5 090 läst ·
28 svar
5k läst
28 svar
Lite frågor kring centralens skick samt behov av installationstest
Hej!
I en närmare 100 år gammal sommarstuga (trähus, isolering av sågspån) så har elen dragits om för några år sedan. Tidigare så var det sån där svart tygaktig kabel i pansarrör, som nu har ersatts av modern FK i samma rör, och där det inte gick att få ut den gamla kabeln är det istället utanpåliggande installation.
Ingen installationstestning gjordes efter omdragningen, varken kontroll av jordfelsbrytares funktion, utlösningsvillkor eller isolationsprovning. Jag har inte tänkt så mycket på det sedan dess, men det har ändå alltid legat och gnagt lite någonstans att anläggningens funktion inte är testad och verifierad.
Hur som helst så bestämde jag mig för att lyfta av locket på centralen och ta en titt efter vintern, självklart med huvudbrytaren i mätarskåpet avslagen och spänningslöshet verifierad, och upptäckte att flera trådar satt löst. Alla tre fasledningar samt nolla satt löst på ovansidan av jordfelsbrytaren, samt ett par av dem på undersidan, och ungefär hälften av alla andra skruvar var lösa, inklusive PEN-ledaren på jordskenan.
Allt drogs åt så att det satt fast, utan att dra för hårt, men trådarna i jordfelsbrytaren vill inte riktigt sitta bra. Där är det EK och FK blandat. Skulle uppskatta EK till 4mm² och FK till 2,5mm², men jag hoppas att jag har fel. EK går till en 3-polig säkring, FK matar fasskenorna.
En annan grej som slog mig var att centralens plåtkapsling saknar jordförbindelse. Det finns inget anslutet i jordklämman på kapslingen, och en mätning med multimetern verifierade att kontakt saknas.
Det var sent och alla var hungriga, så det blev inte så mycket tid att ta bilder, men fick i alla fall en bild på jordfelsbrytaren med dess anslutningar. Väldigt mycket synlig koppar.
Det finns flera delägare i fastigheten, och en av dessa kontaktade en elfirma efter att jag föreslog att anläggningen bör kollas av en elektriker. Elektrikern menade att installationstest och isolationsprov var bortkastade pengar, för vi har jordfelsbrytare. Om något blir strömförande och man tar i det så löser den ut, och de hade dessutom fullt upp hela sommaren. Jag menar å andra sidan att det inte går att lita på jordfelsbrytarens funktion när den inte har testats. Dessutom är inte en jordfelsbrytare en ursäkt till att ha en i övrigt osäker anläggning.
Har jag anledning att vara nervös över anläggningens skick med tanke på texten och bilden ovan, eller kan jag sova lugnt?
Jag kommer även ihåg att det finns en dosa fastskruvad i en en golvbjälke på vinden, precis intill sågspånsisoleringen. Det gör mig nervös. Har jag anledning att vara nervös, eller oroar jag mig i onödan?
Alla kopplingar i dosor är för övrigt gjorda med Torix.
El är något som jag har en väldigt stor respekt för, den syns inte, men den kan ställa till mycket om saker går fel.
I en närmare 100 år gammal sommarstuga (trähus, isolering av sågspån) så har elen dragits om för några år sedan. Tidigare så var det sån där svart tygaktig kabel i pansarrör, som nu har ersatts av modern FK i samma rör, och där det inte gick att få ut den gamla kabeln är det istället utanpåliggande installation.
Ingen installationstestning gjordes efter omdragningen, varken kontroll av jordfelsbrytares funktion, utlösningsvillkor eller isolationsprovning. Jag har inte tänkt så mycket på det sedan dess, men det har ändå alltid legat och gnagt lite någonstans att anläggningens funktion inte är testad och verifierad.
Hur som helst så bestämde jag mig för att lyfta av locket på centralen och ta en titt efter vintern, självklart med huvudbrytaren i mätarskåpet avslagen och spänningslöshet verifierad, och upptäckte att flera trådar satt löst. Alla tre fasledningar samt nolla satt löst på ovansidan av jordfelsbrytaren, samt ett par av dem på undersidan, och ungefär hälften av alla andra skruvar var lösa, inklusive PEN-ledaren på jordskenan.
Allt drogs åt så att det satt fast, utan att dra för hårt, men trådarna i jordfelsbrytaren vill inte riktigt sitta bra. Där är det EK och FK blandat. Skulle uppskatta EK till 4mm² och FK till 2,5mm², men jag hoppas att jag har fel. EK går till en 3-polig säkring, FK matar fasskenorna.
En annan grej som slog mig var att centralens plåtkapsling saknar jordförbindelse. Det finns inget anslutet i jordklämman på kapslingen, och en mätning med multimetern verifierade att kontakt saknas.
Det var sent och alla var hungriga, så det blev inte så mycket tid att ta bilder, men fick i alla fall en bild på jordfelsbrytaren med dess anslutningar. Väldigt mycket synlig koppar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns flera delägare i fastigheten, och en av dessa kontaktade en elfirma efter att jag föreslog att anläggningen bör kollas av en elektriker. Elektrikern menade att installationstest och isolationsprov var bortkastade pengar, för vi har jordfelsbrytare. Om något blir strömförande och man tar i det så löser den ut, och de hade dessutom fullt upp hela sommaren. Jag menar å andra sidan att det inte går att lita på jordfelsbrytarens funktion när den inte har testats. Dessutom är inte en jordfelsbrytare en ursäkt till att ha en i övrigt osäker anläggning.
Har jag anledning att vara nervös över anläggningens skick med tanke på texten och bilden ovan, eller kan jag sova lugnt?
Jag kommer även ihåg att det finns en dosa fastskruvad i en en golvbjälke på vinden, precis intill sågspånsisoleringen. Det gör mig nervös. Har jag anledning att vara nervös, eller oroar jag mig i onödan?
Alla kopplingar i dosor är för övrigt gjorda med Torix.
El är något som jag har en väldigt stor respekt för, den syns inte, men den kan ställa till mycket om saker går fel.
Produkter som diskuteras: "multimetern"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Medlem
· Blekinge
· 12 327 inlägg
Byt elektrikern.
Respekt, det är väl inte många som tänker så mycket på elanläggningen i sin sommarstuga.
Respekt, det är väl inte många som tänker så mycket på elanläggningen i sin sommarstuga.
Moderator
· Stockholm
· 57 893 inlägg
Det här med trådar som är lösa är inte bra.
Men jordfelsbrytaren kan du relativt enkelt och billigt kontrollera själv med en uttagsprovare liknande den här:
http://www.jula.se/catalog/el-och-b...strument/testpennor/vagguttagsprovare-405058/
Den testar troligen inte lika exakt som en riktig installationstestare, som faktiskt mäter utlösningstider osv. Men OM provaren löser ut jfb, så bör du kunna räkna med att saker är rätt kopplade, vad gäller jordfelsbrytaren.
Men jordfelsbrytaren kan du relativt enkelt och billigt kontrollera själv med en uttagsprovare liknande den här:
http://www.jula.se/catalog/el-och-b...strument/testpennor/vagguttagsprovare-405058/
Den testar troligen inte lika exakt som en riktig installationstestare, som faktiskt mäter utlösningstider osv. Men OM provaren löser ut jfb, så bör du kunna räkna med att saker är rätt kopplade, vad gäller jordfelsbrytaren.
De där är rätt bra ändå tycker jag.hempularen skrev:Det här med trådar som är lösa är inte bra.
[länk]
MEN - jag har undrat en sak (sorry för en liten trådkapning): Hur vet den att fas och noll är omkastade? Om man sätter den uppochner så visar den ju tvärt om. Så hur ska den sitta i ett uttag som är monterat i sidled? O_o
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 905 inlägg
Det du beskriver låter inte. Det är enkla fel som en yrkesman inte gör, så det kan finnas fler som du inte upptäckt ännu. Å andra sidan har anläggningen synbarligen fungerat i ett par år utan märkbar värmeutveckling i skarvpunkter? Trådarna kanske då inte satt så löst att de gick att dra loss från plinten? Det går ju inte att säga att du ska sluta oroa dig. Du får i så fall själv fortsätta kontrollen och rapportera här med bilder.
Ni verkar också haft otur med elektriker, två gånger om. Förhoppningsvis får ni tag i en riktig elektriker på nästa försök.
Ni verkar också haft otur med elektriker, två gånger om. Förhoppningsvis får ni tag i en riktig elektriker på nästa försök.
En liknande har testats, löste inte JFB. Vet inte hur väl fungerande den var, men den löser på alla uttag här hemma.hempularen skrev:Det här med trådar som är lösa är inte bra.
[länk]
Den har fungerat ja, men trådarna satt så löst att de gick att dra loss. Jag kunde inte se några spår av varmgång lustigt nog. Det var om möjligt något åt det mörkare hållet på någon enstaka punkt, men inte svart som det brukar bli.Bo.Siltberg skrev:Det du beskriver låter inte. Det är enkla fel som en yrkesman inte gör, så det kan finnas fler som du inte upptäckt ännu. Å andra sidan har anläggningen synbarligen fungerat i ett par år utan märkbar värmeutveckling i skarvpunkter? Trådarna kanske då inte satt så löst att de gick att dra loss från plinten? Det går ju inte att säga att du ska sluta oroa dig. Du får i så fall själv fortsätta kontrollen och rapportera här med bilder.
Vad är det som gäller med dimensionering av trådar i en central, är det okej att använda 2,5 mm² från JFB till fasskenor? och är det okej att blanda FK och EK under samma klämma, speciellt då EK är grövre? Det bör ju göra det väldigt svårt att få den tunnare FKn att sitta bra. Och jordning av kapslingen ska väl absolut göras? Vad använder man lämpligen för tråd och dimension till det? 4-6 mm² FK?
Jag vågar själv inte rota för mycket i en central, känna på skruvarna och göra enklare mätningar är väl där jag drar gränsen.
Nej, det är nog tyvärr inte det, men jag har sett på video hur fort trähus brinner, och med begränsade utrymningsmöjligheter från övre våningen så vill man gärna undvika elbränder som enkelt hade kunnat motverkas.Thomas_Blekinge skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 905 inlägg
Allt du räknar upp är fel, grundläggande fel, någon som en yrkesman normalt inte gör. Det leder ju till misstankar om att det kan vara lika taffligt utfört på ställen du ännu inte inspekterat. Låt oss hoppas att du har haft dubbel otur med elektrikerna här.
Kapslingen ska normalt skyddsjordas med samma area som fasledarna, 6 mm² om det är det du har, men det räcker faktiskt även mer än väl med 1.5 mm² för att uppfylla kraven på frånkoppling vid jordfel. 2.5 mm² fasledare till fasskena kan vara klent, men om huvudsäkringen som skyddar hela centralen inte är på mer än 16-20 A så räcker ju 2.5 mm². Det behöver inte vara tokfel.
Kapslingen ska normalt skyddsjordas med samma area som fasledarna, 6 mm² om det är det du har, men det räcker faktiskt även mer än väl med 1.5 mm² för att uppfylla kraven på frånkoppling vid jordfel. 2.5 mm² fasledare till fasskena kan vara klent, men om huvudsäkringen som skyddar hela centralen inte är på mer än 16-20 A så räcker ju 2.5 mm². Det behöver inte vara tokfel.
Är inte helt säker på att jag förstår vad du menar, men;Bo.Siltberg skrev:Kapslingen ska normalt skyddsjordas med samma area som fasledarna, 6 mm² om det är det du har, men det räcker faktiskt även mer än väl med 1.5 mm² för att uppfylla kraven på frånkoppling vid jordfel. 2.5 mm² fasledare till fasskena kan vara klent, men om huvudsäkringen som skyddar hela centralen inte är på mer än 16-20 A så räcker ju 2.5 mm². Det behöver inte vara tokfel.
Minsta area på PE ledare vid TN-S (5-ledarsystem) är 6mm2, vid TN-C (4-ledarsystem) skall minsta are på PEN-ledaren uppgå till 10mm2. Det är som du säger att upp till 16-25mm2 CU så är fasledare och jord samma area, vidare uppåt och främst på AL kabel så skiljer areorna åt, lite beroende på vilken typ av kabel man väljer att använda. Sen att andra areor fungerar bra i praktiken är en annan 5, ovanstående är enligt gällande regelverk, men gäller ju givetvis inte retroaktivt om man inte skall göra om servisen. så sitter det 6mm2 PEN idag från förr så det helt OK att bibehålla det så.
Självaste kapslingen, om man tänker sig plåtlocket så så räcker det med 1,5mm2 till PE skenan.
Redigerat:
Om det sitter EK 4mm² ihop med FK 2,5mm² under samma skruv skulle jag nog kalla det tokfel. Det är som gjort för dålig kontakt.
Med risk för att generalisera å det grövsta ger märket på jordfelsbrytaren mig dåliga vibbar... Märket på säkringarna har jag aldrig sett vilket får mig att tro att det också är lågprismärke. Jag ser ingen anledning till att använda annat är bra grejer när någon annan betalar i slutänden.
Med risk för att generalisera å det grövsta ger märket på jordfelsbrytaren mig dåliga vibbar... Märket på säkringarna har jag aldrig sett vilket får mig att tro att det också är lågprismärke. Jag ser ingen anledning till att använda annat är bra grejer när någon annan betalar i slutänden.
Du slirar här, minsta area fast installation förutom PEN är inget annat än 1.5 mm2 PEN riktigt minst 10 mm2. Och för PE står det alltid fritt att beräkna och frångå tumreglerna.KjellTimell skrev:Är inte helt säker på att jag förstår vad du menar, men;
Minsta area på PE ledare vid TN-S (5-ledarsystem) är 6mm2, vid TN-C (4-ledarsystem) skall minsta are på PEN-ledaren uppgå till 10mm2. Det är som du säger att upp till 16-25mm2 CU så är fasledare och jord samma area, vidare uppåt och främst på AL kabel så skiljer areorna åt. Sen att andra areor fungerar bra i praktiken är en annan 5, ovanstående är enligt gällande regelverk, men gäller ju givetvis inte retroaktivt om man inte skall göra om servisen. så sitter det 6mm2 PEN idag från förr så det helt OK att bibehålla det så.
Självaste kapslingen, om man tänker sig plåtlocket så så räcker det med 1,5mm2 till PE skenan.
Du har helt rätt, jag pratar enbart om huvudledning och inte gruppledningar, men du har som sagt rätt. Det som är formulerat i SS 437 01 45 är mer eller mindre ett råd med 6 mm2 CU och med detta klarar man normalt att uppfylla skydd mot elchock, belastningsförmåga och spänningsfall etc i ett bostadshus. Men kan man räkna så kan man använda mindre area som sagt.GK100 skrev:
Om man inte är insatt i ledningsdimensioneringens grunder så är 6mm2 en bra utgångspunkt men inget krav. plumpt formulerat av mig.
Redigerat:
Din Line som är säkringsfabrikatet var (är?) dom billigaste man kunde köpa jag tror att Malmbergs på den tiden sålde dom för ca 10:- Dom har sedan rätt många år lyst med sin frånvaro. Jag har även ett svagt minne av att det var nått "problem" med nått DinLine matr som slutade säljas.
Medlem
· Blekinge
· 12 327 inlägg
Det som slår mig alltid i äldre svenska installationer att det är/var tillåtet att inte ha ett isolerat/jordat bakstycke. För mig låter det vansinnigt att låta en träpanel vara del av kapslingen.
Hur är reglarna nu?
Hur är reglarna nu?
Det var precis min tanke... Och ja, Malmbergs och DinLine är väl inte direkt något som jag själv hade valt. För min del får det gärna stå Hager, ABB, Legrand eller liknande på grejerna.Müssli skrev:Om det sitter EK 4mm² ihop med FK 2,5mm² under samma skruv skulle jag nog kalla det tokfel. Det är som gjort för dålig kontakt.
Tack för upplysningen om eventuellt problem, det ska jag försöka kolla upp.elmont skrev: