Ber om ursäkt för att jag klippt in en massa text i frågan men jag vet inte hur jag skall tolka detta?
(Varför gör man inte lagtexten begriplig så att en normalstörd person förstår innebörden...)
KONKRET FRÅGA:

En liten ynklig (30 - 50cm bred) ström vatten porlar stilla fram 20m vid sidan om tomtgränsen. Finns inga salamandrar, foreller eller andra ev. utrotningshotade arter där. I varje fall har jag inte sett några..:cool:
Bäcken har ringa eller obefintlig attraktionskraft på allmänheten. (För mycket mygg för att det..)
Hur gör byggnadsnämnderna nu, efter 1:a juli 2014 - avslås bygglovsansökan direkt och hur får man Länsstyrelsen att ta upp "det enskilda fallet" som det står nedanför i MB ? Kan man begära överprövning hos Länsstyrelsen?
Kanske inte ens någon idé att lämna in bygglovsansökan?
HJÄLP!!

Miljöbalken 7:e kapitlet

18 §*Länsstyrelsen får i det enskilda fallet besluta att
upphäva strandskyddet i ett område, om
1. det är uppenbart att området saknar betydelse för att
tillgodose strandskyddets syften,
2. strandskyddet gäller vid en liten sjö eller ett litet
vattendrag och områdets betydelse för att tillgodose
strandskyddets syften är liten, eller
3. området enligt plan- och bygglagen (2010:900) avses att
omfattas av en detaljplan och
a) behövs för byggande av en försvarsanläggning, allmän väg
eller järnväg, eller
b) skyddas enligt andra bestämmelser i detta kapitel än
bestämmelserna om miljöskyddsområde eller vattenskyddsområde
och skyddet har beslutats av någon annan än en kommun.
Ett upphävande enligt första stycket 2 får göras endast om
sjöns vattenyta har en storlek som uppgår till omkring en
hektar eller mindre eller om vattendragets bredd är omkring
två meter eller smalare. Ett upphävande enligt första stycket 3
får göras endast om det finns särskilda skäl och intresset
av att ta området i anspråk på det sätt som avses med planen
väger tyngre än strandskyddsintresset.
Bestämmelser om kommunens möjligheter att upphäva
strandskyddet genom en bestämmelse i en detaljplan finns i
4 kap. 17 § plan- och bygglagen.*Lag (2014:892).

PBL 4:e kapitlet
Strandskydd
17 §*I en detaljplan får kommunen upphäva strandskydd enligt 7 kap.
miljöbalken för ett område, om det finns särskilda
skäl för det och om intresset av att ta området i anspråk på
det sätt som avses med planen väger tyngre än
strandskyddsintresset. En bestämmelse om upphävande får dock
inte avse ett sådant område som enligt 7 kap. 18 § första
stycket 3 miljöbalken omfattas av länsstyrelsens
beslutanderätt. Bestämmelserna i 7 kap. 18 c–18 g §§ miljöbalken
ska tillämpas på detaljplanebestämmelser om
upphävande av strandskydd.*Lag (2014:1014).

Sök strandskyddsdispens eller ännu hellre, ring till din kommun och fråga strandskyddshandläggaren innan. Flera länsstyrelser har gjort undantag för vattendrag av en viss storlek eller minskat skyddsavståndet. Det behöver inte vara tvärkört och jag tycker du ska pröva! Strandskyddsdispens krävs oftast innan man kan pröva bygglovet!

Har du kollat om ditt område är inom strandskydd, kommunen har kartor med gränsen utsatt.

Tack för svar! På bygglovsansökan skall man kryssa i om man ansöker om dispens från strandskyddet.
Den här kommunen har gjort en riktigt seriös LIS-inventering och en hel massa små vattendrag är märkta och försedda med kommentarer som att 20m (oftast) och 30m (sällsynt) vore ett lämpligt skyddsavstånd vid ev. byggande.
Den här aktuella bäcken finns inte med i LIS-inventeringen och den är verkligen oansenlig, snårig och otillgänglig.
Solen kan knappt ge tillräckligt för att växtligheten nere i "ravinen" ska lyckas tillverka klorofyll, dvs inte mycket grönt invid bäckfåran. (LIS=Landsbyggdsutvekling i strandnära lägen) Syftet med LIS är ju att stimulera (nåja) inte sätta för höga hinder för nyetablering av bostäder i attraktiva områden. Naturvårdsverket gillar ju så klart inte LIS.
Man kan ju undra om en otillgänglig, snårig bäckravin med 20-30cm vattenföringsbredd är "Attraktivt strandnära läge"? Ska följa rådet om att kolla med strandskyddhandläggaren...

Hemmakatten
Men din snåriga, mörka och otillgängliga bäck kanske är den perfekta miljön för några sällsynta arter av fisk, däggdjur eller insekter. Jag skulle kolla med länsstyrelsen direkt, kommunfolket är inte alltid uppdaterade.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.