Det har du alldeles rätt i :)
Då klarar den alltså bara 40 cm ved :(
Ganska korkat att konstruera en ny panna för den längden på veden, eller hur ?

maga 20 eller 25 ? Har inte sett nåt här på forumet som talar negativt om dom . ?????

kulle
erik832995 skrev:
maga 20 eller 25 ? Har inte sett nåt här på forumet som talar negativt om dom . ?????
Det är säkert ingen dålig panna
Och jämfört med albin pannan så är den nog väldigt mycket bättre och mer lätteldad

Redigerat:
Ringde till en man idag som har en maga 25 .Han tyckte den var ok , inte mer .
+ enkel att tända ,billig ,
- dålig fart på förbränninen , kräver riktigt torr ved , fläkten
( min tolkning av vad han sa )
verkar känslig på drag i skorsten , hur kollar man det ? Mäta med vad ? Vid vilket väder ?Vid vilken temp.?
Erik

erik832995 skrev:
Ringde till en man idag som har en maga 25 .Han tyckte den var ok , inte mer .
+ enkel att tända ,billig ,
- dålig fart på förbränninen , kräver riktigt torr ved , fläkten
( min tolkning av vad han sa )
verkar känslig på drag i skorsten , hur kollar man det ? Mäta med vad ? Vid vilket väder ?Vid vilken temp.?
Erik
Precis som på alla andra pannor bör man montera draglucka för ett jämnt drag.

Trodde draglucka förhindrade för mycket drag, i detta fall var draget otillräckligt . Kan en draglucka ge mer drag ?

erik832995 skrev:
Trodde draglucka förhindrade för mycket drag, i detta fall var draget otillräckligt . Kan en draglucka ge mer drag ?
Naturligtvis kan inte luckan ge mer drag. Luckans uppgift är att hålla ett jämnt drag.

Det kan ju vara svårt att generalisera utifrån hans uppgifter. Det är ju såklart hans erfarenhet och självklart kan det hinta om något. Säg att han har halvstenspipa med insatsrör i sin skorsten och du har helstenspipa då kommer ju draget vara olika. Det samma beroende på skorstenens höjd och vad man har för tillförsel av luft till pannrummet. Försök få tag på ett par till referenter och kolla om dom säger det samma.

kulle
Ja anledningen till att han har dåligt drag borde vara för liten pipa eller att den är strypt på något sätt.
En panna med fläkt brukar man istället få reglera med spjällen.

jag har en Maga25E sugfläkt och har aldrig upplevt problem med draget, (har insatspipa 4m för oljeeldning).Det har funkat bra med en gammal ctc 265 vedeldning i 20år!
Jag köpte en dragregulator för att förfina draget, tänkte på dagar med stark blåst, byiga vindarkunde störa förbränningen.Den har jag monterat bort blev ingen skillnad, däremot läckte den lite rök vid uppstartsfasen.
Så den sugande fläkten tillsammans med elektroniken gör verkligen sitt jobb att hålla rökgastempen.
tycker jag

Håller med kåkägre. Kör samma styrning på min panna som maga har. Jag kör utan draglucka, och det funkar utmärkt.

Sen att den kostar typ samma pengar som en draglucka gjord ju inte saken sämre.

Tack för dessa råd . Om vi vill ha en ny panna som är lätteldad och enkel att aska ur så ser jag maga och vedolux .
Den ska få plats i bef. utrymme . Vilka andra har jag missat ?
Erik

Baxi light , nyhet . ?

kulle
erik832995 skrev:
Baxi light , nyhet . ?
Säkert bra den oxå men med lite annan prislapp

30 tkr , inte så mycket som innova 30 ( 50tkr?)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.