5 563 läst ·
17 svar
6k läst
17 svar
Liten el fråga angående kulodosa
Sida 1 av 2
Ska hjälpa mina föräldrar att byta innertak samt lister. Min far har pratat med sin huselektriker som hade mycket att göra men ville att vi skulle lägga vp slang bakom taklisten samt montera en kuladosa lite försänkt i taklisten där vi ville ha ström uttag. Senare så skulle han komma och dra i lösa trådar i slangen samt koppla ihop i kulodosan och dra en kulokabel ner till utanpåliggande uttag på väggen. Låter det som en ok lösning som jag fattade det skulle han kapa vp slangen vid varje kulodosa men dosan har ju inget uttag för slangen så det kommer liksom inte bli tätt mellan kulodosan och slangen är det ok ? behöver det vara tätt om man använder försänkta dosor så fastnar ju slangen på riktigt men det kanske är endast för montagets skull nån som har koll på el. Det rör sig om ett vanligt sy rum inget vatten eller så.
Gör som så att du inte sätter på locken på dosorna och låter slangen hänga ut en bit så får elektrikern kapa själv exakt där han vill.
Ja...det är ok
Moderator
· Stockholm
· 57 836 inlägg
Så länge du inte kan få in ett finger (och det är en torr miljö) så är det väl OK. Möjligen ställs det högre täthetskrav om dosan sitter på "barnhöjd".
Hur som så är det ju elektrikerns ansvar att installationen är elsäker och följer de av myndigheter satta regler och krav. Antingen via egen behörighet eller annans på firman, så du behöver inte ha några bekymmer över den biten inte.
Hehe...ja, andrahandsuppgifter kan ju strula till det ibland....håll bara rätt på skruv/spik när listen sätts upp bara....
Jo förvisso är det elektrikerns ansvar att göra ett korrekt jobb. Nu finns det ju (har jag hört) tyvärr elektriker som tar genvägar och då tycker jag att det är rätt bra att TS försöker försäkra sig om att det inte görs i detta fall.Glufsglufs skrev: