Hej,
Vi kommer investera i ett batterikabinett för att erbjuda stödtjänster till Svenska Kraftnät. Skåpet är ungefär 70x80cm och behöver platta som är minst ca 1m2. Förmodligen kommer jag gjuta den så att jag kan installera två kabinett så jag räknar med en en platta på ungefär 3 x 1m där kortsidan gjuts ihop med eller invid befintligt hus. Frågor:

1. är det en fördel att gjuta ihop plattan med befintlig hus med källargrund
2. jag kommer lägga vanlig dränerslang runt plattan. Räcker det att släppa dessa med markduk kring ändarna ner i det dränermakadam (8-16) som ligger runt källargrunden. Det är ca 3.5 ner till befintlig dränerslang så att gräva så djupt känns orimligt.
3. Hur skulle ni dimensionera plattan. Den ska orka en last på 700kg per kabinett plus en väggkonstruktion däromkring. Min tanke är en 15cm tjock platta med ett frigolitblock på 5 eller 10cm i dess mitt. Eller omvänt, en 15cm tjock ram och resten 5 eller 10cm.
4. Marken är på platsen grus första ca 50cm från huset därefter sand som övergår i sand blandad med glacial lera ju längre ut frånhuset man kommer. Bör jag sätta gjutrör i ytterhörnen eller gräva ner några färdiga plintar?

Jag har grävmaskin så arbetet att gräva är inte ett problem dock vill jag inte oreda i marken mer än nödvändigt.

Tacksam för svar!
 
Jag hade lämnat ett utrymme mellan huset och plattan, Det finns ingen anledning att de skall sitta ihop. Men det låter som du tänker överarbeta lite? Det kommer ju inte hamna mer vatten där än när det regnar direkt på marken så ett dräneringsrör känns ganska överkill? Samt varför skall du isolera plattan och gjuta den så tjock?

100mm tjock betongplatta räcker och blir över! I med ett armeringsnät på 6-8mm och överväg att gjuta med 1cm fall från bakkant till framkant så rinner ev regnvatten av i riktning från huset.

Grävningen gör du på 10min med en vanlig spade. Spika form av något gammalt virke du har hemma och gjut med grovetong.
 
Semiproffset Thiger skrev:
Jag hade lämnat ett utrymme mellan huset och plattan, Det finns ingen anledning att de skall sitta ihop. Men det låter som du tänker överarbeta lite? Det kommer ju inte hamna mer vatten där än när det regnar direkt på marken så ett dräneringsrör känns ganska överkill? Samt varför skall du isolera plattan och gjuta den så tjock?

100mm tjock betongplatta räcker och blir över! I med ett armeringsnät på 6-8mm och överväg att gjuta med 1cm fall från bakkant till framkant så rinner ev regnvatten av i riktning från huset.

Grävningen gör du på 10min med en vanlig spade. Spika form av något gammalt virke du har hemma och gjut med grovetong.
Jättebra svar, tack så mycket. Några kommentarer

1. Självklart kan jag spada upp en så liten yta. Fördelen med grävaren är att den kan lasta iväg skiten 8m och rakt upp på tippflaket.
2. Dräneringen är ju snarast för att allt vatten kommer hamna på samma ställe, eller iaf sammare ställe. Men som sagt, liten mängd och fuktskyddet mot källarväggen har jag precis fixat.
3. Jag gjuter gärna så lite som möjligt då det är tungt och jag inte har någon tombola. 10cm på 3m2 blir ju ändå 300liter så det är illa nog.
 
  • Gilla
Semiproffset
  • Laddar…
E emifog skrev:
Jättebra svar, tack så mycket. Några kommentarer

1. Självklart kan jag spada upp en så liten yta. Fördelen med grävaren är att den kan lasta iväg skiten 8m och rakt upp på tippflaket.
2. Dräneringen är ju snarast för att allt vatten kommer hamna på samma ställe, eller iaf sammare ställe. Men som sagt, liten mängd och fuktskyddet mot källarväggen har jag precis fixat.
3. Jag gjuter gärna så lite som möjligt då det är tungt och jag inte har någon tombola. 10cm på 3m2 blir ju ändå 300liter så det är illa nog.
Ja, det skulle förmodligen räcka med 60mm platta, men 80mm för att, det känns bättre :-)

Jag hajar ang grävmaskinen. Har en själv och vet hur skönt det är att slippa köra iväg på skottkärra.

Dräneringsröret samlar ju ihop det lilla vatten som kommer ytterligare. Men som sagt, det är sådan liten mängd som möjligen kan samlas, men detta kommer tas upp av backen utan problem.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.