Ska hjälpa mina föräldrar att byta innertak samt lister. Min far har pratat med sin huselektriker som hade mycket att göra men ville att vi skulle lägga vp slang bakom taklisten samt montera en kuladosa lite försänkt i taklisten där vi ville ha ström uttag. Senare så skulle han komma och dra i lösa trådar i slangen samt koppla ihop i kulodosan och dra en kulokabel ner till utanpåliggande uttag på väggen. Låter det som en ok lösning som jag fattade det skulle han kapa vp slangen vid varje kulodosa men dosan har ju inget uttag för slangen så det kommer liksom inte bli tätt mellan kulodosan och slangen är det ok ? behöver det vara tätt om man använder försänkta dosor så fastnar ju slangen på riktigt men det kanske är endast för montagets skull nån som har koll på el. Det rör sig om ett vanligt sy rum inget vatten eller så.

Du får väl låta slangen gå in i kulodosan, inga problem om du inte använder dom små "fyrkantiga". Använd typ TED 001

Tror det var dom små fyrkantiga han skulle använda dom är 60*60 vi fick ett ex så vi kunde ta ur taklisten rätt. Men det är väl inga problem att låta slangen sluta precis vid dosan eller strax innanför eller ?

Strax innanför, men dom rektangulära är överlägsna på alla sätt. Dom kan man koppla i utan att behöva tappa humöret, dessutom blir det snyggare.
Ps min favorit är Elkos E1437562

Redigerat:
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Ska inte koppla själv så det blir elektrikerns problem:) Så då kör jag på dom små 60*60 som vi fick av han tack för hjälpen var lite fundersam om det var ok att dra så.

Gör som så att du inte sätter på locken på dosorna och låter slangen hänga ut en bit så får elektrikern kapa själv exakt där han vill.

Ja dosorna får el killen montera men ville bara veta att det var ok att blanda kulo dosor med vp slang.

• Gilla
Borovac
  • Laddar…
Ja...det är ok

Är det inga krav på att det ska vara tätt där slangen ansluter mot dosan tycker det ska vara svårt att få det bra med en vanlig dosa men det kanske inte gör nått.

Så länge du inte kan få in ett finger (och det är en torr miljö) så är det väl OK. Möjligen ställs det högre täthetskrav om dosan sitter på "barnhöjd".

Dosan sitter i taket och så dålig passning så man får in ett finger lär väl inte vara några problem.

Hur som så är det ju elektrikerns ansvar att installationen är elsäker och följer de av myndigheter satta regler och krav. Antingen via egen behörighet eller annans på firman, så du behöver inte ha några bekymmer över den biten inte.

Tror elektrikern har egen firma så det är nog lugnt ville bara kolla här först. Sen vill jag inte ha nått strul efter vi satt upp taklisten om min far fattat fel eller så för han börjar bli lite gaggig.

Hehe...ja, andrahandsuppgifter kan ju strula till det ibland....håll bara rätt på skruv/spik när listen sätts upp bara....

Glufsglufs skrev:
Hur som så är det ju elektrikerns ansvar att installationen är elsäker och följer de av myndigheter satta regler och krav. Antingen via egen behörighet eller annans på firman, så du behöver inte ha några bekymmer över den biten inte.
Jo förvisso är det elektrikerns ansvar att göra ett korrekt jobb. Nu finns det ju (har jag hört) tyvärr elektriker som tar genvägar och då tycker jag att det är rätt bra att TS försöker försäkra sig om att det inte görs i detta fall.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.