Då tar vi den obligatoriska påpekandet: det är lagligt att byta däck själv. Det är inte lagligt att göra någon del av en fast elinstallation själv.

Kanalen du har är kanske Thorsman DMT? Är det grundisolerade ledningar i den eller bara kablar?

Ring närmsta elektriker så handlar han ut hos en grossist. Vilken elgrossist som helst har/tar hem dem över natten.

jaja det är grundisolerade ledningar. Men de e skarvade på en massa ställen längs listen. Thorsman TML är det.

Men frågan i posten var inte huruvida man kan eller inte kan få tag i en elektriker. Utan vart man kunde få tag i lister som uppfyller de krav jag ställer.
Sen kan vi ta det där legalitet i ett annat forum tycker jag för det är totalt irrelevant i sammanhanget då uppmaningen att kontakta en elektriker inte svarar på mig fråga.

Jag har försökt svara på båda frågorna.

Thorsman DMT verkar vara det som är vanligast idag för den här tillämpningen så de är nog lättast att få tag på.

En elektriker eller annan person som kan handla hos elgrossisterna kan hjälpa dig.

Själv är jag rätt less på alla "kan själv" hemmaelektriker. Den förre ägarens !#¤%!¤%!¤# inställning kostade en del att rätta till. Om man tror att något är enkelt vet man för lite, och det gäller f-n i mig alla områden i livet. När man tror att något är svårt - då vet man nog.

petersv skrev:
Jag har försökt svara på båda frågorna.

Thorsman DMT verkar vara det som är vanligast idag för den här tillämpningen så de är nog lättast att få tag på.

En elektriker eller annan person som kan handla hos elgrossisterna kan hjälpa dig.

Själv är jag rätt less på alla "kan själv" hemmaelektriker. Den förre ägarens !#¤%!¤%!¤# inställning kostade en del att rätta till. Om man tror att något är enkelt vet man för lite, och det gäller f-n i mig alla områden i livet. När man tror att något är svårt - då vet man nog.
Förstår vad du menar. Jag har dragit el till en till taklampa samt en trappbrytare istället för en gammal pissig dimmer som satt innan. Men då har jag bett mina bekanta som är elektriker kolla på det och ge tummen upp. Grejjen nu är att jag avser ju egentligen inte att ändra på något, utan snarare bara byta ut listerna eftersom de sprack vid avlägsnandet innan jag spackla väggen. Så det skall vara samma installation som innan fast med nya lister och fästen.

petersv skrev:
Om man tror att något är enkelt vet man för lite, och det gäller f-n i mig alla områden i livet. När man tror att något är svårt - då vet man nog.
Nu tycker jag du generaliserar väl hårt.;) Jag ser framför mig hur jag sprättar en pilsner framför brasan ikväll och jag är övertygad om att de kommer att bli enkelt. Och nu pratar jag om ett område som jag har stor erfarenhet av och betraktar mig som mycket kunnig inom...:cool:

Skämt åsido, jag håller med dig i de flesta fall.

swesolid . Jag ringer inte bilmekaniker när jag skall byta däck heller..
Det gör jag men inte när jag bara skall byta hjul.

Till saken sätt en trä list närmast taket och en lite lägre så det bildas en kanal dra ny flex slang med kabel så det blir nytt och fint därefter sätter du den list du tycker passar bäst antingen limma för att aldrig ta loss eller så skruvar du.

Jag har å andra sidan i min tidigare "kan själv" period sabbat hjulbultarna på mina föräldrars bil som jag hade lånat och skulle byta däck på just för att jag trodde att jag kunde men inte kunde...

Att byta lister med grundisolerade ledare i kan vara lite knepigt. Om systemen är olika kanske ledarna behöver vara lite olika långa mot sist, och då får man byta. Man får vara försiktig så man inte råkar bocka av någon tråd under arbetet. Jag hade nog helst velat isolationsprova efteråt.

Om du vill ha Thorsman DMT eller liknande så leta upp E-nummer och be någon nätsite (elnu.se e.d.) ta hem åy dig.

Slugge skrev:
Nej nej, kabelkanal är inte installationsutrymme, du kan inte skarva ledarna där. Om det var så du menade.
Är det grundisolerade kablar ska man inte kunna ta av locket utan verktyg.
Hittar du inga lister här: [länk] ?
Menade att där är kablarna skarvade.
Det är en jitter med sockerbitar och toppklämmor i den lilla dosan.
Man behöver skruvmejsel för att öppna upp där.

De Thorsman-listsystem som har diskuterats är ju avseddda just för grundissolerade ledare och de små "dosorna" till systemen är till för att koppla i.

men jag hittar inte dosorna likt den på bilden jag biforgade varken hos grossist eller i någon produktkatalog

Jag trodde att DMT hade kopplingsdosor också, men det var visst fel.

Det blir nog till att ringa Schneider och fråga.

Var ser du att dessa är tillåtna för enkelisolerade ledare?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.