarviga typen.
Låter för mig som en onödig tankevurpa. Istället för att värdera upp sitt slarv kan man ta tag i det och förbättra sin metodik genom tekniska lösningar som hjälper. Till exempel en fungerande verktygsförvaring.
Begreppet ”kreativt kaos” använder jag bara ironiskt
. Det bästa sättet att komma ur apati är att städa och organisera.
Mvh Findus
PS. Så att jag missat invändigt breddmått. 289 är det ungefär. DS
Tog lite mått på lådan jag har med mig. Ursäkta slarvig handskiss. Bara utkast. Ej i skala.
Lådorna har sågats upp vid två tillfällen. Därmed kan mått på luckor variera inom någon millimeter. Hur som helst så behövs lite glapp för att det skall fungera. Jag har inte haft några problem med att flytta moduler mellan lådor.
Logga in
Skapa konto
Ser i inläggen ovan tanken att den som saknar ordningssinne organiserar mer. Av det man kan iakta skall man då dra slutsatsen att den som lever i kaos har ordningssinne medan den som har allt på rätt plats är den slarviga typen.
Låter för mig som en onödig tankevurpa. Istället för att värdera upp sitt slarv kan man ta tag i det och förbättra sin metodik genom tekniska lösningar som hjälper. Till exempel en fungerande verktygsförvaring.
Begreppet ”kreativt kaos” använder jag bara ironiskt
Mvh Findus
PS. Så att jag missat invändigt breddmått. 289 är det ungefär. DS