Hej!

Letar efter ytterligare en kap/gersåg. Denna gång av liten modell, tänker mig en såg som klarar 45mm på höjden, så 190mm klinga verkar rimligt. Har sett att det finns bland annat Makita 0714 i den storleken - någon som kan säga något om den? Finns det andra bra alternativ? Finns det kanske tom några kampanjer på dylika sågar (eller i övrigt bra priser).
 
Hade en sån makita du nämner fram till för ett år sen.

Kanonbra och smidig såg, gejdrarna är 2-delade så den bygger inte lika mycket som andra sågar. Den kan alltså placeras närmare en vägg än de flesta andra sågar.

Den höll vinklarna bra, var inte helt hundra iställd från fabriken men lite kärlek så var det fixat.

Bra kvalitet och känns robust och välbyggd.

Håller EJ för ett 8 meters fall från byggställning. Kan vara bra att tänka på :-)
Som tur var så var det ute i ödemarken och inte en käft i närheten, kunde gått riktigt illa.
 
Just den Makitan är riktigt bra. Favorit sågen när det kommer till listning och mindre jobb.
 
Känner du att behovet av släde är stort? Eller behovet är för listning och passbitar enadast?
 
Slide behöver jag. Sågen skall användas för diverse byggjobb, reglar etc. För listning etc vill jag ha en större såg med högt anhåll, så då får man släpa med sig någon av klumparna...
 
Ah, men du vill du väl gärna klara 45graders snedkap av en 45*170 tex, vilket Makitan inte klarar, du behöver nog nästa storlek för det.
Den Makitan ser ju annars lovande ut, vikten var trevlig.
 
Nä, det förstår jag att jag inte får, men det sker så sällan att det inte gör något.
 
Ah, men då är den fin. Har bara provat den på byggvaruhuset någon gång, men slagets över hur liten och kompakt den är i förhållande till sågkapaciteten. Med ett vettigt sågbord blir det en bra kombo.

Priset vet jag inget om, jag brukar kolla prisjakt om det är svenska priser, och där ligger den rätt bra till i förhållande till konkurrenterna.
 
corre skrev:
Ah, men du vill du väl gärna klara 45graders snedkap av en 45*170 tex, vilket Makitan inte klarar, du behöver nog nästa storlek för det.
Den Makitan ser ju annars lovande ut, vikten var trevlig.
Makitans maxkapacitet vid 45 graders gering är 52x212 mm. Vid 45 graders gering och 45 grader tiltning/lutning klarar den 45x212 mm. Enligt denna sidan:
http://www.verktygsladan.nu/product...ucts_id/144?osCsid=6v5m3kslrtc12fufkk5ml5ors3
 
Sedär, litade efter den specen på makitas hemsida men där ville dom inte lista det.
Det är isf mycket bra för att vara 190mm klinga, det är få konkurrenter med den kapaciteten.
 
Det blev en Makita, liten smidig maskin!
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
hantverkare1 skrev:
Hade en sån makita du nämner fram till för ett år sen.

Kanonbra och smidig såg, gejdrarna är 2-delade så den bygger inte lika mycket som andra sågar. Den kan alltså placeras närmare en vägg än de flesta andra sågar.
Det där stämmer väl inte eller är jag trögtänkt? Eftersom båda gejdrarna skjuts bakåt spelar det väl ingen roll om de är delade eller inte?
 
katos skrev:
Det där stämmer väl inte eller är jag trögtänkt? Eftersom båda gejdrarna skjuts bakåt spelar det väl ingen roll om de är delade eller inte?
Det är alltså 4 gejdrar i 2 våningar eller vad man ska säga.

Svårt att förklara

ImageUploadedByByggahus.se1382913876.410892.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja fast det gör väl inte att man kan ställa den närmare en vägg?
 
katos skrev:
Ja fast det gör väl inte att man kan ställa den närmare en vägg?
Jo, eller tänker jag helt tokigt? Suttit och stirrat på bilden i 10 minuter nu och blor mer och mer osäker.

Har rekomenderat denna såg till ett flertal personer med bla argumentet att man kan ställa den närmare väggen.

Hade jag haft ett samvete hade det varit dåligt nu.

Jaja, skitbra såg är det i alla fall
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.