Hej.
Jag har varit igång från och till en tid och renoverat hallen däruppe och är väl i princip klar med allt. 99% av golvet är lagt (återstår gör en bit på 2m som ska avsluta in mot en vägg, så inget avancerat) och jag har tänkt börja sätta golvlister.
Mitt problem är dock trappan. Eller övergången till trappan. Jag har bestämt mig för att sätta lister (12x43mm) längs med golvets kant ut mot första trappsteget. Därefter avsluta med något slags övergångslist eller liknande. En vanlig trappnos eller så passar inte, så det blir ett hemmabygge. Det problemet är iaf i princip löst.
Det riktiga problemet är det som bilderna visar. Det blir ju en nivåskillnad mellan golv och trappans kant. Ovanpå detta så är det en kraftig böj längs med ena sidan av trappan, den som går in mot väggen, där jag antagligen behöver få till samma form på listen. Jag går alltså helt bet. Hur f*n gör jag?
Kan tillägga att det på en av bilderna sticker ut en bit golv. Lite som att jag figursågat. Den biten kommer att kapas. Det blev så för att jag ville ha lite marginal när jag sågade och passade in golvbiten.
På denna sida kommer det att dyka upp en bas för ett trappräcke som kommer att monteras längs med golvkanten och sen täckas med en list. Jag välkomnar dock tips på hur jag gör med nivåskillnad även där längs med trappan.
Jag har varit igång från och till en tid och renoverat hallen däruppe och är väl i princip klar med allt. 99% av golvet är lagt (återstår gör en bit på 2m som ska avsluta in mot en vägg, så inget avancerat) och jag har tänkt börja sätta golvlister.
Mitt problem är dock trappan. Eller övergången till trappan. Jag har bestämt mig för att sätta lister (12x43mm) längs med golvets kant ut mot första trappsteget. Därefter avsluta med något slags övergångslist eller liknande. En vanlig trappnos eller så passar inte, så det blir ett hemmabygge. Det problemet är iaf i princip löst.
Det riktiga problemet är det som bilderna visar. Det blir ju en nivåskillnad mellan golv och trappans kant. Ovanpå detta så är det en kraftig böj längs med ena sidan av trappan, den som går in mot väggen, där jag antagligen behöver få till samma form på listen. Jag går alltså helt bet. Hur f*n gör jag?
Kan tillägga att det på en av bilderna sticker ut en bit golv. Lite som att jag figursågat. Den biten kommer att kapas. Det blev så för att jag ville ha lite marginal när jag sågade och passade in golvbiten.
På denna sida kommer det att dyka upp en bas för ett trappräcke som kommer att monteras längs med golvkanten och sen täckas med en list. Jag välkomnar dock tips på hur jag gör med nivåskillnad även där längs med trappan.
Hej!L Lugas skrev:Hej.
Jag har varit igång från och till en tid och renoverat hallen däruppe och är väl i princip klar med allt. 99% av golvet är lagt (återstår gör en bit på 2m som ska avsluta in mot en vägg, så inget avancerat) och jag har tänkt börja sätta golvlister.
Mitt problem är dock trappan. Eller övergången till trappan. Jag har bestämt mig för att sätta lister (12x43mm) längs med golvets kant ut mot första trappsteget. Därefter avsluta med något slags övergångslist eller liknande. En vanlig trappnos eller så passar inte, så det blir ett hemmabygge. Det problemet är iaf i princip löst.
Det riktiga problemet är det som bilderna visar. Det blir ju en nivåskillnad mellan golv och trappans kant. Ovanpå detta så är det en kraftig böj längs med ena sidan av trappan, den som går in mot väggen, där jag antagligen behöver få till samma form på listen. Jag går alltså helt bet. Hur f*n gör jag?
Kan tillägga att det på en av bilderna sticker ut en bit golv. Lite som att jag figursågat. Den biten kommer att kapas. Det blev så för att jag ville ha lite marginal när jag sågade och passade in golvbiten.
På denna sida kommer det att dyka upp en bas för ett trappräcke som kommer att monteras längs med golvkanten och sen täckas med en list. Jag välkomnar dock tips på hur jag gör med nivåskillnad även där längs med trappan.
Kan du lägga upp en bild på hur du avslutade golvet mot trappsteget? Kommer också behöva göra ett hemmabygge och behöver inspiration. Tack!
Hej.Annasarah skrev:
Jag är en man av rang när det gäller att prokrastinera, så allt på ovanvåningen är klart förutom just denna detalj. Trappan kommer att frias från en heltäckningsmatta och därefter slipas och målas. Därför har jag inte skött mig med avslutet ännu. Tyvärr.
Klicka här för att svara

