Hej,
Vi tänkte göra något som bifogade bilden. Min tanke är:
- köpa en normal fläkt med kontrollknappar under fläkten istaället för på sidan
- bygga det vackra efter montering
Något jag behöver lite hjälp med är:
Är jag helt ute och cyklar? Är det kanske bara en dröm?
/Peter
Vi tänkte göra något som bifogade bilden. Min tanke är:
- köpa en normal fläkt med kontrollknappar under fläkten istaället för på sidan
- bygga det vackra efter montering
Något jag behöver lite hjälp med är:
- Har inte hittat någon fläkt med kontroll underifrån, någon som vet om någon?
- Bekymmrad över vikten, kan en fläkt hålla vikten av påbyggnaden. Måste nog bygga med separat upphängning av den dekorativa "överdelen", så fläkten inte belastas.
Är jag helt ute och cyklar? Är det kanske bara en dröm?
/Peter
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Fläktar med kontrollpanelen undertill har jag aldrig sett sätter man den där blir den nog snabbt kladdig.
Gör du en påbyggnad så är det bäst att regla upp inuti och bygga den så att den även klarar tyngden av fläkten då du kan hänga denna i påbyggnaden (underlättar om du måste ta ner fläkten för reparation eller utbyte i framtiden.
Jag hade nog letat reda på en passande fläkt och kollat om man kan flytta ut kontrollpanelen genom att förlänga kablarna och sätta denna på sidan i påbyggnaden. En elektriker kan säkert ordna den saken, kanske finns det fläktar där kontrollpanelen är lös för att kunna sätta denna infällt i skåp mm.
Gör du en påbyggnad så är det bäst att regla upp inuti och bygga den så att den även klarar tyngden av fläkten då du kan hänga denna i påbyggnaden (underlättar om du måste ta ner fläkten för reparation eller utbyte i framtiden.
Jag hade nog letat reda på en passande fläkt och kollat om man kan flytta ut kontrollpanelen genom att förlänga kablarna och sätta denna på sidan i påbyggnaden. En elektriker kan säkert ordna den saken, kanske finns det fläktar där kontrollpanelen är lös för att kunna sätta denna infällt i skåp mm.
Produkter som diskuteras: "Fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
ullet
Hobbyelektriker
· Västerbotten
· 588 inlägg
ullet
Hobbyelektriker
- Västerbotten
- 588 inlägg
Finns ju en del fläktar med kontroll under, bland de billigaste jag sett är denna:
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40222400/
Du borde kunna ta bort metallskalet och bygga ett eget om du verkligen vill
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40222400/
Du borde kunna ta bort metallskalet och bygga ett eget om du verkligen vill
Som tur var är min pappa elektriker, han kan nog fiffla lite med kablarnaNetNut skrev:Fläktar med kontrollpanelen undertill har jag aldrig sett sätter man den där blir den nog snabbt kladdig.
Min största oro är hur vi ska få till det med belastningen då allting hänger upp på ett bra sätt och inte är överbelastat. Men det löser nog sig skulle jag tro.
Finns även köksfläktar för inbyggnad, är oftast inte helt billiga, kolla t.ex. på www.thermex.se
Jag har varit med och byggt ngt liknande. Gjorde en ställning av plattjärn som kläddes med gips. Allt kommer ju hänga i taket så det är ju viktigt att få en ordentlig infästning där. Vi körde med en insatsfläkt som monterades underifrån. Såg att det fanns sådana i länken ovan.
Lutar mot ditt koncept, låter vettigt. Ska forska vidare i insatsfläktar... tack...Larsa skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden