14 449 läst ·
34 svar
14k läst
34 svar
Liten och bra vedpanna , finns det ?
maga 20 eller 25 ? Har inte sett nåt här på forumet som talar negativt om dom . ?????
Ringde till en man idag som har en maga 25 .Han tyckte den var ok , inte mer .
+ enkel att tända ,billig ,
- dålig fart på förbränninen , kräver riktigt torr ved , fläkten
( min tolkning av vad han sa )
verkar känslig på drag i skorsten , hur kollar man det ? Mäta med vad ? Vid vilket väder ?Vid vilken temp.?
Erik
verkar känslig på drag i skorsten , hur kollar man det ? Mäta med vad ? Vid vilket väder ?Vid vilken temp.?
Erik
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Precis som på alla andra pannor bör man montera draglucka för ett jämnt drag.erik832995 skrev:Ringde till en man idag som har en maga 25 .Han tyckte den var ok , inte mer .
Erik
Trodde draglucka förhindrade för mycket drag, i detta fall var draget otillräckligt . Kan en draglucka ge mer drag ?
Det kan ju vara svårt att generalisera utifrån hans uppgifter. Det är ju såklart hans erfarenhet och självklart kan det hinta om något. Säg att han har halvstenspipa med insatsrör i sin skorsten och du har helstenspipa då kommer ju draget vara olika. Det samma beroende på skorstenens höjd och vad man har för tillförsel av luft till pannrummet. Försök få tag på ett par till referenter och kolla om dom säger det samma.
jag har en Maga25E sugfläkt och har aldrig upplevt problem med draget, (har insatspipa 4m för oljeeldning).Det har funkat bra med en gammal ctc 265 vedeldning i 20år!
Jag köpte en dragregulator för att förfina draget, tänkte på dagar med stark blåst, byiga vindarkunde störa förbränningen.Den har jag monterat bort blev ingen skillnad, däremot läckte den lite rök vid uppstartsfasen.
Så den sugande fläkten tillsammans med elektroniken gör verkligen sitt jobb att hålla rökgastempen.
tycker jag
Jag köpte en dragregulator för att förfina draget, tänkte på dagar med stark blåst, byiga vindarkunde störa förbränningen.Den har jag monterat bort blev ingen skillnad, däremot läckte den lite rök vid uppstartsfasen.
Så den sugande fläkten tillsammans med elektroniken gör verkligen sitt jobb att hålla rökgastempen.
tycker jag
Tack för dessa råd . Om vi vill ha en ny panna som är lätteldad och enkel att aska ur så ser jag maga och vedolux .
Den ska få plats i bef. utrymme . Vilka andra har jag missat ?
Erik
Den ska få plats i bef. utrymme . Vilka andra har jag missat ?
Erik
Baxi light , nyhet . ?
30 tkr , inte så mycket som innova 30 ( 50tkr?)