Hej! Nybörjare här!
Märkte nyligen att aluminiumlisten som är fastskruvad i ekparketten släppt tillsammans parketten något. Ser att man använt något slags lim tidigare (se bild) någon som kan tänka sig veta vilket lim som skulle kunna vara lämpligt att limma på igen?

• Aluminiumlist med limrester och skruvhål, ovanpå ekparkett. Verktyg och en väska skymtar i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av ekparkett och aluminiumlist där listen har släppt. Spår av äldre lim syns mellan parkett och underlag.
    Skapa konto
Såhär ser det för övrigt ut med listen på

• Tröskellist monterad mellan två olika golvytor, med parkett och klinker.
    Skapa konto
A
TEC7 monteringslim är bra..
Men det viktiga är att listen ska inte vara gäst i både trägolvet och klinkersen då trägolvet rör sig så kommer det att lossna oavsett om det är fäst i båda materialen..

Redigerat av moderator:
Ok tack för tipset! Hmm ok hur skulle du föreslå att jag limmar på? Så som de gjort innan enligt bild?

A
Det beror ju på, sluter den tätt om du bara skruvar den i parketten så är det enklaste för dig..
Men blir det en glipa kvar mot klinkersen så är det kanske enda vägen att limma emot det golvet men då skippa skruvarna så att parketten kan röra sig..

Ok förstår! Tack! Ja i den sista bilden som jag bifogat så har jag skruvat fast listen i parketten men den följer med träet som verkar ha lyfts. Får pröva att enbart limma fast listen i parketten. Men att limma så som man gjort innan är alltså inget bra alternativ? Någon aning om varför det kan ha släppt? Vet att vi haft väldigt torr luft inomhus på sistone, vet inte om det kan påverka på något vis.
Rejäl skrev:
Det beror ju på, sluter den tätt om du bara skruvar den i parketten så är det enklaste för dig..
Men blir det en glipa kvar mot klinkersen så är det kanske enda vägen att limma emot det golvet men då skippa skruvarna så att parketten kan röra sig..

A
A Allan Kanat skrev:
Ok förstår! Tack! Ja i den sista bilden som jag bifogat så har jag skruvat fast listen i parketten men den följer med träet som verkar ha lyfts. Får pröva att enbart limma fast listen i parketten. Men att limma så som man gjort innan är alltså inget bra alternativ? Någon aning om varför det kan ha släppt? Vet att vi haft väldigt torr luft inomhus på sistone, vet inte om det kan påverka på något vis.
Listen lyfter ju ifrån klinkersen för att den pressas ned mot parketten..
Antingen får du hitta en annan list som är mer böjd (anpassad efter den höjdskillnaden du har emellan golven)så att den ligger tätt mot klinkersen..

Rejäl skrev:
Listen lyfter ju ifrån klinkersen för att den pressas ned mot parketten..
Antingen får du hitta en annan list som är mer böjd (anpassad efter den höjdskillnaden du har emellan golven)så att den ligger tätt mot klinkersen..
Ok, så det gör inget att parketten på den yttre delen fram till listen inte ligger plant mot underlaget? Sjunker nämligen mot klinkersen från kanten till ca 20 cm in mot hallen. Ursäkta ifall detta är en dum fråga 😁.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.