Mikael_L
Tack för alla svar och tips hittills.

En teleskoplastare, är det en sån där traktor typ, med en lång teleskopisk arm?

Mikael_L skrev:
bvm har små kranar, den här är väl söt?

[länk]
Jag ringde och kollade pris på denna Steinweg idag. Det finns lite olika modeller att välja på, avs kapacitet och finesser, men instegsmodellen ligger iaf på 167' . (upp till 269' för värsta alternativet)
Jag tror det gick bort då... Då blir det mycket bättre att hyra en mobilkran lite då och då ... :o

Snailman
Ja nu är det ju 10 år sedan den här tråden startades så det är dags för en bump.
Jag skulle JÄTTE gärna köpa den lilla kranen i tråden, vi ska bygga timmerhus på en ö så jag behöver en smidig liten kran som kan lyfta stockar...

Alla tips mottages!

Redigerat:
Mikael_L
Härligt trådlyft.
Såsom trådskapare är det väl på sin plats att jag rapporterar av att det aldrig blev någon byggkran, och nu står ju huset klart sedan några år så ... ;)

Jag hyrde en Alplift en 3 dar över en helg, den kördes på betongplattan och lyfte upp takstolar, limträbalk och lite annat.
Här finns lite bilder och text
https://www.byggahus.se/forum/threads/kan-det-bli-nat-tro.147204/page-3#post-1111758

Snailman
Jag skaffade en minigrävare för grävarbetet och förflytta massor, sen hyrde jag en alplift för takstolarna, en vindstilla dag eller två. Stommen reste jag del för del på plats så jag behövde inte resa några hela väggsektioner, utan reste regel för regel.

Med minigrävaren lyfte jag in takstolen in på plattan där jag sedan hade alpliften redo att ta över. (så det gick att göra på två personer (hade nog gått med en person också)) Mikael_L hade väl ett flertal som hjälpte till har jag för mig.

B BalooMannen skrev:
Ja nu är det ju 10 år sedan den här tråden startades så det är dags för en bumb.
Jag skulle JÄTTE gärna köpa den lilla kranen i tråden, vi ska bygga timmerhus på en ö så jag behöver en smidig liten kran som kan lyfta stockar...

Till ett helt husbygge kanske en grävmaskin/traktorgrävare kanske passa bra det går ju att göra mer av allt än en kran sen är det ju lättare att sälja den senare än en kranbil kanske

Alla tips mottages!

• Gilla
Snailman
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.