Jag har precis börjat renovera/fixa ett förråd och har några små och stora frågor...
Jag har ingen vidare vana på att bygga, men detta lilla projekt kändes ganska ofarligt så jag ger mig på det ändå :-)

Anledningen till projektet är flera; dörren är murken, ett gammalt sopskåp skall tas bort och delar av panelen är murken och behöver bytas. Vidare vore det bra förlänga taket lite för att få en liten takfot och därmed slippa sätta dit en ny dörr om 10 år igen - i dagsläget är panel/dörr alltid blöt i nederkant så snart det regnar lite.
Vidare är förrådet väldigt fuktigt inuti och det vore skönt att bli av med en del av fukten.

Förrådet i fråga är fristående från huset, men förrådets tak är förlängt utanför förrådet och sitter ihop med huset så att det blir som en liten veranda vid husets ytterdörr.
I dagsläget är förrådet helt oisolerat och det skall antagligen förbli så.
Golvet är sand/jord.
Reglar/syll ligger direkt på marken.
Taket är platt och av plåt.
Förrådet är ca 30-35 år gammalt.
Förrådet sitter ihop med grannens lika dana förråd. Mitt förråd är alltså egentligen ena halvan av ett större förråd. Den vägg vi delar verkar vara isolerad. Eventuellt är det för någon sorts brandskydd. Det verkar vara mineralull och spånskiva.
I förrådet skall förvaras sådan som man gärna har i ett förråd: cyklar, verktyg, vinterdäck. Dvs det händer att man drar in en del vatten, snö och skit.

Jag har nu tagit bort det gamla "golvet" som bestod av träplankor liggandes direkt på marken. Syllen mot marken är ordentligt blöt, men den verkar inte ruttnat bort - de bitar jag tittat på är fortfarande hållbara även om de är lite mjuka och blöta. Ingen fukt verkar ha gått vidare upp i väggens reglar. Förrådet står stadigt utan problem och det verkar inte ha satt sig nämnvärt någonstans.
Sanden i golvet är fuktig. Fukten kan inte gärna komma från någon annanstans än utifrån och drar på något sätt sedan upp i golvet.

Så, hur gör jag lämpligast för att få ner fukten i förrådet lite utan att dra igång ett större projekt?

--> Är det vettigt att gräva ur lite. Sedan lägga plast på marken och fylla upp med lämpligt material och sedan lägga reglar för trallgolv direkt ovanpå?
--> Eller räcker det kanske med att gräva ut sanden och fylla på med en bädd av sten/kross/singel och lägga reglar/golv direkt på? Detta för att bryta kapillärstigningen. Det kanske räcker för att få ned fuktigheten?

--> Bör jag, nu när allt ändå är tomt och frilagt, gräva ut ordentligt under syllen och stoppa dit leca-block för att på så sätt undvika att den ruttnar bort med tiden och få hela konstruktionen torr?
Jag vill inte gärna riskera att förrådet sätter sig eftersom ena halvan är grannens och där kan jag inte komma åt att gräva och fixa. Vidare sitter ju förrådets tak i förlängningen ihop med huset och det blir problem om förrådet sätter sig.

Jag grävde lite ytterligare idag och ser nu att ca 5cm under bjälken/syllen som står på marken ligger en plast. Denna plast verkar ligga under hela förrådet (Ca 20cm under marknivå) och vidare ut lite utanför förrådet. Jag har inte några bra möjligheter att gräva utanför så jag vet inte hur långt utanför den ligger.
Märklig konstruktion kan jag tycka... Och uppenbarligen har den inte hindrat fukt att komma in i förrådet heller.

Ja det låter märkligt,
Kan det vara så att plasten har samlat regnvatten som sedan runnit in i förrådet?

Finns det ingen stensockel?

Vad finns runtom förrådet på utsidan, dvs 0-50 cm ut från väggen?

Finns det ingen utskjutande takfot annat än åt ett håll (ytterdörren/verandan)?

Hängrännor?

Joo, det är någon sorts fuskbygge.
Det gick nog ganska fort här på 80-talet...

Så, nej, ingen sockel av sten liknande; balk/syll ligger direkt på marken (typ 23 x 6 cm eller något i den stilen).
Den har ändå hållt förvånande bra med tanke på att den legat i fuktig sand de senaste 35 åren.

Förrådets olika sidor har:'
- 1 sida med rabatt med jord ända in till syllen
- 2 sidor med betongplattor eller motsvarande
- 1 sida mot grannens lika dana förråd (dela vägg)

Nej, ingen takfot alls.
Kortsidan har hängränna (det är åt det håller som taket lutar) och avledning av vattnet en bra bit bort.

Vatten/fukt måste ha tagit sig in ovanpå plasten och under syllen - jag har svårt att se hur det annars skulle skett. Antingen så mkt vatten att det runnit längs plasten eller så har sanden bara dragit in fukten.
Hur man tänkte när man först lade en stor plast med sandbädd ovanpå och sedan ställde ett mindre förråd ovanpå denna sand-bädd förstår jag inte riktigt...

Min tanke just nu är att göra en quick-fix och hoppas att det funkar typ 5-10 år framåt:
Gräva ur sanden ner till befintlig plast. Slänga på 5cm makadam och sedan lägga en ny plast ovanpå detta som ansluter till syllen. Ovanpå detta 10-15 cm makadam och reglat golv ovanpå på detta.
Snabbt och enkelt! Syllen kommer fortsätta att ruttna eftersom den inte kommer stå torrt. Å andra sidan har förrådet stått 35 år och kan säkert stå 10 år till.
Att gräva ur och pilla in leca-block under syllen samt gräva undan jord/sand och lägga makadam närmst syllen på utsidan/insidan är givetvis bättre. Dock är jag orolig att det då kommer sätta sig då syllen torkar och då får jag lite problem i och med att grannens förråd sitter ihop med mitt.

Eller är jag fel ute?

Är det ett träförråd så är lite sättning inte hela världen. Det är fördelen med trä. Det anpassar sig. På ett enkelt oisolerat förråd så finns det inte mkt som kan gå fel.

Om du räknar med en tämligen begränsad livslängd, vilket det finns anledning till med befintlig konstruktion, så varför inte bara ta bort plasten, lägg tillbaka sanden, och regla upp ett tryckimpregnerat altangolv. Det kommer att stå sig i minst 25 år. (Golvet, inte nödvändigtvis förrådet/syllen.) Har du tur och borttagandet av plasten gör att marken blir torrare, som den borde vara med ett tjockt lager sand, så är det ju bara bonus.

Edit:
Om du vill minska fukten i förrådet så lägg vanlig billig presenning eller byggplast på marken innan golvet. Behöver inte vara krångligare än så.

Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Det blev den aningens krångliga lösningen ändå:
Jag har grävt ur de ca 2 kubikmeter sand,lyft syllen någon centimeter med en liten domkraft och pillat in leca-block under balken runt om (den som legat i fuktig sand de senaste 35 åren...). Balken var i stort sett genom-rutten, så jag har förstärkt med en lika dan balk inifrån och skruvat i det friska virket som fanns kvar i ovansidan.
Sedan reglade jag upp för ett nytt golv som kommer bli vanlig trall.
Jag kommer att gräva ur och frilägga balken på utsidan och lägga en ficka med några cm makadam närmst balken för att den inte skall ligga direkt mot blöt jord/sand.
Förhoppningsvis håller det nu 10-20 år till.

Kvar att göra är nu att sätta ny panel och sedan lägga om taket och utöka takfoten lite så att inte panelen/dörren ruttnar direkt pga regn och skvätt - men det är en annan historia.

Lade du ny plast någonstans?
Kom den i så fall innanför och ovan nederdelen av balken?

Nej, jag lade ingen ny plast. Jag skar bort plasten närmst balken/syllen eftersom vatten med all sannolikhet runnit in på plasten tidigare. En fyrkant med plast ligger kvar i mitten av förrådet - dit lär inget vatten kunna nå nu om det inte kommer inifrån...

Då får den kommande vintern visa om det blivit bättre. :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.